کد مطلب: ۶۶۴۱۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

پشت پرده تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌ای عرضه خودرو در بورس کالا را تعلیق کرد. این تعلیق تنها به سود دلالان است و اجازه خرید خودرو با قیمت‌ واقعی به مردم را نمی‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرونده عرضه خودرو در بورس کالا از جمله موضوعاتی است که در هفته‌های اخیر با فراز و نشیب زیادی همراه بوده و با این وجود در اردیبهشت ماه شاهد آغاز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا بودیم.

روز ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که ۸۵۰ دستگاه وانت‌بار مدل «کارا» در دو نوع چهار کابین و دو کابین، عرضه شد که برای اولین عرضه نسبتا مناسب و پررونق بود. در همین راستا مقرر شده بود امروز هم بخش دیگری از خودروها در بورس کالا عرضه شود که با نامه‌ای شبانه از سوی وزارت صمت تعلیق شد.

منوچهر منطقی، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌ای به بورس کالا و با استناد به مصوبه شصت و سومین نشست شورای هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف اعلام کرد. این مقام مسئول که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد مدیرعامل ایران خودرو بود در حال حاضر یکی از معاونان سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم است.

مخالفت با شفاف‌سازی بازار خودرو

به گفته جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه این تعلیق به معنای مخالفت با شفافیت در بازار خودرو، افزایش رانت و افزایش سود دلالان است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، این محصول با قیمت واقعی به دست مردم نخواهد رسید. از سوی دیگر سود نجومی عاید دلالان می‌شود و در واقع می‌توان گفت این عدم عرضه یک سیگنال برای دلالان و صاحبان نمایشگاه‌های معاملات خودرو دانست.

فلاحیان با مثالی وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا را توضیح می‌دهد: در زمان عرضه سیمان در بورس کالا دلال‌ها مخالفت کردند و به نوعی جلوی این عرضه را گرفتند. اما اکنون معاملات سیمان قیمت شفاف و مشخصی دارد و به نوعی با قیمت واقعی معامله می‌شود.

نکته مهم اینجاست که این دو خودرویی که قرار بود امروز عرضه شود. مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیستند و این خودروها به صورت مستقیم به فروش می‌رسند. با این تعلیق به نوعی جلوی عرضه تمامی خودروها گرفته شد تا ریشه را از دم قطع کنند که مبادا یک روزی ماشین‌های قیمت‌گذاری مشخص وارد بورس کالا شوند.

عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد

محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

در این نامه آمده است که: با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد. مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد. علی رغم آماده سازی زیرساخت های لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق می‌شود.

عرضه خودر.و

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوست عزیز تنها راه ارزونی خودرو واردات است.شما چطوری سیمان رو با خودرو مقایسه میکنی قیمت جهانی سیمان 130دلار است اما در ایران 20 دلاره اما قیمت جهانی خودرو رو حساب کن ببین با همین پول پراید چه ماشینهایی میشه خرید حداقل 10 برابر قیمت جهانی دارن میندازن به ملت بدبخت.

  • ناشناس

    با قیمت پراید بهت هیچ ماشینی نمیدن دوست عزیز. ولی کاش خودروها در بورس کالا عرضه بشن و خرید در بورس کالا هم تسهیل بشه

  • ناشناس

    لطف کنید قیمت رو باکشورهای دیگه مقایسه نکنید
    درامد اینجا کجا آنجا کجا
    درضمن سیمان همین حالا هم گرونه چون تولید داخلیه
    خودرو هم اگه رانتی درش نبود تو بورس کالا عرضه میشد
    نه اینکه بازار ازاد

  • امیر محمدی

    درود بر مسئولی که جلوی عرضه خودرو در بورس را گرفت. چرا؟
    چون۱) در بورس چون قیمت رقابتی است قیمت افزایش می یابد و قیمت بازار هم به طبع و پیروی از قیمت بورس افزایش می یابد
    ۲) کارگزاریها همچون مافیا اجازه ورود مردم عادی به ای بازار را نمی دهند.طی یکهفته گذشته به نمایندگی کارگزاری x مراجعه کردم .به جای راهنمایی صحیح مبنی بر اینکه به صورت اینترنتی می توانم ثبت نام نمایم .مرا به یک مسیر سخت و تهیه مدارکی خاص راهنمایی کرد.با کمی تحقیق شیوه اینترنتی را یافتم.و از طریق وب کارگزاری y ثبت نام نمودم .متاسفانه کارگزاری y پس از چند روز نام گاربری و رمز عبور اینجانب را صادر نکرد و به ناچار از طریق وب کارگزاری z مجددا ثبت نام کردم و پس از یک روز نام کاربری و رمز عبور برایم پیامک شد اما شماره حساب وکالتی اینجانب تایید نگردید و اینگونه مانع حضور گردیدند و به هیچ عنوان پاسخگو نیستند
    ۳) حضور در بورس کالا برای همه متقاضیان خودرو ساده نیست

  • ناشناس

    پراید حدود 6 هزار دلار است و با 6 هزار دلار بهترین خودروهای دست دوم را میشه خرید

  • ناشناس

    تمام بازار ها برای افزایش قیمتهای خودشون تلاش می کنن و حباب بیداد می کنه اون وقت نوبت بورس که می رسه مو رو از ماست می کشن و از برجام گرفته تا فریاد حباب حباب که تو سر قیمتهای کف سهام برنن و هزار و یک دلیل من دراوردی برای بالا نرفتن قیمتها در بورس بیاورند از عجایب روزگار است این بورس ما

  • ناشناس

    پشت پرده مافیای خودروهای چینی و قراداد هاشون نهفته است

  • ناشناس

    بهترین راهکار برای کنترل بازار و خارج کردن از دست دلالان همین عرضه در بورس بود که جلوش رو گرفتن تاسف فقط