کد مطلب: ۲۷۳۸۲۳

بیانیه ترامپ برای وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چینی

فاز جدید جنگ تجاری امریکا و چین

فاز جدید جنگ تجاری امریکا و چین

دونالد ترامپ اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرده، در نظر دارد تعرفه 10 درصدی بر فهرست جدیدی از کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار اعمال کند. تحلیل‌گران بر این باورند که اگر رئیس‌جمهور امریکا تعرفه‌های جدید را اجرایی کند، جنگ تجاری میان دو کشور وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

تیم ترامپ فهرستی بلندبالا از کالاهای وارداتی چینی برای وضع تعرفه‌های جدید منتشر کرده که می‌تواند جنگ تجاری‌ را وارد فاز تازه‌ای کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بیزنس‌اینسایدر، هدف رئیس‌جمهور امریکا این است که برای این دسته از کالاها که غذاهای دریایی را نیز شامل می‌شود، 10 درصد تعرفه اعمال کند.

چین پیش‌تر در واکنش به تعرفه‌های نخست امریکا، در اقدامی تلافی‎جویانه بر واردات کالاهای امریکایی به ارزش 34 میلیارد دلار تعرفه وضع کرد. رابرت لایتیزر، رئیس دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده، اعلام کرده که تعرفه‌های جدید امریکا در پاسخ به اقدامات چین است.

دور اول تعرفه‌های 25 درصدی امریکا برای 50 میلیارد دلار کالای چینی به ارزش 34 میلیارد دلار از روز جمعه گذشته اجرایی شد. همچنین دور دوم که 16 میلیارد دلار کالای چینی را هدف قرار می‎دهد، از هفته آینده وضع خواهد شد.

تحلیل‌گران بر این باورند که انتشار اعلامیه جدید امریکا مبنی بر وضع تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت و احتمالا ابعاد تازه‌ای به جنگ تجاری که از سوی امریکا آغاز شده خواهد داد.

لایتیزر همچنین در این بیانیه اعلام کرده: به نظر می‌رسد این بهترین واکنش برای مقابله با سیاست‌های صنعتی مضر چین و به کنترل در آوردن آن است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این تغییرات موجب می‌شود تقریبا نیمی از کل واردات چین به ایالات متحده تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار بگیرند.

این اقدامات و تصمیم‌ها بالافاصله با واکنش گروه‌های صنعتی و کارشناسان تجاری مواجه شد. آنها هشدار داده‌اند که وضع تعرفه‌ها از سوی هر دو کشور از یک‌سو موجب افزایش هزینه مصرف‌کننده و از سوی دیگر توقف سرمایه‌گذاری و استخدام از سوی شرکت‌ها می‌شود. قطعا چنین تصمیماتی روند رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا را آهسته‌تر می‌کند.

دیوید فرنچ (David French) معاون ارشد فدراسیون خرده‌فروشی ملی امریکا گفته است که پیامدهای منفی این تعرفه‌ها بیش از همه برای مصرف‌کنندگان و خانوارهای امریکایی خواهد بود.

او همچنین معتقد است، بهای زیان‌های تصمیمات غیرمنطقی و بی‎پروایی‌های تیم ترامپ را بیش از هر کس کارگران امریکایی خواهند داد و این تهدیدی برای برای اقتصاد ایالات متحده محسوب می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که آغاز یک جنگ تجاری سخت و فزاینده، آخرین اقدامی است که کارگران امریکایی در بخش تولید به آن نیاز دارند. در حال حاضر امریکا مورد توجه چین است، بنابراین به جای تعرفه‌هایِ بیشتر، بهتر است ایالات متحده و چین به سمت یک توافقنامه تجاری منصفانه، دوجانبه و مبتنی بر قواعد و مقررات تجاری گام بردارند تا به فعالیت‌های تحریف‌شده در بازار چین پایان دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی بسیاری از اعضای حزب ترامپ خود به این اعلامیه جدید انتقاد دارند.

اورین هچ (Orrin Hatch)، سناتور ایالت یوتا نیز در بیانیه‌ای گفته است: اگرچه من از تلاش‌های هدفمند دولت برای مبارزه با سیاست‌های تجاری چین حمایت کرده‌ام اما بیانیه جدید ترامپ که به تازگی منتشر شده، بسیار ناامیدکننده است و به هیچ‌وجه هدفمند نیست. ما نمی‌توانیم چشمان خود را بر روی سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه چین ببندیم، اما تصمیم جدید ترامپ استراتژی خاصی را دنبال نمی‎کند و نمی‌تواند به مذاکرات سالم با چین و حفظ سلامت و رونق اقتصادی در درازمدت کمکی کند.

ترامپ هشدار داده که اگر چین تصمیم بگیرد با تعرفه‌های جدید امریکا مقابله کند، دور چهارم محدودیت‌ها برای واردات چین به ارزش 200 میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد. در صورت اجرایی شدن چنین تهدیدی ترامپ در واقع بر 80 درصد از کالاهای چینی تعرفه وضع کرده است.

تحلیل‌گران اتحادیه بانک سوئیس (UBS) بر این باورند که احتمال واکنش‌های بیشتر از سوی چین بالاست و این بدان معنا خواهد بود که تعرفه‌های امریکا به صدها میلیارد دلار افزایش یابد.

اگر امریکا تعرفه 200 میلیارد دلاری دیگر را وضع کند چین قطعا تلافی خواهد کرد. در این مسیر، دولت امریکا تعرفه بر 450 میلیارد دلار کالای چینی را ادامه خواهد داد. در این صورت، آسیب‌دیدگی اقتصادی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

با این حال برخی تحلیل‌گران هنوز امیدوارند که نتیجه مثبتی از این تنش‎ها حاصل شود. این مساله تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مشکل نقض مالکیت معنوی که در حقیقت مبنای آغاز وضع تعرفه‌های کنونی ایالات متحده است، حل شود.

تاکنون مقامات چینی در مورد تهدیدهای خود برای مقابله با تعرفه‌های امریکا کوتاه نیامده‌اند. اخیرا وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که ترامپ بزرگ‌ترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصادی را آغاز کرده است.

پس از انتشار این خبر، بازارها در سراسر جهان دچار تغییرات پی‌درپی و نوسان شدند. در حالی که یوان چین در برابر دلار امریکا ضعیف‌تر شد، شاخص‌های آتی سهام ایالات متحده با افت مواجه شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.