کد مطلب: ۶۱۴۲۰۱

رییس سازمان مدیریت بحران:

سیل، مدیریت بحران را غافلگیر نکرد/ فوتی‌ها خودشان بی‌احتیاطی کردند!

سیل، مدیریت بحران را غافلگیر نکرد/  فوتی‌ها خودشان بی‌احتیاطی کردند!

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به هیچ عنوان غافلگیر نشدیم، چرا که از چند روز قبل طبق پیش‌بینی و هشدار هواشناسی احتمال جاری شدن سیل مطرح شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه آیا سیل اخیر در کشور موجب غافلگیری مدیریت بحران و دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط به آن شده یا خیر؟ گفت: به هیچ عنوان غافلگیر نشدیم، غافلگیری یعنی ما از چیزی خبر نداشتیم و ناگهان رخ داد و معمولا در مورد زلزله به کار می‌رود، چرا که زلزله همچنان قابل پیش‌بینی نیست اما در مورد سیل اخیر نمی‌توان گفت غافلگیر شدیم، چرا که از چند روز قبل طبق پیش‌بینی و هشدار هواشناسی احتمال جاری شدن سیل مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه به محض هشدار سازمان هواشناسی جلسات مربوط با پیشگیری از خطرات سیل و آمادگی در برابر آن برگزار شد، اظهارکرد: حتی در تاریخ پنجم دی ماه، بنده در کرمان بودم که جلسه مدیریت بحران برای اتخاذ تصمیمات لازم به منظور مقابله با آسیب‌های سیل برگزار شد، صورتجلسه جلسات برگزار شده در این خصوص در استان‌های مختلف نیز وجود دارد.

نجار با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مواجهه با سیل اتخاذ شده بود، گفت: علاوه بر اینکه مدیریت بحران در آغاز نیمه دوم سال نیز طی ابلاغیه‌ای تمام استان‌های کشور را برای مقابله و آمادگی با حوادث ناشی از بارش‌ها و مداخلات جوی به حالت آماده باش درآورده بود و پس از پیش‌بینی اخیر هواشناسی و اعلام هشدار سیل بار دیگر بر این آماده باش تاکید کردیم. به همین دلیل تاکید دارم که به هیچ عنوان از این سیل غافلگیر نشدیم.

برای مواجه با سیل باید اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت صورت بگیرد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این پرسش که برخی خسارات جانی و مالی ناشی از سیل را به منظور غافلگیری از این حادثه می‌دانند، خاطرنشان کرد: این به معنای غافلگیری نیست. ببینید در مورد کاهش خطرات و آسیب‌های سیل هم اقدامات بلند مدت باید انجام شود و هم اقدامات کوتاه مدت؛ در مورد اینکه پوشش گیاهی و … تامین شده و جلوی جاری شدن سیل گرفته شود، اقدامات قابل توجهی انجام شده و این روند در حال انجام است و چه بسا اگر این اقدامات انجام نشده بود، ممکن بود سیلاب‌های دیگری نیز رخ بدهد که به سبب همین اقدامات پیشگیرانه رخ نداد و طبیعتا وقتی سیلی رخ ندهد در رسانه‌ها و میان افکار عمومی هم این موضوع مطرح نمی‌شود که چه اقداماتی منجر به جلوگیری از وقوع سیل یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن شد.

وی ادامه داد: در مورد اقدامات کوتاه مدت نیز، از حدود چهار روز قبل از بارش‌ها جلسات و هماهنگی های مدیریت بحران در سطح کشور و سطح استان‌ها برگزار شده و تصمیمات لازم اتخاذ شد اما متاسفانه برخی تصور می‌کنند که اگر سیل رخ دهد، پس مدیریت بحران غافلگیر شده است، مگر می‌شود ظرف مدت چهار یا پنج روز جلوی سیل را گرفت؟ ما باید آسیب‌ها و خسارات را کاهش دهیم که در این حوزه اقدامات خیلی خوبی انجام شد. از حضور در بستر رودها جلوگیری شد، به ساکنان مناطق حاشیه رودها و مسیل‌ها هشدارها لازم داده شده و سایر اقدامات مربوطه صورت گرفت.

جان‌باخته‌ها بی احتیاطی کردند!

نجار تصریح کرد: اما متاسفانه در مورد فوتی‌های این حادثه باید بگویم که بی‌احتیاطی‌هایی نیز از سوی خود این افراد رخ داد؛ در چند مورد علی‌رغم هشدارها و تاکیداتی که بارها و بارها مطرح شده است، افرادی برای تهیه فیلم و عکس به حاشیه مسیل رفته بودند که متاسفانه به داخل جریان آب سقوط کردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارکرد: به همین دلیل نیز معتقدم که غافلگیر نشدیم، تهمیدات لازم با توجه به توان و وضع موجود اتخاذ شده و اتفاقا از حوادث بسیاری نیز در نتیجه همین موارد انجام شده، جلوگیری به عمل آمد، اما خب حادثه رخ نداده که برد رسانه‌ای پیدا نمی‌کند.

وی در مورد ارزیابی میزان خسارات در مناطق سیل زده نیز به ایسنا گفت: کار تخمین خسارات و اقدامات کارشناسی آغاز شده و در حال انجام است. با تکمیل این ارزیابی ها به دولت پیشنهاد تخصیص اعتبار داده خواهد شد و دستگاه های اجرایی نیز مکلف به پیش برد اقدامات و جبران خسارات و بازسازی خواهند شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.