کد مطلب: ۷۷۷۵۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش نفت ایران به ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد؟/ خواب مجلس برای بازار ارز

فروش نفت ایران به 43 میلیارد دلار می‌رسد؟/ خواب مجلس برای بازار ارز

سقف درآمدها و هزینه‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ امروز در مجلس تصویب شد. بر اساس این مصوبه، دولت و مجلس فروش روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت با قیمت 85 دلار در هر بشکه را پیش‌بینی کرده‌اند. تصویری که بر اساس آن باید تا پایان سال درآمد دولت را از محل فروش نفت به 43 میلیارد و 435 میلیون دلار بپردازد. اما آیا این رقم قابل حصول است یا ریشه در رویاپردازی دولت برای بازار ارز دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جلسه اخیر مجلس بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شد. بر این اساس منابع بودجه عمومی که یکی از بخش‌های درآمدی دولت است بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۱۲ میلیارد و ۶۶۴ میلیون ریال تعیین شد.

درآمدهای حاصل از فروش نفت ذیل درآمدهای عمومی محسوب می‌شود. طبق آخرین آمار فروش متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با نرخ ۸۵ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی برای این درآمدها پیش‌بینی شد. این بدان معناست که نمایندگان انتظار دولت برای حصول درآمد 43.5 میلیارد دلاری نفت برای سال آینده را قابل دسترس دانسته‌اند.

البته برخی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس آمار و ارقام ارائه‌شده برای فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را غیرواقعی دانستند و کسری ۴۷۶ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی کردند.

همچنین با نگاهی به آمار هشت‌ماهه قانون بودجه ۱۴۰۱ که تقریبا مشابه بودجه سال آینده است مشخص است که تنها 44 درصد از منابع حاصل از فروش نفت و میعانات محقق شده است. حال با توجه به تشدید تحریم‌ها در ماه‌های اخیر و تنگ‌تر شدن بازارهای فروش نفت ایران در منطقه به واسطه حضور روسیه مشخص نیست فروش نفت ایران در سه ماه اخیر به چه شکل دنبال شده است؟

البته با توجه به آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر، گمانه‌‌زنی‌ها از محقق نشدن درآمدهای نفتی و محدودیت واردات ارز از طریق کانال‌های غیربانکی حکایت می‌کنند .چراکه با تشدید محدودیت‌ها علیه کالاهای صادراتی کشور نظیر نفت ارزآوری غیررسمی محدودتر و دلار گران‌تر می‌شود.

درآمدهای نفتی محقق می‌شود؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره احتمال تحقق درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۲ به تجارت‌نیوز گفت: از آن‌‌جایی که نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و فضای سیاسی جدیدی میان ایران و عربستان رخ داده است احتمال تحقق درآمدهای نفتی وجود دارد.

او عنوان کرد: از طرفی امیدواری‌ها نسبت به برجام تقویت شده و غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که راهی جز کنار آمدن با ایران ندارند. مجموع این عوامل می‌توانند به گشایش شرایط سیاسی و اقتصادی در کشور منجر شود.

توافق ایران و عربستان مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک و سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران امیدواری‌ها نسبت به ثمر نشستن برجام را تقویت کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با شکل‌گیری رابطه این دو کشور امکان حضور پررنگ‌تر ایران در اوپک وجود دارد.

این موضوع در نگاه اول می‌تواند خوشایند تلقی شود، اما با توجه به اینکه عرصه بین‌المللی و مخصوصا عربستان به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار اوپک به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پیش می‌روند، باید نسبت به چشم‌انداز حضور ایران در این سازمان و تاثیر آن در بازار فروش نفت شک کرد.

از طرفی تحرکات روسیه دربازارهای فروش نفت شرق رو به گسترش است. فروش نفت روسیه با قیمت‌های ارزان مدت‌هاست که عرصه را برای حضور ایران تنگ‌‌تر کرده است. نفت مسکو در حال حاضر با نرخ ۶۵ دلار در هر بشکه به دو مشتری اصلی ایران یعنی چین و هند به فروش می‌رسد. حال اینکه ایران بتواند هر بشکه نفت را ۸۵ دلار طبق برنامه‌ریزی بودجه عرضه کند و خریدار داشته باشد جای سوال دارد.

در صورت محقق نشدن درآمدهای نفتی که در بودجه تعیین شده است چشم‌انداز خوبی را نمی‌توان برای بازار ارز در آینده متصور شد. چراکه یکی از منابع درآمدی واردات ارز از طریق کانال‌های غیربانکی است. چراکه کانال‌های بانکی رسمی به علت تحریم‌ها علیه ایران مسدود هستند.

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه انرژی خبر پرچم‌های پاناما آرامش خیابان فردوسی را بر هم می‌زند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فرض این نفت فروش رفت وقتی جهت توسعه کشور و رفاه مردم نباشد بدرد نمی‌خورد دیگی که برای ملت و توسعه کشور نجوشد ،،،،،،،،

  • ناشناس

    این نظر مجلسه ببینیم ایا با وجود روسیه که نفت بشکه ای 60 دلار را هیچ کشوری رها نمیکند تا بشکه ای 85 دلار خرید کند در بدترین شرایط نفت هم به فروش برسد ایا می توان پول ان را وارد کشور کرد یا نه اگر نتوان دلارهای نفتی را به کشور باز گرداند با کسری اعلام شده تورم را به گفته یک کارشناس اقتصادی با 127 درصدی مواجه خواهیم شد که در اینصورت ارزش پول ملی رکورد جدیدی را خواهد زد وسفره مردمکوچکتر از انی که فکرش را بکنی میشود

  • سجاد

    بایدبه فکر منابع پایدارباشیم اگر البته ایرانو بخاطر چندسال نمیخایم.بهتره به فکر ایندگانمون باشیم