کد مطلب: ۳۸۷۷۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷ برابر شدن مطالبات مشکوک‌الوصول و کاهش سودآوری بانک گردشگری

7 برابر شدن مطالبات مشکوک‌الوصول و کاهش سودآوری بانک گردشگری

بانک گردشگری در سال گذشته سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از درآمدش از تسهیلات اعطایی بوده است. مطالبات مشکوک‌الوصول این بانک در سال گذشته تقریبا هفت برابر شده و به 811 میلیارد تومان رسیده است. طی همین دوره سود خالص بانک با کاهش 52 درصدی مواجه بوده و زیان انباشته بانک به 234 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک گردشگری با نماد «وگردش» از جمله شرکت‌های حاضر در بورس بوده که با انتشار تازه‌ترین اطلاعیه خود بر روی سایت کدال، اقدام به اعلام گزارش عملکرد سال 1397 خود کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک گردشگری طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ (حسابرسی نشده) معادل 600 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک گردشگری در پایان سال ۱۳۹۷ دارای 37.2 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با 40 درصد رشد همراه بوده است.

رشد 122 درصدی مطالبات از بانک‌ها

براساس آخرین صورت مالی منتشره، بانک گردشگری هیچ نوع تسهیلاتی را به اشخاص دولتی پرداخت نکرده و دولت نیز هیچ بدهی به این بانک ندارد.

همچنین بانک گردشگری در پایان سال گذشته بیش از 3.3 هزار میلیارد تومان از بانک‌های مرکزی مطالبه داشته است.

بانک گردشگری در سال گذشته از محل تسهیلات اعطایی خود بیش از 3.7 هزار میلیارد تومان درآمد داشته اما سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از این میزان بوده است.

این بانک در دوره مذکور 355 میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل 122 درصد افزایش داشته است.

سهم زیادی از مطالبات بانک گردشگری مربوط به تسهیلات اعطایی به افراد غیردولتی است.

بانک گردشگری در سال گذشته از محل تسهیلات اعطایی خود بیش از 3.7 هزار میلیارد تومان درآمد داشته اما سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از این میزان بوده است.

این بانک در سال گذشته حدود 5.8 هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده که نسبت به سال 1396 معادل 419 درصد رشد داشته است.

999 1

صورت مالی بانک گردشگری نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل 98.9 درصد دارایی خود یعنی 36.8 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.

افزایش 580 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول

بانک گردشگری در سال 1397، بیش از 860 میلیارد تومان به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهی داشته است.

بدهی بانک گردشگری به بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته با کاهش چهار درصدی نسبت به سال گذشته به 87 میلیارد تومان رسیده بود.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک گردشگری مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

این بانک توانسته در سال گذشته حدود 33 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند. همچنین میزان سپرده‌های دیداری در دوره مذکور با رشد 281 درصدی همراه بوده و به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در سال گذشته 811 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل 580 درصد افزایش داشته و تقریبا هفت برابر شده است.

کاهش سودآوری بانک

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک گردشگری در سال ۱۳۹۷ دارای 600 میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ تغییری نداشته است.

بانک گردشگری در پایان سال ۱۳۹۷ خود، با توجه به درآمد 1.29 هزار میلیارد تومانی و هزینه 1.25 هزار میلیارد تومانی حدود 34 میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرده است.

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از سود خالص 71 میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ با کاهش 52 درصدی به 34 میلیارد تومانی در سال گذشته رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در پایان سال گذشته حدود 234 میلیارد تومان زیان انباشته داشته که نسبت سال ۱۳۹۶ معادل 13 درصد کاهش داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی «وگردش» با سرمایه‌ای به حجم 600 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.