کد مطلب: ۵۷۵۰۰۴

چگونه مسکن متری بخریم؟ / شروط و جزئیات

چگونه مسکن متری بخریم؟ / شروط و جزئیات

به گفته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، افراد با خرید اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، می‌توانند مسکن متری را خریداری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد فلاح، درباره انتشار اوراق سلف موازی مسکن (خرید متری مسکن) افزود: از زمستان سال گذشته، طرح فروش متری مسکن در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مورد توافق بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های خانه دار شدن مردم، فروش متری زمین است گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، برخی افراد قدرت خرید یک واحد مسکونی را ندارند که با این طرح افراد می‌توانند با توجه به مبلغی که دارند اقدام به خرید کنند.

بورس کالا تحویل به موقع را ضمانت می‌کند

فلاح درباره مزیت این طرح اضافه کرد: در پیش فروش مسکن مبلغ ملک در چند دوره واریز می‌شود، اما هیچ ضمانتی برای تحویل به موقع آن وجود ندارد، اما در خرید اوراق سلف مسکن، با مبلغ اندک هم می‌توان یک متر مربع خانه خریداری کرد و نیاز به پرداخت کامل پول واحد نیست ضمن اینکه، بورس کالا ضمانت تحویل به موقع واحد را می‌دهد و در زمان موعد بر اساس امید نامه مسکن را تحویل می‌دهد.

وی گفت: با نظارت و تضامینی که در بازار سرمایه وجود دارد خریدار با خیال راحت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت پرداخت کند.

چگونگی قیمت‌گذاری

فلاح افزود: قیمت هر اوراق سلف موازی، متناسب با ارزش حدودی واحد طبقه همکف که از همه بزرگتر و نقشه ضعیف دارد تعیین می‌شود و در زمان سر رسید اگر واحد بزرگتر و بهتری انتخاب شود باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: اگر فرد تصمیم دارد که یک واحد کامل را خریداری کند می‌تواند اوراق بیشتری خریداری کند.

فلاح با اشاره به اینکه ارزش اوراق سلف مسکن متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند افزود: افراد در زمانی که نیاز به پول دارند می‌توانند هر زمان، این اوراق را در بازار ثانویه بفروش برساند.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن پروژه ساختمانی، تعدادی اوراق سلف موازی، متناسب با امید نامه پروژه منتشر می‌شود.

اعلام آمادگی یک پروژه

فلاح ادامه داد: تا امروز یک پروژه در پردیس اعلام امادگی کرده است و سایر سازندگان نیز تمایل برای حضور در این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه برای انتشار این اوراق باید مقدمات آن فراهم شود گفت: برای اجرایی شدن طرح، بعد از تصویب در کمیته فقهی و تایید در بورس کالا، باید در کمیته تنظیم مقررات بورس مطرح شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران بیان کرد: انتشار اوراق سلف موازی منتظر تایید نهایی هیئت مدیره بورس است تا زیر ساخت‌های لازم ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    به جای این همه دنگ و فنگ قیمت خانه های دست دوم زمین مسکونی که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها دشمن و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و به قیمتهای نجومی رسیده تا نسل ایران را منقرض کنند را شدیدا کنترل کنید تا سود دهی نداشته باشد و مالکیت ان محدود به تعداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زندگی و فرزند اوری شوند معاملات مکرر مالیات سنگین بگذارید و هر شخص در سال بتواند یک واحد بفروشد و بخرد

  • امیر

    تا زمانی که گذشت زمان و احتکار و گروگانگیری معیشت مردم روی کالا سود دهی داشته باشد و سهم هر کسی مشخص نباشد سرمایه سمت دلالی خواهد رفت نه تولید طرف یک خانه یا زمین میخره 100 میلیون بعد چند مدت میفروشه چند میلیارد مرض داره بره دنبال دردسر

  • ناشناس

    آقای فلاح خوبی؟؟؟
    میگویی با این طرح مردم میتوانند حداقل یک متر مربع خانه بخرند…!
    چه سودی برای مردم دارد چون تا حداقل به یک متراژ حداقلی نرسد چطور خانه دار محسوب میشود اگر هم پولش به آن متراژ برسد خب میرود بنگاه سر کوچه چرا دردسر بکشد.
    در ثانی کدام واحد را میخرد این که یک متر امروز بتواند بخرد یک متر سه ماه دیگر یعنی از چندین واحد در گوشه کنار شهر از هر کدام یک متر دارد! چطور بعد از یک سال یا چند سال خرید متر متری این مترها در یک واحد متمرکز میشود و او مالک آن واحد میشود؟
    سوال اصلی : اصلا خریدار در بورس واحدی که میخرد وجود خارجی دارد؟تضمین چیست؟
    از طرفی اگر هم وجود دارد این واحد کجاست خیابان کوچه طبقه پلاک و …

  • احمد

    اگردولت تدابیری بیاندیشد که مسکن ازحالت سرمایه ای خارج شود احتیاجی به این بورس بازی نیست وقتی بانک که بایددرخدمت تولید باشد شده دلال ومحتکر مسکن نمیشود مشکل مسکن راحل کرد
    اینگونه اظهارنظر هانشانده این است که دولت برای خانه های خالی برنامه ای ندارد

  • هاشم

    خودتون بیچاره نکنید 98 رو فراموش نکنید

  • نآ شناس

    باسلام واقعاطرعالی است اگربدرستی اجراشودحداقل کلاه برداری بنگاه های املاک کاهش پیدامیکند

  • ناشناس

    میگن توایتالیا به مردمش مفتی خونه های بزرگ تو روستاهاش میدهند مسولان ما تازه دارند به مردم توصیه میکنند که متری خونه بخرند اونم با این وضع اقتصادی ما فکر کنم عمر کوتاه مارو با عمر حضرت نوح نبی اشتباه گرفتند!!!!!

  • ناشناس

    باسلام طرح خوبیه. اما طرح مالیات سنگین از خانه های خالی را هر چه سریعتر اجرا کنید تا سوداگران خانه ،مردم را به یغما نبرند.

  • ناشناس

    خرید و فروش متری مسکن
    بلا نسبت تو ذهن انسان تداعی کننده پیش خرید قبر است.
    خرید و فروش مسکن و ائتلاف سرمایه در زمین ومسکن نشانه اقتصاد مریض یک کشور است.

  • ناشناس

    خدایا از ‌شر ظالمان ب تو پناه می‌بریم
    اگر متری زیر صدتومن بود اسمم عوض میکنم