کد مطلب: ۶۹۵۵۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فراریان مالیاتی چه کسانی هستند؟

فراریان مالیاتی چه کسانی هستند؟

تمرکز دولت بر افزایش درآمدهای مالیاتی، اهمیت رسیدگی به پرونده فراریان مالیاتی را دو چندان کرده است. در حال حاضر فراریان مالیاتی چه کسانی هستند و بدهی آنها به دولت چقدر است؟ داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی مجموع اصل و جریمه بدهی فراریان مالیاتی را ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و از پیگیری‌های سازمان متبوعش برای شناسایی این اشخاص خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تمرکز دولت بر افزایش درآمدهای مالیاتی، اهمیت رسیدگی به پرونده فراریان مالیاتی را دو چندان کرده است. در حال حاضر فراریان مالیاتی چه کسانی هستند و بدهی آنها به دولت چقدر است؟

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی مجموع اصل و جریمه بدهی فراریان مالیاتی را ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و از پیگیری‌های سازمان متبوعش برای شناسایی این اشخاص خبر می‌دهد.

فراریان مالیاتی چه کسانی هستند؟

مطابق قوانین مالیاتی هرگونه پنهان کردن فعالیت اقتصادی که مشمول مالیات بشود، فرار مالیاتی تلقی و عملی مجرمانه محسوب می‌شود.برابر همین قوانین میان فرارمالیاتی با اجتناب مالیاتی (استفاده از ترفندهای قانونی برای کم جلو دادن درآمدهای مشمول مالیات) و بدهی مالیاتی (استنکاف و پرهیز از پرداخت مالیات تعیین شده) تفاوت وجود دارد و در نتیجه نحوه برخورد قانونگذار با هرگروه متفاوت است.

مطابق صحبت‌های داوود منظور، سازمان امورمالیاتی برآوردی ۷۰ هزار میلیارد تومانی از تخلفات فراریان مالیاتی دارد، اغلب این فراریان کسانی هستند که به واسطه جهل و نیاز اشخاص دیگر به کسب درآمد مشغولند.

وی می‌گوید: در عمده پرونده‌های مربوط به فراریان مالیاتی پای شرکت‌های صوری در میان است، در این شرکت‌ها اغلب اوقات از کارت بازرگانی و کارت بانکی متعلق به به نام افراد سالخورده، نیازمند و حتی کارتن‌خواب سوء استفاده می‌شود، صاحبان اصلی این مدارک ممکن است تا مدتی از طریق واگذاری مدارک خود صاحب درآمدی بشوند اما در نهایت برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل و به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: ۴۰ درصد از معوقات مالیاتی متعلق به شرکت‌های صوری است و در عین حال ۲۰ درصد معوقات دیگر نیز به کارت‌های بازرگانی افرادی مربوط است که مدارکشان را در اختیار فراریان مالیاتی قرار داده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در برخی از موارد شناسایی افرادی که در شرکت‌های صوری از مدارک آنها استفاده کرده‌اند سخت و ناممکن است، مثلا از هویت افراد متجاهر و کارتن‌خواب استفاده می‌شود، در برخی موارد دیگر نیز فرار مالیاتی سراغ آدم‌های بی اطلاع و نیازمند می‌روند، مثلا از کارت بانکی یک بازنشسته یا هویت سالخورده روستایی برای دریافت کارت بازرگانی استفاده می‌کنند و در نهایت برای این افراد پرونده بدهی مالیاتی تشکیل می‌شود.

منظور می‌گوید: طبق قانون برای این افراد حکم توقیف اموال صادر می‌شود، یک سالخورده نیازمند روستایی بابت در اختیار گذاشتن اوراق هویتی خود نهایتا ۵۰ میلیون تومان بدست آورده است اما بابت واردات خوردهای خارجی مبلغی به مراتب بیشتر بدهکار می‌شود و در نهایت حتی حساب یارانه خود را از دست می‌دهد.

مشکل از کجاست؟

منظور شناسایی فراریان مالیاتی را مستلزم هماهنگی بیشتر شبکه بانکی، قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی با سازمان متبوعش می‌داند: نیاز داریم تا اطلاعات مالی و بانکی را با دقت بیشتری رصد کنیم، برای کسی که موجودی حساب بانکی او نهایتا ۱۰ میلیون تومان است چطور ناگهان تراکنش‌های بانکی چندصد میلیارد تومانی ثبت می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: مواردی از این دست مشکوک به فرارمالیاتی هستند و باید به محض مشاهده هرچه زودتر از طریق جریان‌های پولی مورد شناسایی قرار بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.