خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۷۵۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عاقبت مزدورپروری/ چرا واگنر شورش کرد؟

عاقبت مزدورپروری/ چرا واگنر شورش کرد؟

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شورش گروه شبه نظامی واگنر و علت آن می‌گوید: «همیشه شورش مزدوران بر سر مزد است. بعید هم نیست در اوکراین پیشنهادهایی از سوی طرف‌های درگیر در جنگ به این گروه داده باشند. فاجعه‌آمیز است که چنین گروه‌هایی را تجهیز می‌کنند و به جان مردم می‌اندازند. امیدوارم که این شورش به نوعی منجر به تضعیف دولت پوتین شود که ثروتمندترین کشور بالقوه جهان را به چنین وضعیتی انداخته است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنش میان واگنر و وزارت دفاع روسیه روز جمعه شروع شد و شنبه فروکش کرد. ماجرایی که ظرف 24 ساعت سرخط اخبار بین‌الملل و ترند شبکه‌های اجتماعی شد. اما چرا واگنر شورش کرد؟ آیا این درگیری و عقب‌نشینی پریگوژین، تاثیری روی جنگ روسیه و اوکراین دارد؟

زمینه درگیری میان گروه شبه نظامی واگنر با وزارت دفاع روسیه از یک ماه پیش آغاز شد. آنطور که رویترز گزارش داده، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، ماه گذشته به صورت علنی از دادستان‌های روسیه خواست که احتمال ارتکاب جنایت از سوی مقامات ارشد دفاعی روسیه را بررسی کند. منظور او مشخصا سرگئی شویگو، وزیر دفاع و گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه بود.

بنابر گزارش یورونیوز، فرمانده گروه واگنر پیش از این نیز اعلام کرده بود که در نبرد برای تصرف باهموت بیش از 20 هزار نفر از نیروهای خود را از دست داد؛ آماری مناقشه برانگیز و متضاد با آنچه دولت روسیه اعلام کرده بود.

سرانجام روز جمعه تنش‌ها میان این شبه گروه نظامی با مقامات روس به نقطه اوج رسید و پریگوژین اعلام کرد که ارتش روسیه به نیروهای گروه حمله کرده است. پس از آن هم نیروهای واگنر از اوکراین به سمت روسیه حرکت کردند و درگیری‌ها آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اولین سخنرانی خود بعد از آغاز درگیری‌ها گفت که نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند. اما طولی نکشید که با وساطت بلاروس درگیری پایان یافت و پریگوژین نیز اعلام عقب‌نشینی کرد.

بسیج نیروهای اوباش علیه اوکراین

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این ماجرا در واقع به ساده‌اندیشی و خطای بزرگ پوتین در تقلید از اوکراین برمی‌گردد. برای اینکه پیش از این اوکراین در جنگ داخلی با روس‌تبارهای اوکراین از مزدوران تندرو استفاده کرد. پوتین نیز به جای رفتاری هوشمندانه، گروهی از اوباش و مزدوران روس را تجهیز کرد و این افراد در جنگ با اوکراین شرکت کردند.»

او ادامه می‌دهد: «این گروه مزدوران با خشونت‌آمیزترین اقدامات با مردم اوکراین و گاه روس‌های محلی برخورد می‌کردند. از هیچ نوع غارتگری خودداری نمی‌کردند. تا زمانی هم که پیشروی می‌کردند مورد مباهات پوتین بودند.»

شورش مزدوران همیشه بر سر مزد است

او با اشاره به اظهارات رئیس گروه واگنر مبنی بر تلفات این گروه در جنگ، می‌گوید: «این گروه تلفات انسانی خود را در جنگ بالا اعلام می‌کنند که نرخ و دستمزد خود را بالا ببرند. همیشه شورش مزدوران در تاریخ بر سر مزد است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح می‌دهد: «بعید هم نیست در اوکراین پیشنهادهایی از سوی طرف‌های درگیر در جنگ به این گروه داده باشند. به هر حال مزدور تابع مزد است. حالا ممکن است این مزد را از هر طرفی دریافت کنند. ضمن آنکه خیال می‌کنند چون به جنگ رفته‌اند، استراتژی‌های اوباش‌گانه آنها باعث پیشروی‌هایی شده است.»

تاثیر شورش واگنرها روی جنگ اوکراین

مجلسی می‌گوید: «مسئله مهم تشکیل چنین گروه‌هاست. فاجعه‌آمیز است که چنین گروه‌هایی را تجهیز می‌کنند و به جان مردم می‌اندازند. امیدوارم که این شورش به نوعی منجر به تضعیف دولت پوتین شود که ثروتمندترین کشور بالقوه جهان را به چنین وضعیتی انداخته است و جای پوتین به عقلایی داده شود که ملت روس اینقدر تحقیر نشوند.»

او ادامه می‌دهد: « اگر پوتین جانشینی داشته باشد، ممکن است با رفتاری عقلانی با اوکراین کنار بیاید. حقوق روس‌های اوکراین هم تضمین شود. در اوکراین هم گروه ناسیونالیست تندرو ضدروس که به نفع برخی از کشورهای غربی بودند هم برکنار شوند.»

عاقبت دولت‌هایی که مزدوران را بسیج می‌کنند

مجلسی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این اقدامی رذیلانه و حقیرانه از سوی پوتین بود که تعدادی لات و اوباش را بسیج کرد و برای آدمکشی به اوکراین فرستاد. به طور کلی هر کشوری بخواهد به جای استفاده از نیروهای رسمی و تربیت‌شده میهنی از نیروهای مزدور استفاده کند، عاقبت درس عبرتی خواهد گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «امریکا هم پیش از این گروهی از متعصبان دینی به نام القاعده را بسیج کرد که آنها را به جان شوروی بیندازد. بعد از فروپاشی شوروی اما القاعده ماند و برای خود امریکا درس عبرت شد. حتی به شرکت‌های امنیتی و نظامی ماموریت‌هایی را در خاورمیانه واگذار کرده است. این نمونه‌ای است که دیگران هم ممکن است تقلید کنند و به این چرخه اضافه شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.