کد مطلب: ۶۹۳

عملکرد نمایندگان کارگری مثبت بود/ دستمزد کارگران تا رقم واقعی فاصله دارد

 یک کارشناس حوزه کار عملکرد تیم مذاکره کننده کارگری در شورای عالی کار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دستمزد کارگران تا رسیدن به رقم واقعی هنوز فاصله دارد. حمید حاج اسماعیلی گفت: از زمان آغاز مذاکرات دستمزد پیش‌بینی افزایش 25 درصدی حداقل مزد وجود داشت زیرا نمی‌توان در شرایط اقتصادی فعلی توقع داشت کارگران

یک کارشناس حوزه کار عملکرد تیم مذاکره کننده کارگری در شورای عالی کار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دستمزد کارگران تا رسیدن به رقم واقعی هنوز فاصله دارد.

حمید حاج اسماعیلی گفت: از زمان آغاز مذاکرات دستمزد پیش‌بینی افزایش 25 درصدی حداقل مزد وجود داشت زیرا نمی‌توان در شرایط اقتصادی فعلی توقع داشت کارگران افزایش بیشتر از این را طلب کنند و کارفرمایان هم بپذیرند.

وی افزود: شرایط اقتصادی و وضعیت بنگاهها تا حد زیادی در افزایش دستمزد اعمال شده است ولی انتظار می‌رود که دولت برای سال آینده تمهیدات گسترده‌ای را در حمایت از جامعه کارگری و مجموعه بنگاهها بیاندیشد؛ به عنوان مثال در بحث هدفمندی یارانه‌ها یکسری کارهای واقعی و عملیاتی در حمایت از بنگاهها صورت دهد در غیر این صورت همین میزان دستمزد تصویب شده سال آینده عوارض منفی به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد حاج اسماعیلی با توجه به نگرانی جامعه کارگری نسبت به رشد قیمتها و تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده دولت باید یک بازنگری جدی در هدفمندی یارانه‌ها صورت دهد و برای خروج بنگاهها از حالت رکود برنامه حمایتی ویژه‌ای از قبیل اعطای تسهیلات ارزان قیمت، امهال بدهی واحدها و اصلاح بخشنامه‌های بیمه‌ای و مالیاتی در نظر بگیرد.

این فعال کارگری عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هرچه وحدت رویه در اقدامات تشکل‌های کارگری بیشتر شود قدرت چانه‌زنی آنها افزایش می‌یابد و کارآمدی و توانمندی بیشتری برای ورود به مباحث فنی پیدا می کنند.

وی گفت: تشکل‌های کارگری زمانی موفق می‌شوند که از اصول و مولفه‌های اقتصادی آشنایی و شناخت بیشتری داشته باشند و با پذیرش انتقادات، سعه صدر و همراهی با یکدیگر توانایی خود را در مباحث مربوط به حوزه روابط کار افزایش دهند.

حاج اسماعیلی در عین حال متذکر شد: البته تغییر تیم دولت هم بی تاثیر نبود و دولت یازدهم از مدتها قبل وعده بهبود معیشت کارگران را داده بود لذا وزارت کار با داشتن وزیری که خود از جنس طبقه کارگر است همراهی بهتری با جامعه کارگری از خود نشان داد.

این فعال کارگری در پایان با بیان اینکه دستمزد کارگران هنوز به رقم و جایگاه واقعی نرسیده است، ابراز امیدواری کرد: نمایندگان کارگری در مباحث رفاهی، بهره‌وری، مزد صنفی و مزد جغرافیایی هم عملکرد قابل قبولی از خود نشان بدهند تا مشکل دستمزد کارگران به تدریج مرتفع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.