کد مطلب: ۵۷۶۲۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارنامه رئیس سازمان بورس / دهقان دهنوی ۱۵ گرفت + (اینفوگرافیک)

کارنامه رئیس سازمان بورس / دهقان دهنوی ۱۵ گرفت + (اینفوگرافیک)

محمد علی دهقان دهنوی در بهمن ماه سال گذشته بعد از استعفای حسن قالیباف اصل برای ریاست سازمان بورس انتخاب شد. عملکرد مثبت و منفی دهقان دهنوی از نظر کارشناسان چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ،در بهمن ماه سال گذشته و بعد از استعفای حسن قالیباف اصل، محمد علی دهقان دهنوی برای ریاست سازمان بورس انتخاب شد. او که سابقه فعالیت در نظام پولی کشور را داشت با ورودش به سازمان بورس با انتقادات زیادی از سمت فعالان اقتصادی و بازار سهام رو به رو شد.

در کارنامه دهنوی مدرک دکتری تخصصی در رشته علوم اقتصادی، گرایش اقتصاد صنعتی از دانشگاه تربیت مدرس به چشم می‌خورد و در سوابق اجرایی او معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و عضو هیات مدیره بانک مسکن وجود دارد و هیچ سابقه اجرایی در بازار سرمایه بر عهده نداشته بود. همین موضوع باعث شد تا در چند وقت اخیر اختلافات زیادی بر سر انتصاب او در بازار سهام شکل بگیرد تا جایی که گفتند انتخاب او به عنوان رئیس سازمان بورس تخلف است. حالا سوال اینجاست که این تخلف به چه صورت شکل گرفته است؟

محسن علیزاده، نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح تخلف شورای عالی بورس برای انتخاب دهقان دهنوی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفته بود: ما هرچه تذکر می‌دادیم که اتفاق غیرقانونی است، کم محلی می‌کردند. این اتفاق تنها در نحوه انتخاب آقای دهقان دهنوی رخ نداده است بلکه در برگزاری مجامع فوق‌العاده برای انتخاب شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان‌ها نیز تخلف کردند و باز توجیهات خود را داشتند.

او همچنین گفته بود: دهقان دهنوی کارشناس بخش دولتی بوده است. از طرفی ایشان باید ابتدا عضو هیات مدیره سازمان بورس می‌شد. سپس باید هیات مدیره بورس، آقای دهقان دهنوی را به شورا پیشنهاد می‌داد و شورا در یک یا چند جلسه برنامه‌های ایشان را بررسی می‌کرد. که هیچکدام از این اتفاق‌ها نیافتاد

عملکرد دهقان‌دهنوی

بیشتر کارشناسان بازار سرمایه بر این نظر هستند که دهقان دهنوی در ابتدای ریاستش عملکرد به شدت ضعیفی داشت و اتخاذ سیاست نامتقارن‌سازی دامنه نوسان بر بحران بازار و سهامداران دامن زد.

گرچه از دید برخی از کارشناسان بازار، توجه دهنوی به شرکت‌های بورسی و تلاش او برای خارج شدن صنایع از بحث قیمت‌گذاری دستوری قابل توجه است اما بی‌توجهی او به زیان سهامداران خرد و تلاش نکردن برای جبران زیان آن‌ها عملکرد منفی او را پررنگ‌تر می‌کند.

با وجود آنکه از ابتدای سال جاری تا به حال شاخص کل حدودا ۲۵ درصد رشد کرده اما همچنان پرتفوی سهامداران نسبت به سال گذشته زیان‌ده بوده است و هنوز ریزش‌های سال گذشته جبران نشده است.

در سال گذشته همزمان با عرضه صندوق‌های دولتی دارایکم و پالایش یکم به مردم کارشناسان بازار به گران بودن این صندوق‌ها به خصوص صندوق پالایش یکم تاکید کرده بودند اما با استقبال گسترده مردم از این دو صندوق و ریزش بازار بیشتر سرمایه‌گذاران ETFهای دولتی نقره داغ شدند و هنوز بعد از گذشت یک سال زیان آن‌ها جبران نشده است.

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در کشور و تغییر وزرا، به احتمال زیاد مدیران میانی سازمان‌‌ها هم تغییر کنند و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس هم تغییر کند. اما در این مدت کوتاه ریاست دهقان دهنوی، او چه عملکرد مثبت و منفی را در کارنامه خود ثبت کرده است؟

دهقان دهنوی که از بهمن ماه سال گذشته در مسند ریاست سازمان بورس قرار گرفته است، بیشترین اثرگذاری خود را در بحث حذف قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع بورسی داشته است. اگر چه این موضوع در جای خودش عملکردی مثبت قلمداد می‌شود اما به دلیل آنکه از بخش‌های دیگر بازار غافل شده است عملکردی منفی به حساب می‌آید.

در جلسات مکرر سازمان بورس با بدنه دولت قرار شد تا ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازار سهام واریز شود تا از ریزش بیشتر بازار با تزریق نقدینگی جلوگیری شود اما تنها در یک مرحله ۵۰ میلیون دلار به بازار تزریق شد و بعد ازآن دیگر خبری از واریزی جدید نبود.

نقاط منفی دهقان دهنوی در بورس

به عقیده کارشناسان، دهقان دهنوی در اوایل ریاست خود از مشاوران و کارشناسان خبره بازار مشورت نگرفت و به دلیل گرفتن تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی در ریزش بیشتر بازار در نیمه دوم سال گذشته نقش پررنگی را بازی کرد.
مریم محبی، کارشناس بازار سهام معتقد است: مهم‌ترین ویژگی منفی رئیس سازمان بورس خنثی بودن وی در تصمیم‌گیری‌های بازار و عدم رفتار مقتدرانه او در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بازار سرمایه است.

نقاط مثبت دهقان دهنوی در بورس

اما در کنار عملکرد منفی او تصمیمات درست و به جای دهقان دهنوی در دو ماه گذشته به بازار کمک کرده است. عرضه سیمان در بورس کالا، تلاش برای خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و ارتباط قوی با نهادهای مالی بازار سرمایه از عملکرد مثبت او بوده است.
به عقیده برخی از کارشناسان، توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه، تلاش برای رقابتی کردن فعالیت‌ها و تلاش برای افزایش بعد نظارتی در بازار سهام از فعالیت‌های موثر او بوده است.

WhatsApp Image 2021 08 31 at 10.51.09

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا مردم روسر کار میزارید خدارو خوش نمیاد ۶ماهه منتظر فروش سهام هستیم حتما احتیاج داریم که به درو دیوار میزنیمپاسخ

  • ناشناس

    سهامی که نه میشه فروخته شود نه میشه استفاده مالی کرد ازش نه میشه ظامن باشه نه سود داره به چه درد ملت میخوره که هی میگید گرون شده ارزون شده یک ساله ثبت فروش دادم سی درصد هیچ پولی پرداخت نشده مالی که اختیارش دست خودمون نیست بدرد چی میخوره جناب تجارت نیوز لطفا کامنت منو منتشر کن ممنون

  • ناشناس

    سهام با ارزشتنو مفت نفروشید!
    دحاوی بهترین گزینه برای خرید تو این قیمتها هستش
    اصلاح زیادی از نظر زمانی و قیمتی داشته و حجم خوبی در کف قیمتی داشته

  • شناس

    در مورد افزایش دامنه نوسان هم قول ادامه بود که اصلا فراموش شد.
    این یعنی سهام دارای ایران توانایی کار کردن با دامنه بیشتر را ندارند. دنیا توانایی دارد فقط ما نداریم.

  • محمد

    همین که p.s رو به سایت آورد و اردرها رو هم در سایت tse کاری کرد که 5 تا خط اردر رو ببینیم من دوست داشتم این اقداماتشو , تلاششم داره میکنه برای تغییر تدریجی دامنه نوسان

  • ناشناس

    سهام زشگزا بهترین نماد برای سرمایه گذاری

  • مالباخته

    به نمره دادن اعتقادی ندارم ولی همینکه بازار رشد قابل قبولی داشته نشون میده که عملکردش خوب بوده ولی این رو هم بدونید مدیری خوبه که تدام در رشد شاخص رو حفظ کنه و به موقع جلوی ریزشهای سنگین رو بگیره آقای شاپورمحمدی بهترین کارنامه رو دربین تمام ریس های این سازمان رو داشته و به نطرمن ژنرال و ناخدای بورس ایرانه.

  • منصف

    تا دهنوی هست، بورس رشد نمیکنه. دهنوی ته مانده روحانی

  • ماکیاولی

    دهنوی ته مانده روحانی هست. تا نره بورس رشد نمی کنه

  • دکتر قره ویسکی

    رییس سازمان بورس مجری دستورات هست . مدیر سازمان می تواند اعلام نظر کند ولی برخی دستورات هر چند مخالف نظرش باشد را نمی تواند اجرا نکند .
    در بسیاری از مصاحبه ها آقای دهقان دهنوی عنوان کرده هیچ اعتقادی به دامنه محدود ندارد این یعنی محدودیت دامنه به ایشان دیکته شده بود . جالب اینجاست که می دانست محدودیت دامنه بازار را قفل می کند و به این قفل کردن تن در داد .
    بعد از آن می توانست محدودیت را بردارد و یا کم کم باز کند یا برای برخی سهام این محدودیت را حذف کند اما نکرد .
    می توانست محدودیت ۵ درصد را در رشد تیرماه برای برخی سهام به ده درصد تغییر دهد اما نکرد .
    ایشان تمام سیسات خود را بر حذف قیمت دستوری گذاشت و اصلا هیچ خدمتی – نوآوری و یا خلاقیتی در مدیریتش در بازار سرمایه نداشت . مبدع راهی نبود . راهی را حذف نکرد . شاید اگر سازمان بدون مدیر هم بود هیمن جوری به راه خودش ادامه می داد . همین باعث شد خیلی ها به بازار رمز ارز بروند .
    امیدواریم مدیر بعدی نفس بازار بورس را نگیرد . امیدواریم مدیر جدید کار مثبت و قدم مثبتی برای بازار بورس بردارد .