کد مطلب: ۱۸۱۳۹۱

فراخوان عراق برای احداث خط لوله صادرات نفت میدان کرکوک

فراخوان عراق برای احداث خط لوله صادرات نفت میدان کرکوک

رویترز اعلام کرد: عراق فرصت یک‌ماهه به شرکت‌های نفتی جهان داده تا درخواست خود را برای احداث خط لوله صادرات نفت منطقه کرکوک اعلام کنند.

عراق به شرکت‌های خارجی فرصت یک‌ماهه داده تا علاقمندی خود را به اجرای خط لوله صادرات میدان نفتی کرکوک در شمال این کشور اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این گزارش خط لوله جدید جایگزین بخش قدیمی و به شدت آسیب‌دیده خط لوله کرکوک جیحان خواهد شد. این خط از میدان نفتی نزدیکی کرکوک آغاز و تا منطقه خابور در مرز ترکیه ادامه خواهد یافت.

وزارت نفت عراق 24 ژانویه را آخرین مهلت برای شرکت‌ها برای اعلام کتبی و رسمی علاقمندی شرکت‌ها به احداث خط لوله جدید مطرح کرده است.

این لوله 350 کیلومتر است و ظرفیت حمل‌ونقل بیش از یک میلیون بشکه در روز را داراست و قرار است بر اساس سرمایه‌گذاری معروف به مدل «ساخت ـ کار ـ انتقال» اجرا شود.

بر اساس شرایط این پروژه، شرکت‌های علاقمند یا کنسرسیوم‌ها باید خط لوله و ایستگاه پمپاژ و تسهیلات برای ذخیره‌سازی نفت خام را احداث کنند.

اثیم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: شرکت‌هایی که علاقه دارند این خط لوله را برای عراق احداث کنند نخست باید هزینه این پروژه را پرداخت کنند و پس از اجرا هم در یک دوره زمانی تعیین‌شده، نگهداری این خط را برعهده بگیرند و در صورت وجود اشکال باید ترمیم کنند.

صادرات از میدان نفتی کرکوک از زمانی که دولت عراق کنترل این منطقه را از کردها گرفت، دوباره آغاز شد. کردستان خط لوله دیگری را برای صادرات نفت کرکوک به بندر مدیترانه در ترکیه ایجاد کرده بود. این خط لوله در زمان حضور داعش به شدت آسیب دیده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.