کد مطلب: ۵۱۷۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عیدی روحانی به مردم چیست؟

عیدی روحانی به مردم چیست؟

هرچند تاکنون رئیس جمهور اظهار نظر رسمی درباره عیدی به مردم در امسال نداشته اما دو گمانه مطرح است که یا به مانند دولت سابق در روزهای پایانی فعالیت این دولت، عیدی نقدی مثلا در حد ۲۰۰ هزار تومان به مردم داده شود یا اینکه فروش سهام عدالت برای صاحبان آن آزاد شود. آیا این گمانه‌ها رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هشت سال پیش، پنجم اسفند ماه سال ۹۱ برای اولین بار در اقتصاد ایران یک دولت مبلغی به میزان ۸۵ هزار تومان به عنوان عیدی برای عموم مردم به حساب سرپرستان خانوارها واریز کرد. اتفاقی که دیگر در اقتصاد ایران تکرار نشد. اما آیا این بار هم در آخرین سال فعالیت یک دولت، ممکن است این اتفاق بیفتد؟

آن زمان هم مثل اکنون نرخ تورم ارقامی بالای ۴۰ درصد را به خود دیده بود و مردم در تنگنای اقتصادی به سر می‌بردند و ویژگی مشابه دیگر این بود که آن سال، سال پایانی فعالیت یک دولت بود. با این حال هنوز اخبار رسمی درباره عیدی دولت روحانی به مردم اعلام نشده است.

آخرین بار هم که مردم عبارت عیدی دولت به مردم را شنیده بودند مربوط به ۹ فروردین ماه امسال است که گفته بود « عیدی امسال، همکاری مردم برای از بین بردن بیماری کرونا است».

پیش از این، رئیس جمهور در خرداد سال ۹۸ نیز در پایان مراسم نماز عید سعید فطر درباره عیدی رئیس جمهور به مردم گفته بود: عیدی امسال ما به مردم این است که مردم توانستند با ایستادگی، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند؛ خواهش می‌کنیم، همین را ادامه دهند.

با این حال، طبق برخی گمانه‌ها و شایعات تایید نشده شاید اسفند ماه امسال دولت روحانی این عیدی را به شکل نقدی و در حد ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که البته در صورت چنین کاری ممکن است عواقبی مثل افزایش رشد تورم به همراه داشته باشد.

در اسفند سال ۹۱ پس از پرداخت یارانه، رئیس جمهور وقت گفته بود: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کرده و به بانک مرکزی دادیم که ریال آن را دریافت کرده و به حساب مردم واریز کردیم.

گمانه دوم، آزادسازی سهام عدالت

اما به جز پرداخت عیدی نقدی، یک گمانه دیگر برای عیدی رئیس جمهور مطرح است.

زمزمه‌هایی از عیدی به مردم شنیده می‌شود اما دولت بارها گفته که بودجه ندارد و به همین خاطر نیز پرداخت یارانه معیشتی کرونا را محدود کرد، پس عیدی دولت به مردم چه می‌تواند باشد؟

طی روزهای اخیر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز پرسیده بودند که آیا از ۲۰ اسفند فروش سهام عدالت آغاز می‌شود؟

اما خبری که برای این تاریخ عنوان شده این است که معاون وزیر اقتصاد گفته: انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در ۲۰ اسفند برگزار می‌شود و این روز روزی تاریخ‌ساز برای مشمولان سهام عدالت است.

از سوی دیگر هنوز سود حاصل از عملکرد شرکت‌های سبد سهام عدالت به حساب سهامداران واریز نشده و حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وعده واریز سود تا پایان سال را داده است.

اما شروطی را برای آن در نظر گرفته و گفته است: هر کدام از شرکت‌های سهام عدالت که برای پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری را انتخاب کنند و اقدامات لازم را برای این فعالیت انجام دهند، سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌شود.

همچنین تقریبا از اواخر مرداد امسال فروش سهام عدالت متوقف شده و سهامداران بسیاری منتظر شروع مجدد فرایند فروش سهام هستند. اما حسین فهیمی در اواخر بهمن گفته که تعداد خریداران سهام عدالت افزایش می‌یابد و این مجوز داده شده که نهادهای بزرگ مثل هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش خرید مشارکت کنند.

براساس اطلاعاتی که در بالا ذکر شد احتمالا دولت از اقداماتی در حوزه سهام عدالت به عنوان عیدی نام ببرد، یعنی ممکن است سود سهام واریز شود یا فروش آن در این ماه سرعت بگیرد.

اولین واکنش‌های مخاطبان نسبت به گمانه‌های پرداخت عیدی روحانی را در گزارش «عیدی روحانی به مردم» بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تورابخداآقای روحانی عیدی به همه بدین ماخیلی احتیاج داریم هرروزخبرهاروچک میکنم میگم وروزارومیشمرم به امید عیدی توروخدانفری ۵۰۰ هزاربدین خداخیرتون بده

  • عشقپولیس

    پول و عیدی بخور تو سرتون کرونیارو درست کنید بی کفایتا

  • بهمن

    خدا به همه کمک کنه بخدا نه سهام دارم نه یک ملیون دادن نه ۱۰۰تومان دادن خدا کمکه ملت ایران باشد

  • بهمن

    خدا کمک مردم باشه

  • ناشناس

    تورا خدا عیدی بدید دخترم کفش و لباس برای عید نداره شوهرم معتادها سهام عدالت به ما تعلق نگرفته کجا باید رفت ای خدا خودت به دادمان برس ای خدا

  • ناشناس

    همش میگن فکر نکنید میوه وارد بازار هست خیلی هم هست من میگم پولش نیست من نگران پولش هستم عزیزان پرتقال کیلویی ۱۲هزار یک کیلو هم نمیتوانم بخرم

  • ناشناس

    سلام اقای روحانی ماهمه گرفتاریم همه ی پدرها روی خانوادهاشان شرمنده اند توروخدا قسمتون میدیم به حضرت عباس وضع مملکتو درست کنین دیگه اززندگی کردن خسته شدیم

  • ناشناس

    اصلا کسی نیست بگه چراسودسهام یک سال دیرتربه صابحان سهام بابدبختی پرداخت میشه اصلاسوداین یک سال که داره توهم توهم ردمیشه که کسی نفهنه کجارفته مگه میشه همچین چیزی برادران بخور سودروزحمت خوردنش روکشیدن بعد واسه دویست تومن مردم روعذآب میدن لعنت فقط سزاواره

  • ناشناس

    آقای روحانی دوسه روزبیشتربه پایان اسفندنمونده مامنتظرعیدی هستیم توروخدازودتربدین بتونیم برای شب عید به یه زخمی بزنیم بخداهرروزمنتظرم توی خبربگن عیدی روریختن حسابمون،بادست خالی که نمیشه شادبود

  • سعید

    سلام پس چه شد عیدی مردم آقای رییس‌جمهور