کد مطلب: ۵۷۲۸۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنگ هشدار در بازار خودرو / خط تولید ایران خودرو تعطیل شد؟

زنگ هشدار در بازار خودرو / خط تولید ایران خودرو تعطیل شد؟

قیمت خودرو در دو هفته گذشته رکورد زده است. قیمت پراید، انواع پژو و سمند رشد قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. برخی از فعالان بازار می‌گویند علت افزایش قیمت خودرو،‌ افزایش دلار است. اما گویا ماجرا چیز دیگری است. در بازار خودرو چه اتفاقی افتاده است؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه همه خودروها - چه داخلی و چه خارجی- افزایش قیمت داشته‌اند. اما قیمت چند خودرو بیش از بقیه افزایش یافته است. مانند قیمت پژو ۲۰۶ که به مرز ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت سمند که از مرز ۳۰۰ میلیون عبور کرد، قیمت رانا پلاس که رکورد افزایش ۳۰ میلیون تومانی را زد و قیمت دیگر خودروهای خانواده پژو.

اما چرا قیمت این خودروها رکورد زده؟ جواب این سوال در گزارش اخیر وزارت صمت مستتر است. گزارشی که می‌گوید خط تولید پنج خودروی داخلی متوقف شده است. اما کدام خودروها؟

این گزارش می‌گوید تولید پنج محصول در ایران خودرو متوقف شده است، پژو ۲۰۶ تیپ پنج،سمند سورن، پژو پارس، ۲۰۷ دستی و رانا. اینها خودروهایی هستند که قیمت آنها در بازار رکورد زده و همزمان وزارت صمت می‌گوید تولید آنها متوقف شده است.

تولید کدام خودروها صفر شد؟

براساس آمارهای وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه ۲۰۶ تیپ پنج تولید نشده است. گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌گوید قطعات خودرو پژو ۲۰۶ موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است.

اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو ۲۰۶ را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه‌دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود.

ایران خودرو، تولید سمند سورن ELX را هم متوقف کرده‌است. تولید پژو ۲۰۷ هم مدتی است که متوقف شده است. خودرویی که قیمت آن در روزهای گذشته رکورد زده و افزایش یافته است. البته تولید پژو ۲۰۷ در سال گذشته هم به شدت کاهش یافته بود. به گونه‌ای که بر اساس گزارش ایران خودرو، در سال ۹۹ تنها ۳۴۰ دستگاه پژو ۲۰۷ تولید شده بود.

تولید پژو پارس LX هم متوقف شده است. تولید این خودرو هم از سال گذشته روند کاهشی داشت. پیش از سال ۹۹، تولید پژو پارس در تهران، مازندران، فارس، سمنان و کرمانشاه متوقف شده بود و تنها در کرمانشاه تولید می‌شد. آن هم تنها در حد ۴۶۰ دستگاه. اما حالا همین تعداد هم تولید نشده است.

پنجمین خودرویی که تولید آن در چهار ماهه امسال متوقف شده، رانا است. خودرویی که در سال گذشته هم تنها ۱۷۸ دستگاه از آن تولید شده بود. اما در چهار ماهه امسال تولید این خودروها به صفر رسیده است.

اگرچه هنوز علت توقف تولید محصولات ایران خودرو مشخص نیست،‌ اما اگر علت آن، کمبود قطعه باشد، احتمالا به سادگی قطعات لازم تامین نمی‌شود و احتمال دارد که قیمت این خودروها در بازار روند افزایشی داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرچه زودتر بهتر پدر مردمو در اوردن اینا خودروساز نیستن، دلالن. خودروهاشون بدرد مادراشون میخوره حیف از اینهه پولی که این دوخورو ساز قورت دادن

  • ناشناس

    بخورید ، که دوره شماست،

  • ناشناس

    فقط افزایش بدین نه مدیریتی هست نه کاری از دستتون بر میاد فقط خودتون دارین هر خطا و اشتباهی میکنین تاوان پس ندادین فعلا پس یه روز وقتش میرسه

  • ناشناس

    خدا رو صد هزار مرتبه شکر انشا الله انقد ضرر کنین که ور شکست شین با این خودرو های بی کیفیت که واسه بیست سال پیش فلان کشور بوده

  • ناشناس

    خداکنه کلن خودروسازی ایران تعطیل بشه انشاالله با این آشغالسازیشون

  • ناشناس

    آخ اگه دولت گمرک واردات ماشین رو آزاد میکردن قیافه خودروساز و دلال دیدنی بود

    • علی

      عزیز گرامی.مگر در ایران زندگی نمیکنید؟البته که ورود خودرو آزاد نمیشود…البته آزاد است برای از ما بهتران.اگر جلوی واردات خودرو ازاد شود بعدش باید واردات اقلام حیاتی زندگی هم آزاد گردد.آنوقت از ما بهتران در آمدهای آنچنانی را از کجا به دست بیاورند؟

  • ایرانی

    اینا رو نوشته که در طرح یکساله ایران خودرو مردم ثبت نام کنند چون ثبت نام کمه

  • ناشناس

    وقتی این مردم یکم فکر نمیکنن که این اشغال ها فقط و فقط مصرف داخلی دار بس و باز هم میرن تو سایت پیش خرید میکنن نتیجه ای بهتر از این نمیشه

    • ناشناس

      چند ساله داریم همینو میگیم؟
      شاید یک بدبختی نیاز به ماشین داره..
      ماشین راه درامد خیلی هاست و چاره ای ندارن

  • ناشناس

    انشالله به همین ماه عزیز وسربریده حسین هر کسی باعث گرانی این لگنهای ایران فرغون شد خانواده و خود نامرد ش‌جواب بده

  • ناشناس

    سلام.
    با سلام.
    ازپایان سال 1396 اقتصاد ایران وارد فضای تحریم شده و روز به روز توانایی و در آمد مردم گاهشی شده و بعد از گذشت سه سال از تحریم فزاینده مردم به دنبال اقتصادی ترین جنس در بازار جستجو می کنند. و جای تشویق تولید کنندکان کالاهای اقتصادی دارد. لذا شایسته است ایران خودرو و آقای نعمت بخش از ارزان فروشی و زیان بخش بودن تولیدات ایران خودرو دست بردارند. هفتاد درصدمردم ایران خودرو معمولی می خواهیند لطفا هزینه سر بار تولید خود را کاهش بدهید. قیمت خودرو پژو 405 در باز چهانی پنج هزار دلار بیشتر نمی ارزد. شما به برکت تحریم و تولید محدود و ممومنوعیت واردات خودرو ،قیمت های خود را بر مردم تحمیل می نمایید لطفا عنایتی فرمایید. با تشکر