کد مطلب: ۵۲۰۱۰۰

علت اصلی سقوط قیمت طلا چه بود؟

علت اصلی سقوط قیمت طلا چه بود؟

پس از عملکرد منفی در ماه‌های ژانویه و فوریه، اکنون طلا ماه مارس را نیز نزولی آغاز کرده است تا قیمت این پناهگاه امن دارایی به ۱۶۹۹ دلار برسد و بازیگر اصلی کاهش قیمت آن افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری بلندمدت در آمریکا بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌که طلا در سال ۲۰۲۰ بهترین عملکرد خود در دهه اخیر را به ثبت رسانده بود، ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی تبدیل به روزهای سیاه فلز زرد شده است.

پس از عملکرد منفی در ماه‌های ژانویه و فوریه، اکنون طلا ماه مارس را نیز نزولی آغاز کرده است تا قیمت این پناهگاه امن دارایی به ۱۶۹۹ دلار برسد. درحالی قیمت طلا تقریبا در پایین‌ترین حد خود در سه فصل اخیر قرار دارد که بازیگر اصلی کاهش قیمت آن افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری بلندمدت در آمریکا بوده است.

پیشروی مناسب فرآیند واکسیناسیون و متعاقبا بهبود چشم‌انداز اقتصادی باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به بازارهای امن و کوچ سرمایه به سمت دیگر بازارها شده است.

تمام این اتفاقات در حالی رقم خورده است که یکشنبه شب مجلس سنای آمریکا پس از برگزاری ماراتنی طولانی، سرانجام بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مد‌نظر بایدن را به تصویب رساند.

با اینکه تا همین چند ماه پیش طلا به تصویب و اجرای بسته حمایتی جدید همواره واکنشی مثبت داشت اما با تغییر شرایط اقتصاد جهانی اکنون شرایط بسیار پیچیده‌تر شده است.

با اینکه تصویب بسته عظیم جو بایدن از نظر برخی از اقتصاددانان می‌تواند پدیده تورم را به اقتصاد آمریکا برگرداند و از این کانال به افزایش قیمت فلز زرد کمک کند، اما از سوی دیگر بهبود چشم‌انداز اقتصادی در کنار افزایش نرخ اوراق قرضه در آمریکا سبب کاهش تقاضای طلا به عنوان بازاری بدون نرخ سود خواهد شد.

تمام این تحلیل‌ها البته فارغ از واکنش اولیه طلا به بسته حمایتی است و این امکان وجود دارد که واکنش اولیه بازار به تصویب این بسته مثبت باشد.

فدرال رزرو چه زمانی دخالت می‌کند؟

با توجه به اینکه عامل اصلی تاثیرگذار بر بازارها نرخ اوراق قرضه در آمریکا است، بسیاری به‌دنبال جواب این سوال هستند که تا چه زمانی فدرال رزرو در بازار دخالت نخواهد کرد و نرخ اوراق را اصطلاحا سرکوب نخواهد کرد.

با اینکه سخنان چند روز پیش جرومی پاول درباره بی‌قاعده نبودن رشد نرخ بهره اوراق بلندمدت در آمریکا بازارهای کم ریسک را از دخالت زودهنگام فدرال رزرو نا امید کرده بود اما برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با افزایش بیشتر نرخ اوراق احتمال تغییر لحن پاول نیز وجود دارد.

نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله در حالی به سطح ۵۷/ ۱ درصد رسیده است که ماه مارس نیز برای چهارمین ماه متوالی شاهد صعود نرخ این اوراق است. در حال حاضر نیز با توجه به تصویب بسته محرک مالی جو بایدن و بهبود وضعیت اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که نرخ اوراق باز هم افزایش پیدا کند.

پیتر هاگ رئیس بخش تجارت جهانی سایت کیتکو در این مورد معتقد است که نرخ اوراق ۱۰ ساله تا قبل از دخالت فدرال رزرو می‌تواند تا سطح ۷۵/ ۱ درصد افزایش پیدا کند. این کارشناس بازار جهانی در این مورد گفت سطح نرخ سود ۵/ ۱ درصد تا ۶/ ۱ درصدی تقریبا معادل با سطح این نرخ‌ها قبل از شروع پاندمی کرونا است. به نظر من اگر نرخ بازدهی این اوراق به بالای سطح ۷۵/ ۱ درصدی برسد لحن جرومی پاول تغییر خواهد کرد و احتمالا فدرال رزرو از ابزار خود برای سرکوب نرخ سود اوراق استفاده خواهد کرد.

در هر صورت تغییرات آتی نرخ سود اوراق قرضه از مهم‌ترین عواملی است که در میان‌مدت توجه معامله‌گران بازار طلا را به خود جلب خواهد کرد.

از سوی دیگر ارزش دلار آمریکا نیز با توجه به تزریق نقدینگی بیشتر ناشی از بسته جدید جو بایدن احتمالا فشاری نزولی را تحمل خواهد کرد. قیمت طلا در آینده میان مدت به این موضوع بستگی خواهد داشت که زور کدام‌یک از این عوامل متضاد به دیگری خواهد چربید.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    انس بعد از بسته ۱.۹۰۰تریلیون دلاری کرونا آمریکا بالای ۲۰۰۰دلار خواهد رسید

    • ناشناس

      اشتباه میکنی این افت قیمت اونس برای زیاد شدن تزریق واکسنه من که یکبار سرمایم رو رو طلا از دست دادم