کد مطلب: ۸۳۶۱۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق ۱۲۵.۸همت در بازار باز/ مداخله در بازار بین بانکی باز هم به صفر رسید

تزریق 125.8همت در بازار باز/ مداخله در بازار بین بانکی باز هم به صفر رسید

با افت سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز این هفته، تزریق پول بانک مرکزی نیز در این بازار کاهشی شد. مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز برای دومین هفته متوالی به صفر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی در تاریخ 19 تیر ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. گزارشی که بررسی آن حاکی از آن است که میزان سفارش‌های ارسال شده از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی به منظور تامین وجوه نقد، به روند نوسانی خود ادامه داده و کاهشی شده است. بانک مرکزی نیز همسو با این کاهش تقاضا، تزریق پول خود در بازار باز را کاهش داده است.

از سویی دیگر، بانک مرکزی این هفته نیز منابع خود در بازار بین بانکی را تزریق نکرد تا برای اولین برای از ابتدای دی ماه سال گذشته به این سو، بانک مرکزی برای دو هفته متوالی در بازار بین بانکی مداخله نکرده باشد.

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

در حراج بازار باز این هفته چه گذشت؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در شانزدهمین حراج بازار باز امسال که در تاریخ 19 تیر ماه برگزار شد، 20 بانک و موسسه اعتباری با ارسال سفارش‌های خود به بانک مرکزی و از طریق سازوکار توافق بازخرید، بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را برطرف کردند.

مدت توافق بازخرید در حراج این هفته بازار باز نیز هفت روزه بود و نرخ ریپو نیز بدون تغییر نسبت به 19 هفته گذشته در رقم 23 درصد ثابت ماند.

125.8 همت در بازار باز تزریق شد

در حراج بازار باز این هفته، بانک‌ها سفارش‌های خود به ارزش 125.8 هزار میلیارد تومان را به بانک مرکزی ارسال کردند. به این ترتیب میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها که در هفته‌های اخیر روند نوسانی را دنبال می‌کرد، با کاهش در این هفته به روند خود ادامه داد.

بانک مرکزی در پاسخ به این سفارش‌های دریافتی، همه آنها را پذیرفت و این مبلغ را به شبکه بانکی کشور تزریق کرد. از سوی دیگر نیز در این هفته بیش از 132 هزار میلیارد تومان از وجوهی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق عملیات بازار باز به بانک‌ها قرض داده بود سررسید شد تا خالص عملیات بانک مرکزی در این بازار منفی شود.

تداوم سکوت در بازار بین بانکی

دیگر نکته حائز اهمیت در این گزارش، مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار بین بانکی برای دومین هفته متوالی است. این اتفاق که در 6 ماه اخیر بی‌سابقه بوده پس از آن اتفاق افتاد که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، در ابتدای سال 1403 به اوج خود در 230 هزار میلیارد تومان رسیده بود. با این حال این میزان با طی کردن روندی نزولی به صفر رسید.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به عقیده بسیاری از کارشناسان بانکی و اقتصادی، مداخله بانک مرکزی در این بازار می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور شود. به همین دلیل توقف پول‌پاشی بانک مرکزی در این بازار و تداوم این روند در هفته‌های آتی می‌تواند قدم مثبتی به شمار رود.

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند با استفاده از آن کسری وجوه نقد خود را برطرف کنند؛ به طوری که این بانک‌ها اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

از سویی دیگر نیز بانک‌های مقروض مکلف هستند که در زمان سررسید، اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ توافق بازخرید یا ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.