کد مطلب: ۶۹۳۶۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالکان خانه‌های خالی چقدر مالیات دادند؟

مالکان خانه‌های خالی چقدر مالیات دادند؟

داوود منظور رئیس سازمان امورمالیاتی گفت: در این سازمان بالغ بر پانصد و بیست هزار پرونده مالیاتی برای صاحبان خانه‌های خالی وجود دارد و طبق محاسبات انجام شده، پیش بینی می‌شود که از این طریق بالغ بر یک هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد وصول شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق برآورد سازمان امورمالیاتی انتظار می‌رود تا از محل مالیات خانه‌های خالی درآمدی بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد میلیارد تومان نصیب دولت شود.

داوود منظور رئیس سازمان امورمالیاتی در نشست خبری امروز خود گفت: در این سازمان بالغ بر پانصد و بیست هزار پرونده مالیاتی برای صاحبان خانه‌های خالی وجود دارد و طبق محاسبات انجام شده، پیش بینی می‌شود که از این طریق بالغ بر یک هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد وصول شود.

وی ادامه داد: در این رابطه از طریق سامانه اطلاع رسانی مودیان و هم از راه‌های ارسال پیامک و فرستادن نامه مکتوب به مودیان پرونده‌های مربوط به خانه‌های خالی اطلاع رسانی شده است.

مطابق این گزارش مهلت پرداخت این مالیات تا پایان ماه جاری است اما معترضان می‌توانند تا دهم شهریور برای ثبت اعتراض خود اقدام کنند. با این حال رئیس سازمان امورمالیاتی مدعی است بیشتر اشخاصی که در رابطه با مالیات خانه‌های مودی محسوب می‌شوند هنوز در جریان پرونده مالیاتی خود نیستند. تنها یکصد هزار نفر از حق اعتراض خود استفاده کرده و مدعی خالی نبودن ملک مسکونی مورد نظر شده‌اند، همچنین در مجموع دو هزار و پانصد میلیارد تومان از مالیات پیش پینی شده خانه‌های خالی مورد اعتراض قرار گرفته است.

منظور یادآور شد در صورتی که مودیان مالیاتی در مهلت‌های تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده اقدامی نکنند و یا نسبت به آن اعتراضی ثبت نکنند، در نهایت از نظر قانون ملزم به پرداخت آن خواهند بود و در صورت تاخیر این بدهی آنها مشمول ۲٫۵ درصد جریمه خواهد شد، بصورتی که در نهایت به وقت نقل و انتقال مالکیت اصل و فرع بدهی مالیاتی تسویه می‌شود.

کدام خانه‌ها، خالی محسوب می‌شوند؟

داوود منظور در خصوص اینکه سازمان متبوعش بر چه مبنایی خانه‌های را از خانه‎های غیر خالی تفکیک می‌کند؟ گفت: تشخیص خانه‌های خالی برعهده وزارت راه و شهرسازی است، این سازمان براساس معیارهایی مثل اینکه یک واحد مسکونی چه مدت از سال استفاده نمی‌شود، خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از خانه‌ها از طریق خود اظهاری مالکان در سامانه اسکان و املاک این وزارتخانه انجام می‌شود، در مجموع سازمان امور مالیاتی براساس بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی نسبت به شناسایی مودیان و وصول مالیات از آنها اقدام می‌کند.

منظور یادآور شد: در سال ۹۵ برآورد شد که مجموع خانه‌های خالی بالغ بر ۲٫۵ میلیون واحد است اما با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و پیگیری‌های وزارت راه تا کنون پانصد و بیست هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است، از نظر سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک این خانه‌ها چه اشخاصی هستند باید مالیات آنها پرداخت شود.

از خانه‌ها و ماشین‌های لوکس چه خبر؟

رئیس سازمان امور دارایی همچنین در خصوص اخد مالیات از خودروها و ماشین‌های لوکس گفت: سال گذشته شهرداری همکاری لازم را در این مورد نداشت اما امسال با همکاری شهرداریریال سازمان ثبت در صدد جمع آوری و رصدد اطلاعات مربوط به مودیان هستیم.

وی ادامه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از صاحبان خودروهای لوکس وصول شده است.

منظور در پاسخ به این نکته که به دلیل مقطوع بودن سقف مالیاتی در نتیجه تغییرات تورمی و افزایش عمومی قیمت‌ها در بازارهای خودرو و ماشین، بیشتر صاحبان خودروها و ماشین‌ها مشمول چنین مالیاتی می‌شوند. افزود: سازمان امور مالیاتی نقشی در تعیین سقف مالیاتی ندارد و تنها نقش مجری را دارد با این حال آستانه‌های مالیاتی به نسبت گذشته افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.