کد مطلب: ۵۰۱۷۶۷

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

در نگاه اول شاید به نظر برسد که تنها عواملی مانند نوع ایرلاین، زمان خرید بلیط هواپیما و یا تاریخ سفر در تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر هستند، اما خوب است بدانید که فاکتورهای بسیاری در سیستم قیمت‌گذاری بلیط هواپیما نقش اساسی دارند.

هنگام خرید بلیط هواپیما قطعا دغدغه بیشتر مسافران قیمت بلیط هواپیما است. در نگاه اول شاید به نظر برسد که تنها عواملی مانند نوع ایرلاین، زمان خرید بلیط هواپیما و یا تاریخ سفر در تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر هستند، اما خوب است بدانید که فاکتورهای بسیاری در سیستم قیمت‌گذاری بلیط هواپیما نقش اساسی دارند. در ادامه با فلای تودی همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین عواملی که بر روی افزایش و یا کاهش قیمت بلیط هواپیما موثر هستند، بپردازیم.

زمان خرید بلیط هواپیما

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت بلیط هواپیما، زمان خرید بلیط هواپیما است. معمولا ارزان‌ترین بلیط هواپیما را می‌توانید از سه ماه تا دو هفته قبل از پرواز خریداری کنید. همچنین بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما روزهای میانی هفته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه و گاهی اوقات نیز روزهای شنبه است. همچنین قیمت پروازهایی که در ساعات ابتدایی روز و یا ساعات پایانی شب انجام می‌شوند، معمولا از سایر پروازها ارزان‌تر است. معمولا در روزهای پایانی هفته به دلیل افزایش تقاضا برای سفر، قیمت بلیط هواپیما با افزایش نرخ همراه است. از طرف دیگر هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشید، امکان اینکه بتوانید بلیط هواپیما را با قیمت کمتری خریداری کنید، بیشتر است.

مناسبت‌های خاص و تعطیلات رسمی

معمولا قیمت بلیط هواپیما هنگام مناسبت‌های خاص، تعطیلات رسمی، رویدادهای ورزشی، برگزاری فستیوال‌های مختلف، تعطیلات تابستانی و … با افزایش نرخ همراه است. از آنجایی که، در این گونه مواقع تقاضا برای خرید بلیط هواپیما زیاد است، ایرلاین‌ها بلیط‌های خود را با قیمت‌‌های بیشتری به فروش می‌رسانند.

IMG 20201226 132100

نوع ایرلاین

عواملی مانند میزان فعالیت و خدماتی که ایرلاین ارائه می‌دهد، بر تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار هستند. هر چه میزان فعالیت ایرلاین بیشتر باشد و مسیرهای پروازی بیشتری را پوشش دهد، قیمت بلیط آن ایرلاین گران‌تر خواهد بود. به طور مثال در میان ایرلاین‌های داخلی قیمت بلیط هواپیمایی ماهان‌ایر و ایران ایر به دلیل تعداد پروازهای بیشتر، گرانتر از سایر شرکت‌های هواپیمایی است.

پرواز چارتر و پرواز سیستمی

همان‌طور که می‌دانید پروازهای سیستمی پروازهایی هستند که نرخ‌های مصوبی دارند و قیمت آن‌ها تا لحظه پرواز تغییری نمی‌کند. اما در مقابل قیمت پروازهای چارتر که نه توسط شرکت‌های هواپیمایی بلکه توسط شرکت‌های چارتر کننده بلیط هواپیما فروخته می‌شوند، متغیر است. معمولا قیمت اینگونه بلیط‌ها در زمان‌های پرسفر با افزایش نرخ همراه است، اما زمانی‌که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما کم باشد و در مواقع نزدیک به پرواز، شرکت‌های چارترکننده برای اینکه ضرر خود را به حداقل برسانند، بلیط هواپیما چارتر را با کمترین قیمت به فروش می‌رسانند.

رقابت

بدیهی است هر چه تعداد ایرلاین‌هایی که در یک مسیر خاص پرواز دارند بیشتر باشد، به دلیل رقابتی که میان ایرلاین‌ها برای فروش بلیط هواپیما به وجود می‌آید، شرکت‌های هواپیمایی بلیط هواپیما را با قیمتی ارزان‌تر به مسافران عرضه می‌کنند. اما چنانچه در مسیر انتخابی شما، تنها یک یا چند ایرلاین خاص پرواز انجام دهند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب نخواهید داشت و بنابراین ایرلاین‌ها بلیط هواپیما را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

کلاس پروازی

عامل مهم دیگری که در تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر است، کلاس پروازی است. همان‌طور که می‌دانید پروازهای هواپیما در سه کلاس پروازی فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس انجام می‌شوند. پروازهای فرست کلاس به دلیل راحتی و برخورداری از امکانات خاص مانند تلویزیون، اینترنت، پذیرایی سفارشی و … گران‌ترین نوع کلاس پروازی محسوب می‌شوند. پس از آن،کلاس پروازی بیزینس کلاس، به دلیل ارائه امکانات بیشتر نسبت به پروازهای اکونومی کلاس، قیمت بیشتری دارد. پروازهای اکونومی کلاس که همان صندلی‌های عادی هواپیما هستند و امکانات کمتری در اختیار مسافران قرار می‌دهند، ارزان‌ترین کلاس پروازی محسوب می‌شوند.

انعطاف‌پذیری در تاریخ پرواز

به طور کلی، هر چه تاریخ سفر شما انعطاف بیشتری داشته باشد، می‌توانید بلیط هواپیما را با قیمت کمتری خریداری کنید. بدیهی است، اگر تاریخ سفرتان به زمان و تاریخ خاصی محدود شود، انتخاب‌های کمتری برای خرید بلیط هواپیما خواهید داشت و گاهی اوقات مجبور خواهید شد هزینه بیشتری برای خرید بلیط هواپیما بپردازید.

IMG 20201226 132133

کترینگ

معمولا ایرلاین‌‌هایی که در کنار سایر خدمات پرواز، خدمات کترینگ نیز ارائه می‌دهند، هزینه آن را بر روی بلیط هواپیما محاسبه می‌کنند. اما در این میان ایرلاین‌هایی که با نام ایرلاین‌های اقتصادی و یا ارزان قیمت شناخته می‌شوند، فاقد پذیرایی هستند و در صورت درخواست مسافر برای پذیرایی، هزینه آن را جداگانه محاسبه می‌کنند. در نتیجه برای مسافرانی که مایل به پذیرایی در پرواز نیستند و یا غذا و خوراکی همراه خود دارند، این نوع پروازها مقرون به صرفه‌تر هستند.

موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در تعیین قیمت بلیط هواپیما نقش اساسی دارد، مقصدی است که به آن پرواز دارید. معمولا هر چه مسافت کوتاه‌تر باشد، قیمت بلیط هواپیما را می‌توانید با قیمت کمتری خریداری کنید.

در آخر

شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت فلای تودی به نشانی www.flytoday.ir نسبت به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خارجی با گارانتی بهترین قیمت و پرداخت کارت شتاب اقدام نمایید.

فلای تودی معتبرترین سامانه آنلاین رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما با پوشش ۱۰۰٪ مقاصد پروازی چارتر و سیستمی، تنوع بیش از ۹۰۰ ایرلاین و ۱.۵ میلیون هتل خارجی با پشتیبانی ۲۴ ساعته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.