کد مطلب: ۳۳۵۲۸۲

دلایل عقب‌نشینی امروز شاخص / گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها باعث رشد بورس می‌شوند؟

دلایل عقب‌نشینی امروز شاخص / گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها باعث رشد بورس می‌شوند؟

امروز شاخص با ریزش 2778 واحدی در کانال 161 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار چه بود و آیا احتمال برگشت شاخص وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز یکشنبه (54 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4044 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 2778 واحدی در رقم 161707 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4574 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 15 واحد در رقم 1826 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای چکارن، رمپنا، چکاوه، وتوصا، دامین صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و شغدیر صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «رمپنا، شخارک، شیران، وخارزم، ونیرو» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «کگل، وامید، فارس، کچاد، فولاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، ومعادن، وتوکا، فولاد، وغدیر» بود و نمادهای «وخارزم، ونیرو، خبهمن، فاراک، خشرقح» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای وتجارت، وبملت، خاذین، کگل، وامید بود و نمادهای زمگسا، مرقام، خبهمن، دامین، دلقما بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

همچنین صبح امروز با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از مدیران، کارگزاران و کارشناسان بازار سرمایه، نخستین قراردادهای آتی سبد سهام بر روی ۳۰ شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار تهران و هم زمان قراردادهای آتی سبد سهام بر روی ۷ صنعت پربیننده از جمله فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی، بانک‌ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرو و قطعات بازار سهام نیز معاملات خود را آغاز کرد.

روند بررسی شاخص کل بورس طی سه‌ماهه گذشته حاکی از آن است که پس از رسیدن شاخص کل بورس به قله 195 هزار واحدی در شهریورماه امسال، با شروع فصل پاییز شاخص کل بورس تحت تاثیر عواملی چون کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام، روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد، شروع تحریم‌ها از تاریخ 13 آبان‌ماه، کاهش نرخ کامودیتی‌ها از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و متانول به دنبال جنگ تجاری بین دو غول بزرگ اقتصادی دنیا و کاهش حجم تقاضا برای محصولات در بورس کالا و عرضه اولیه سنگین نمادهای کگهر، مادیرا و زکشت در بازار فرابورس روند نزولی در پیش گرفت که امروز هم شاخص کل بورس روند نزولی، اما با شدت بیشتری نسبت به روز گذشته به خود گرفت.

معمولا مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل رشد و ریزش‌های قابل توجه بازار سرمایه ایران یا نرخ دلار بوده است یا قیمت‌ها در بازارهای جهانی که از هفته گذشته تا امروز عدم اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام مبنی بر تداوم کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی باعث شده است که حجم و ارزش معاملات بازار بسیار کاهش پیدا کند و سهام‌داران با سهام‌داری کردن در سهم‌های شاخص‌ساز تنها به نوسانگیری در سهم‌های صنایع کوچک و متوسط از جمله ساختمانی‌ها اکتفا کنند.

هرچند که در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه نمادهای فولاد، کگل و کچاد به دلایل کاهش قیمت جهانی، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش حجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به‌طور حتم نبود اطلاعات کافی و دقیق در خصوص شرایط اقتصادی داخلی و اقتصاد جهانی باعث شده است که سرمایه‌گذاران نتوانند تصمیم‌گیری درست و کارشناسانه‌ای در بازار داشته باشند و تا زمانی که این ابهامات رفع نشده و اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام جلب نشود، بازار به همین روال ادامه خواهد داشت.

در خصوص شرایط اقتصادی داخلی لازم به ذکر است که هر ساله در ماه‌های دی و بهمن شاخص به دلیل انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی و تعدیل سود، رشد مثبت و صعودی داشته است، اما امسال به دلیل شروع تحریم‌ها از تاریخ 13 آبان‌ماه نمی‌توان به قطعیت گفت که شاخص همانند سال‌های گذشته در این ماه‌ها رشد کند، اما با توجه به گزارش‌های روزانه گمرک که وضعیت پایدار فروش شرکت‌های صادراتی را نشان می‌دهد و افزایش نرخ دلار در سامانه نیما به حدود 9310 تومان و نزدیک شدن نرخ دلار در سامانه نیما به نرخ دلار در بازار سنا، به احتمال زیاد گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی همانند سال‌های گذشته مناسب و مطلوب خواهد بود، بنابراین گزارش‌های فصلی و 9ماهه شرکت‌های بورسی می‌تواند محرک رشد و روند صعودی شاخص کل بورس شوند.

همچنین در خصوص دو گروه خودرویی و بانکی هم در نهایت افزایش نرخ خودرو به صورت رسمی اعلام و بحث افزایش سرمایه نمادهای گروه بانکی مانند وبملت، وتجارت از محل تجدید ارزیابی و تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی نیز نهایی خواهد شد.

اما در خصوص اقتصاد جهانی هم لازم به ذکر است که وضعیت صادرات چین در ماه نوامبر افت کرده است و شرکت‌های بازار وال‌استریت چشم‌انداز درآمدی بسیار مثبتی برای سال آینده ندارند، به همین جهت احتمال پایان جنگ تجاری بین چین و آمریکا بسیار زیاد است که این موضوع به نگرانی‌ها درمورد رکود در اقتصاد جهانی خاتمه می‌دهد و باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی خواهد شد.

با توجه به این توضیحات اخبار محرکی که می‌تواند باعث تقویت بازار سرمایه و رشد مجدد قیمت سهام شود، یکی گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی است که بدون شک باعث کاهش نگرانی‌ها پیرامون اثرات تحریم‌ها خواهد شد و دومی پایان جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی جهان است که به نگرانی‌ها در مورد رکود در اقتصاد جهانی پایان خواهد داد.

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار در انتظار گزارش‌های عملکرد آذرماه و 9ماهه شرکت‌های بورسی است و در حال حاضر دلیلی برای رشد و روند صعودی شاخص وجود ندارد. عمده اصلاح قیمتی بازار به اتمام رسیده و نهایت کف بازار شاخص ۱۶۰ هزار واحدی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند بازار تا زمانی كه شاخص کل بورس بالای ١٧٤ هزار واحد نباشد، در محدوده ١٥٩ تا ١٧٤ هزار واحد خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.