کد مطلب: ۷۴۸۲۵۷

اکثریت خاموش سازمان را با آموزش اصولی مدیریت دانش همراه کنید:

فرایند شروع آموزش مدیریت دانش

فرایند شروع آموزش مدیریت دانش

آموزش مدیریت دانش نیازمندِ مشارکتِ همراه با انگیزۀ کارکنان است؛ چرا که این نوع مشارکت یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یا شکست فرایندها و برنامه‌های مدیریت دانش است.

جالب است بدانید که مشارکت آگاهانه کارکنان، حتی می‌تواند نقص در زیرساخت‌های دیگر را جبران کند و فرصت ترمیم آن‌ها را به سازمان بدهد. اگر سازمانی به منظور کاهش هزینه‌های جاری از آموزش کارکنان صرف نظر کند، نه‌تنها از هزینه‌های اجرایی نکاسته بلکه بعد از اجرای ناقص و پیاده‌سازی مدیریت دانش، آن‌هم پس از گذشت زمان زیاد (اجرا و نتیجه مطلوب در مدیریت دانش نیازمند صرف زمان است)؛ مجبور به دوباره‌کاری و پرداخت‌های چند برابری خواهد شد.

همین عامل مدیران سازمان شما را موظف می‌کند تا فرایند آموزش حضوری مدیریت دانش را جدی بگیرند و از بین ارائه‌دهندگان این خدمت، گزینه‌های متناسب با بودجه و نیازشان را انتخاب کنند.

الزامات مورد نیاز برای آموزش ذی‌نفعان

برای اجرای صحیح مدیریت دانش در هر سازمانی نیاز است که تمامی ذی‌نفعان درک درستی از این مفهوم داشته باشند و بدانند برای چه چیزی هزینه و زمان صرف می‌کنند. تأثیرگذارترین ذی‌نفعان هم مدیران عالی و کارکنان هستند. مدیریت دانش نیازمند مشارکت بالای این دو گروه از ذی‌نفعان است. از طرفی دو بال مهم در مشارکت کارکنان، آگاهی و انگیزه است.

این آگاهی به معنای اطلاع از تمام جزئیات و پیچیدگی‌های مدیریت دانش نیست. به طور مثال همان‌طور که یک راننده لازم نیست از فناوری‌های پیچیده درون موتور اتومبیل برای راندن آن آگاه باشد؛ کارکنان سازمان هم به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی مدیریت دانش، نیاز ندارند و نباید با پیچیدگی‌های مدیریت دانش روبرو شوند.

آنها تنها لازم است بدانند که این مفهوم قرار است چه گِرِهی از کارشان باز کند و به‌خوبی با مفاهیم ساده مدیریت دانش آشنا شوند.

5

از طرفی برای مشارکت همراه با انگیزه، سازمان شما نیازمند فضایی آرام، مفاهیمی آشنا و بومی و راهنمایی دلسوزانه برای تغییر نگرش و آموزش است. به همین دلیل آموزش مدیریت دانش باید با نمادها و مثال‌های بومی برای ذی‌نفعان بیان ‌شود؛ به‌طوری‌که بتوانند الزام مدیریت دانش را درک کنند. از همه مهم‌تر اینکه باید بدانند کجای داستان مدیریت دانش قرار دارند و نقش آنها در ایجاد تحول مدیریت دانش چیست؟ ختم کلام، در یک برنامه، راهنما و یا دوره آموزش اصولی، کارکنان و مدیران عالی به شکلی صادقانه و صریح با سختی‌ها، مشکلات، هزینه‌ها و ریزه‌کاری‌های این مسیر تحول آشنا می‌شوند.

در این بین و در شرایط فعلی احتمالا هزینه‌ جایگاه با اهمیت‌تری در نگاه مدیران و ابتدای شروع فرایند اجرا و آموزش مدیریت دانش داشته باشد. به همین دلیل نیازمند راهکارهایی برای به حداقل رساندن آن هستید.

راهکارهایی برای کاهش هزینۀ آموزش مدیریت دانش

• با استفاده از راهنماها و کتابچه‌های موجود در فروشگاه اینترنتی « دانش‌ مارکت »، مدیریت دانش را خودتان و بدون نیاز به مشاور پیاده‌سازی و اجرا کنید. با اینکار هم ریسک شکست در مدیریت دانش را کاهش دهید، هم هزینه‌های خود در راه موفقیت مدیریت دانش را به شکل معقولی کاهش دهید.
• به‌اندازه‌ای که نیازمند یادگیری هستید هزینه کنید. هزینه‌های بالاسری خود در این زمینه را به حداقل برسانید، برای این ‌کار شرکت‌هایی را انتخاب کنید که هنگام مشاوره، این نکته را در نظر می‌گیرند.
• در صورت خرید نرم‌افزار؛ متناسب با نیاز و بلوغ سازمان‌تان از ماژول‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. نکته اینکه باید به سراغ شرکت‌هایی بروید که این حق را هنگام خرید نرم‌افزار مدیریت دانش برای شما قائل‌اند. با این کار در گام‌‌های بعدی که بالغ‌تر می‌شوید اقدام به خرید قابلیت‌های بیشتر نرم‌افزاری می‌کنید.
• سرعت و سهولت در عقد قراردادها و ارائه خدمات هم می‌تواند هزینه‌های استقرار مدیریت دانش را کاهش دهد.
• اگر با هزینه‌های یادگیری حضوری مشکل دارید از دوره‌های آموزش آنلاین مدیریت دانش استفاده کنید.
• متناسب با سطح بلوغ مدیریت دانش خود هزینه کنید؛

طراحی دوره‌‌ها و کارگاه‌هایی متناسب با نیاز سازمان شما

با توجه به آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم و به دلیل اهمیت آموزش مدیریت دانش، ما در شرکت مدیریت دانش اینوتکس ایران ، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای رفع نیازمندی‌های سازمان شما در حوزه‌های مختلف مدیریت دانش و سیستم‌های وابسته طراحی کرده‌ایم.

وجه مشترک این دوره‌ها صرفه‌جویی در زمان و هزینه شماست چرا که اکثر آنها در یک روز قابل برگزاری و اجرا هستند. این دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به معرفی، آشنایی، یادگیری اصول، مفاهیم و تکمیل پایه‌های علمی در زمینه‌های مختلف مدیریت دانش به سازمان شما کمک می‌کند.

فهرست دوره‌های آموزشی مدیریت دانش در اینوتکس ایران

●دوره آموزشی یکپارچه‌سازی مدیریت دانش با فرایندها (4 ساعت)
در این دوره با فرایندهای کاری سازمان که مدیریت دانش می‌تواند به آن‌ها متصل شود آشنا می‌شوید و نحوه ترکیب مدیریت دانش با فرایندها را می‌آموزید.
●دوره آموزشی مدیریت دانش در مرکز تماس (4 ساعت)
در این دوره گام‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در مراکز تماس را یاد می‌گیرید و با شاخص‌های عملکرد مرکز تماس که از مدیریت دانش تأثیر می‌پذیرند آشنا می‌شوید.
●دوره آموزشی مدیریت دانش در خدمات پس از فروش (4 ساعت)
در این دوره با کاربردهای مدیریت دانش در خدمات پس از فروش آشنا می‌شوید و مثال‌های متنوعی از تأثیر مدیریت دانش در این حوزه را مرور می‌کنید.
●دوره آموزشی استانداردهای مدیریت دانش (3 ساعت)
در این دوره با استانداردهای مدیریت دانش و الزامات آن‌ها آشنا می‌شوید و راهکارهای برآوردن این الزامات را می‌آموزید.
●دوره آموزشی مدیریت دانش پروژه‌ها (4 ساعت)
در این دوره با انواع دانش در پروژه‌ها آشنا می‌شوید، فرایندهای مهم مدیریت دانش در پروژه را یاد می‌گیرید و ارتباط آن‌ها با فرایندهای مدیریت پروژه را مرور می‌کنید.
●دوره آموزشی فناوری‌های پیشرفته در مدیریت دانش (4 ساعت)
در این دوره با کاربردهای عملی جدیدترین فناوری‌های پیشرفته مانند بلاک‌چین، واقعیت افزوده و یادگیری ماشینی در مدیریت دانش آشنا شوید.

لیست کارگاه‌های آموزشی مدیریت دانش در اینوتکس ایران

●کارگاه آموزش تدوین نقشه دانش (8 ساعت)
در این کارگاه انواع نقشه دانش را شناخته و متناسب با نیاز خود نقشه دانش سازمان یا واحد خود را طراحی و تدوین می‌کنید.

●کارگاه آموزش تدوین استراتژی و نقشه راه دانش (8 ساعت)

در این کارگاه می‌توانید شکاف‌های دانش سازمان خود را شناسایی و اندازه‌گیری کنید و بر اساس آن، استراتژی‌های دانش سازمان را تدوین کنید.

●کارگاه آموزش طراحی سیستم درس آموخته (8 ساعت)

در این کارگاه علاوه بر آشنایی با مفهوم درس‌آموخته می‌توانید یک سیستم مدیریت درس‌آموخته‌ و فرایندهای آن را برای سازمان خود طراحی کنید.

●کارگاه آموزش نگهداشت دانش کلیدی کارکنان (8 ساعت)

در این کارگاه به طور کامل با مفهوم نگهداشت دانش کلیدی یا RoCK آشنا می‌شوید و برای اجرای آن در سازمان خود برنامه‌ریزی می‌کنید.

●کارگاه آموزش پرورش معمار سیستم مدیریت دانش (16 ساعت)

در این کارگاه راهکارهای بهینه مبتنی بر فناوری اطلاعات برای مدیریت دانش سازمان خود طراحی می‌کنید و آن‌ها را با دستان خود پیاده‌سازی می‌کنید.

●کارگاه آموزش مهندسی انگیزش در مدیریت دانش (6 ساعت)

در این کارگاه جنبه‌های مختلف انگیزش و مکانیزم‌های انگیزشی را درک می‌کنید و بر اساس شخصیت افراد، مکانیزم‌های انگیزشی مناسب طراحی خواهید کرد.

●کارگاه آموزش استخراج دانش از خبره (16 ساعت)

در این کارگاه با انواع تکنیک‌های بیرون‌کشیدن دانش از ذهن خبره آشنا می‌شوید و مدل‌سازی دانش استخراج شده و تبدیل آن به خروجی کاربردی را تمرین می‌کنید.

همراه کردن اکثریت خاموش سازمان با آموزش‌های مدیریت دانش

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، سازمان‌ها و مدیران دانش، برای ایجاد ذهنیت مناسب در بین کارکنان و جلب مشارکت اکثریت آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید برنامه داشته باشند. برنامه‌ای که منجر به مشارکت همراه با انگیزه کارکنان شود.

اگر زمان برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه طولانی‌ شود، جلب نظر اکثریت خاموش سازمان شما (یعنی کسانی که در اجرای مدیریت دانش‌ ذی‌نفع هستند اما برنامه و راهکاری برای ورود آنها در اجرای مدیریت دانش پیش‌بینی و اجرا نشده است) سخت‌تر و شاید غیرممکن می‌شود؛ چراکه عوامل محدودکننده مدیریت دانش و مخالفان اجرای آن بیکار نمی‌نشینند.

از طرفی با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای سازمان‌ها و شرایط اقتصادی حال حاضر، باید دوره‌ها و طرح‌های آموزشی‌ای را برای این برنامه انتخاب کنید که متناسب و سازگار با شرایط شما باشند و این دقیقاً همان چیزی است که ما در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش حضوری و آنلاین مدیریت دانش اینوتکس ایران سعی کرده‌ایم به خوبی آن را پوشش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.