کد مطلب: ۱۶۲۹۱۷

عواملی که بازار طلا و ارز را تکان دادند

عواملی که بازار طلا و ارز را تکان دادند

اتفاقاتی که در بازار طلا و ارز در ایران رخ داد، افزایش قیمت‌ها را قابل پیش‌بینی کرده بود؛ خصوصا آن‌که آمارهای اقتصادی آمریکا از یک سو و افزایش تنش‌های سیاسی هم در منطقه خاورمیانه و هم در جهان، میان آمریکا و کره‌شمالی این روند را تقویت کرد.

افزایش قیمت طلا و سکه و ارز در بازار این روزها توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد را به خود جلب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتفاقاتی که در بازارهای موازی این بازارها در ایران رخ داد، افزایش قیمت‌ها را قابل پیش‌بینی کرده بود؛ خصوصا آن‌که آمارهای اقتصادی آمریکا از یک سو و افزایش تنش‌های سیاسی هم در منطقه خاورمیانه و هم در جهان، میان آمریکا و کره‌شمالی این روند را تقویت کرد.

ترامپ حالا به یکی از خبرسازترین چهره‌های جهان تبدیل شده است، کسی که سخنانش هر روز اتفاقی تازه را برای دلار، بازارهای سهام و نفت و طلا رقم می‌زند. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند تداوم این روند بی‌تردید تاثیر وی را بر بازارهای جهانی در آینده‌ای نزدیک کاهش خواهد داد.

حالا دلار در مرز چهار هزار تومان ایستاده و سکه نیز مترصد رسیدن به قیمت یک میلیون وسیصد هزار تومان برای هر قطعه است و همین موضوع نگاه خیره سرمایه‌گذاران به این بازارها را سبب شده است.

آیا دوباره فردوسی به پاتوق سرمایه‌گذاران خرد ایران تبدیل می شود؟ اوایل دهه نود بود که فردوسی به مهم‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران خرد تبدیل شد و تقاضای غیرواقعی بر این بازار چنان تحمیل شد که مهار قیمت ها از دست رفت. حالا بسیاری این سئوال را مطرح می‌کنند که در غیاب سپرده‌های 22 درصدی، کدام بازارها مد نظر قرار خواهند گرفت؟ بورس؟ طلا و سکه ارز یا …

اسماعیل محمد ولی، رییس انجمن کارفرمایان صنعت طلا و جواهر گفت: « افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی و خارجی قابل پیش بینی بود».

وی افزود: بازارهای جهانی تحت تاثیر تنش‌های سیاسی میان کره‌شمالی و آمریکا با افزایش قیمت طلا روبرو شدند؛ از سوی دیگر رصد وضعیت بازار نشان می‌دهد خریدهای عمده کشورهای هند و روسیه از یک سو و دانمارک و هلند از سوی دیگر در این بازار بی‌تاثیر نبوده است.

دلایل تضعیف دلار

این فعال بازار طلا تضعیف دلار را مهم‌ترین عالم تقویت طلا دانست و اضافه کرد: در بازار داخلی نیز به سنت هرساله شاهد به کف رسیدن تقاضا و آرامش بازار، هم‌زمان با ورود به بازار محرم بودیم اما خروج از دهه اول محرم، روند افزایشی را مجددا بر بازار طلا حاکم کرد.

او ادامه داد: در ضمن باید توجه داشت تبعات کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز به تدریج در حال آشکار شدن است و بسیاری از سرمایه‌هایی که تا پیش از این وارد بانک‌ها می‌شدند، امروز دوباره سر از بازار طلا و سکه درآورده‌اند چرا که قابلیت نقدشوندگی این بازار بسیار بالاست و خانوار ایرانی از دیرباز این بازار را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری خود تعیین کرده بود.

باز هم ترامپ

محمدولی در پاسخ به این سئوال که صحبت‌های تازه ترامپ تا چه میزان بر روند افزایش قیمت‌ها در این بازار موثر بوده است؟ گفت: به هرحال من فکر می‌کنم در ادبیات جهانی جایی برای توجه خیلی خاص به حرف‌های ترامپ نیست؛ کما این‌که می‌بینید اگر یک دهه قبل مقامی از این کشور حرفی را می‌زد، قیمت‌ها در بازار ایران حتی شاید صد تا دویست تومان یک باره جابه‌جا می شد اما امروز ترامپ دیگر چنین تاثیری بر این بازار ندارد.

او گفت: همین افزایش اندک قیمت‌ها هرچند تحت تاثیر حرف‌های وی است، اما نشان می‌دهد بازار نیز چندان توجهی به وی نمی‌کند.

این کارشناس صنعت طلا با تاکید کرد: باید این مساله را مد نظر قرار داد و قبول کرد که این موضوع برای بازار مهم است ،اما نه ایران و نه جهان نمی‌تواند عملکرد آمریکا را در نقض توافق‌نامه‌اش منطقی بداند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود که این بحران گذراست.

محمد ولی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در بازار داخلی نیز ما همچنان منطبق بر روند بازار جهانی با افزایش قیمت‌ها روبرو باشیم.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.