کد مطلب: ۸۰۴۱۴۳

علائم و روش درمان روتاویروس اعلام شد

علائم و روش درمان روتاویروس اعلام شد

علائم روتاویروس شامل اسهال، استفراغ، تب و دل‌درد می‌شود. راه‌انتقال، روش درمان و تاثیر واکسن بر آن مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) از طغیان روتاویروس تهران و افزایش مراجعات کودکان بیمار به بیمارستان خبر داد. روتاویروس یک بیماری همراه با اسهال و استفراغ است که از طریق ویروسی به نام روتاویروس ایجاد می شود . این بیماری ممکن است تا دو یا سه هفته اسهال ادامه یابد

روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که می‌تواند باعث بروز اسهال و استفراغ شدید به ویژه در میان نوزادان شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که روتاویروس تا پیش از عرضه واکسن مربوط به آن، باعث مرگ‌ومیر نیم میلیون کودک شده است، اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری از سال ۲۰۰۶ به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

علائم روتاویروس چیست؟

رایج‌ترین علائم روتاویروس شامل اسهال، استفراغ، تب و دل‌درد می‌شود. این علائم معمولاً دو روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس آغاز می‌شود. استفراغ و اسهال ناشی از این ویروس ممکن است بین سه تا هشت روز طول بکشد. دیگر علائم آن نیز شامل از دست دادن اشتها و کم آبی بدن می‌‎شود که برای نوزادان و کودکان خردسال خطرناک است. علائم کم آبی بدن نیز شامل کاهش ادرار، خشکی دهان و گلو، احساس سرگیجه هنگام ایستادن، گریه با اشک کم یا بدون اشک و خواب آلودگی غیرعادی می‌شود.

روتاویروس چگونه منتقل می‌شود؟

در صورتی که ذرات روتاویروس وارد دهان فرد شود، درگیر این بیماری می‌شود. افراد مبتلا به روتاویروس این ویروس را همراه با مدفوع خود دفع می‌کنند، در این صورت ویروس وارد محیط می‌شود و دیگران را نیز آلوده می‌کند. معمولاً افرادی که با بیماران مبتلا به روتاویروس در ارتباط نزدیک هستند، درگیر این بیماری می‏‌شوند. توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از ابتلا به روتاویروس بهداشت را رعایت کنید و دست‌های خود را به صورت مرتب بشویید. واکسیناسیون روتاویروس نیز بهترین روش برای محافظت از کودک خود در برابر این بیماری است.

روش درمان روتاویروس چیست؟

هیچ داروی خاصی برای درمان روتاویروس مشخص نشده است، اما پزشکان برای تسکین علائم مربوط به آن داروهایی را تجویز می‌کنند. از آنجایی که روتاویروس باعث بروز استفراغ و اسهال شدید می‌شود، فرد مبتلا کم آبی بدن را تجربه می‌کند. بنابراین بهترین روش برای محافظت در برابر کم آبی، نوشیدن مایعات فراوان است. نوزادان، کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که درگیر دیگر بیماری‌ها هستند بیشتر در معرض خطر کم آبی قرار دارند.

واکسن روتاویروس چه تاثیری دارد؟

بهترین روش محافظت از کودکان در برابر روتاویروس، واکسیناسیون است. بیشتر کودکانی که واکسن روتاویروس را دریافت کردند، در برابر نوع شدید بیماری در امان بودند. دو واکسن RotaTeq و Rotarix در ایالات متحده آمریکا مجوز لازم را دریافت کرده‌اند. واکسن RotaTeq در سه دوز در سنین دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی تجویز می‎‌شود. در حالی که واکسن Rotarix در دو دوز سنی دو ماهگی و چهار ماهگی تجویز می‎‌شود. کودکان باید قبل از هشت ماهگی همه دوزهای واکسن روتاویروس را دریافت کنند. هر دو واکسن ذکرشده روتاویروس به صورت قطره خوراکی دریافت می‎‌شوند.

.

در این اینفوگرافیک علائم و عوارض و جزئیاتی درباره روتاویروس آمده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.