کد مطلب: ۷۸۸۶۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو

همه مالکان خودرو موظف به پرداخت عوارض شهرداری یا همان عوارض سالیانه خودرو هستند. در این گزارش روش‌های استعلام و پرداخت عوارض خودرو را می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالکان خودرو برای تردد در خیابان‌‌ها عوارض سالیانه خودرو پرداخت کنند. روش استعلام و پرداخت عوارض خودرو چگونه است؟

سه مورد عوارض خودرو برای مالکان خودرو اعمال می‌شود؛ عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض شهرداری که در صورت تردد در این مسیرها، افراد باید پرداخت کنند. عوارض شهرداری همان عوارض سالیانه خودروست.

پرداخت عوارض خودرو بر عهده فروشنده است. عوارض سالیانه برخلاف بیمه شخص ثالث جریمه ندارد. اما زمان فروش خودرو یکی از فاکتورهای مهم برای خریدار خودروی شماست. فروشنده خودرو موظف به پرداخت عوارض سالیانه خودروست.

تا پیش از این مالکان خودرو باید برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو به دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کردند. اما حالا با پیشرفت تکنولوژی، راه‌های دیگری پیش روی مالکان خودرو قرار گرفته است.

اما چطور می‌توان اینترنتی برای مشاهده عوارض سالیانه خودرو اقدام کرد؟ مالکان خودرو می‌توانند به سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو مراجعه و از آنجا میزان عوارض پرداختی را استعلام کنند.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو

اگر افراد تاکنون از طریق سامانه سمیع (سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو) پرداخت عوارض خودروی مورد نظر را نداشته‌اند، باید به شهرداری شهر خود مراجعه کنند.

اما اگر خودرو از دفعات قبل در سامانه ثبت شده باشد، فقط باید مشخصات خودرو را وارد و لیست عوارض و جریمه‌ها را مشاهده کرد.

اطلاعاتی که برای استعلام عوارض سالیانه خودرو در این سامانه لازم است، شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و کد پستی می‌شود.

پس از استعلام عوارض نیز افراد می‌توانند با زدن دکمه‌ای برای پرداخت آنلاین اقدام کنند. اگر هم افراد گزینه صدور قبض را انتخاب کنند، صفحه‌ای برای آنها نمایش داده می‌شود که حاوی شناسه قبض است. با این قبض می‌توان از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان بانک ملی مراجعه، آن را پرداخت کرد.

در صورتی که مالکان خودرو بخواهند از مبلغ عوارض مطلع شوند، باید صفحه دیگری را در این سامانه انتخاب کنند. آنها می‌توانند برای استعلام عوارض، گزینه «استعلام عوارض خودرو» را انتخاب کنند.

سایت تهران من، روش دیگر استعلام عوارض خودرو

یک راه دیگر استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو، مراجعه به سایت « تهران من » است.

آنطور که در سایت «تهران من» آمده، روش‌های مختلفی برای استعلام و پرداخت بدهی عوارض خودرو وجود دارد. یکی از این روش‌ها آنلاین و با کارت بانکی‌ست.

مراجعه به دفاتر پیشخوان، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، درگاه‌های همکاران شهرپی و از طریق شارژ کیف پول در سایت تهران من با مراجعه به فهرست ترددهای خودرو روش‌های دیگر پرداخت عوارض خودرو عنوان شده است.

محاسبه عوارض سالیانه خودرو

به گزارش انتخاب، فرمول محاسبه عوارض سالیانه خودرو کمی پیچیده است. قیمت خودرو از جمله معیارهای مهم در تعیین عوارض خودروی افراد است.

محل سکونت، سال تولید خودرو نیز در تعیین میزان عوارض سالیانه خودرو موثر است. به طور کلی مالکان خودرو در شهرهای کوچک، عوارض کمتری پرداخت می‌کنند.

برای خواندن اخبار حوزه خودرو، صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.