کد مطلب: ۲۱۴۲۹۴

علت اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش چیست؟

علت اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش چیست؟

مشاور پژوهشی وزیر آموزش‌و‌پرورش به تبعات ناشی از اجرا نشدن سند تحول بنیادین اشاره و عنوان کرد: هر وقت مجریانی که در سیستم آموزش‌و‌پرورش هستند، از اجرای سند غفلت کنند و به‌درستی یا به هنگام اجرا نکنند، دچار روزمرگی مفرط و حرکت نکردن در ریل توسعه آینده می‌شوند.

عبدالوحید فیاضی مشاور پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به انواع اسناد در کشور اشاره کرد و گفت: برخی از اسناد فرادستی و به منزله راهبردی کلان برای توسعه یک دستگاه، یک وزارتخانه و یک سیستم هستند. برخی دیگر از اسناد نیز اجرایی و عملیاتی هستند که برای اجرا و ریل گذاری اموری که مربوط به وظیفه‌های سازمانی یک دستگاه است، طراحی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: البته در کشور ما هم نقشه راهی که به عنوان نقشه جامع علمی کشور است و همین طور سند تحول بنیادین یا سند ۲۰ ساله، به عنوان یک اسناد عالی و معتبر و راهبردی هستند.

وی در رابطه با چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که در حال حاضر در ابتدای راه توسعه قرار گرفته‌ایم. گاهی اوقات مدیران و دست اندرکاران اجرایی، برای مواجهه با اسناد کلان توانایی و وسعت نظر لازم را ندارند، آن وقت ممکن است فراخور ذهنی خودشان برخورد کنند و می گویند ما داریم سند و نقشه راه و آیین فرا دستی را اجرا می‌کنیم در حالیکه این تراوش ذهنی خودشان است و اصل سند نیست.

مشاور پژوهشی وزیر آموزش و پرورش شتابزدگی و یا کند حرکت کردن را از دیگر عوامل اجرا نشدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: طی ۱۰ سال اخیر هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در سایر مراجعی که ذیربط بودند، اسناد جامع و خوبی طراحی شده اما برای اجرای آنها گاهی دچار شتاب‌زدگی و بی‌میلی می‌شویم و یا کند حرکت می‌کنیم، این دو نقصی است که الان هم وجود دارد.

وی افزود: برخی‌ها می‌خواهند شتابزده اجرا کنند و برخی‌ها هم می‌بینند نباید شتابزده اجرا کنند و دست به کار دیگری می‌زنند و به زمان واگذار می‌کند و کار را خیلی دامنه دار می‌کنند. به وضوح می‌بینیم سند پنج ساله‌ای که باید اجرا شود اما برنامه پنج ساله تمام می‌شود و حتی آیین نامه‌های مرتبط با آن نوشته نمی‌شود.

فیاضی تاکید کرد: نه این کندی و نه آن سرعت شتابزدگی قابل قبول است. هر دو تهدیدی است که دستگاه‌های اجرایی و مدیران مجری را در اجرای سیاست‌های بالادستی ناکام می‌کند.

وی در رابطه با سند تحول بنیادین اظهار کرد: این سند از سال‌های گذشته آغاز شده بود، منتها بخاطر شتاب‌زدگی گذشته در دولت جدید متوقف شد. در طول یک سال گذشته اتفاقاتی دارد می افتد و شورای عالی آموزش و پرورش هم ورود کرده تا با رد سند ۲۰۳۰ که سابقا مطرح بود و مذموم، این سند در حال شکل‌گیری است.

مشاور پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به تبعات ناشی از اجرا نشدن سند تحول بنیادین اشاره و عنوان کرد: هر وقت مجریان و دست اندرکاران و هیئت حاکمه ای که در سیستم آموزش و پرورش هستند و دارند مدیریت می‌کند از اجرای سند غفلت می‌کنند و به درستی یا به هنگام اجرا نکنند، دچار روزمرگی مفرط و حرکت نکردن در ریل توسعه آینده و ماندن در شرایط گذشته می‌شوند که تهدیدی جدی است.

وی متذکر شد: هنوز هم از این مخاطره بیرون نرفتیم و زمانی می‌توانیم از مخاطرات و دغدغه‌های امروز رهایی پیدا کنیم که در ریل حرکت رو به توسعه و رو به جلویی که سندهای بالادستی و مخصوصا سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت برای ما ریل گذاری کرده حرکت کنیم. اگر چنانچه این کار متوقف شود یا با بی رغبتی و غفلت مواجه شود، قطعا آینده درستی نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.