کد مطلب: ۶۹۲۹۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برکناری افراد فساد را ریشه‌کن می‌کند؟/ واگذاری فولاد مبارکه حتی به ازای یک ریال!

برکناری افراد فساد را ریشه‌کن می‌کند؟/ واگذاری فولاد مبارکه حتی به ازای یک ریال!

پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه، اولین واکنش رئیس جمهوری دستور به برکناری افرادی بود تخلفشان محرز می‌شود. اما آیا با برکناری چند فرد فسادهایی به این گستردگی از اقتصاد ایران ریشه‌کن می‌شود یا این امر نیاز به اصلاح ساختاری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته رئیس جمهوری اعلام کرد: تمام کسانی که تخلف آنها در فولاد مبارکه محرز شده از کار برکنار شوند و به تخلفات آن‌ها برابر ضوابط و مقررات در مراجع صالح رسیدگی شود. همچنین حجت‌ا… فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: افراد متخلف ممنوع‌الخروج می‌شوند. گرچه این اقدامات می‌تواند منجر به تسریع در رسیدگی به پرونده تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی شود، اما آیا با این برخوردها فساد در اقتصاد ایران ریشه‌کن می‌شود؟

فسادی که در چند دهه اخیر چنان در بخش‌های مختلف ریشه دوانده که دیگر تخلفات چند ده میلیارد تومانی به چشم نمی‌آیند. یک روز از شهرام جزایری به عنوان مفسد اقتصادی رونمایی می‌شود، روز دیگر از محمودرضا خاوری و بابک زنجانی. اما آیا واقعاً این اسامی به‌تنهایی تمام دالان‌های اقتصاد ایران را دور زده‌اند؟

شاید اگر در همان مقاطع برخورد ریشه‌ای‌تری با این مفاسد صورت می‌گرفت، اکنون چنین تخلف گسترده‌ای در فولاد مبارکه اتفاق نمی‌افتاد. فسادی که نام‌های مختلف از جناح‌های مختلف سیاسی و مدیران فوتیالی تا دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای خاص در آن دیده می‌شود. البته برخورد با افرادی هم که نام آن‌ها به‌عنوان مفسد اقتصادی رسانه‌ای شد، چندان قابل‌توجه نبود. چه بسا همین حالا هم گهگاه ویدئوها و عکس‌هایی از این افراد منتشر می‌شود که همین حالا هم زندگی مرفه‌تری از شهروندانی که سالم زندگی می‌کنند، دارند. زندگی‌های مجللی از اوین و کردان تا ونکوور.

بدین ترتیب بسیاری از کارشناسان راه نجات از این شرایط را رهایی از اقتصاد دولتی می‌دانند. درباره فولاد مبارکه هم چنین نظری وجود دارد. تحلیلگران می‌گویند اگر از ابتدا این شرکت توسط بخش خصوصی اداره می‌شد، بعید بود که چنین تخلفاتی رخ دهد.

البته تجاربی مانند خصوصی‌سازی نیشکر هفت تپه هم باعث بدبینی‌ها نسبت به واگذاری‌ها شده است. حال چگونه با خصوصی‌سازی می‌توان جلودار ادامه تخلفات در فولاد مبارکه شد؟

واگذاری فولاد مبارکه حتی به بهای یک ریال

رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران،به تجارت‌نیوز گفت: تنها سهام‌دارها می‌توانند سرنوشت یک شرکت را پیش ببرند. بنابراین اولین کاری که باید صورت بگیرد این است که تمام سهام‌های شرکت‌های خصولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. نه اینکه دوباره سهام را به صندوق‌های نظامی، بیمه‌ها یا مانند آن‌ها بفروشند.

او اشاره کرد: شرکت‎‌هایی مانند فولاد مبارکه باید هرچه سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار و نحوه فروش کالا هم اصلاح شود.

شهرستانی تأکید کرد: اگر دولت کل فولاد را با قیمت یک ریال به بخش خصوصی بفروشد بهتر از فعلی است که اکنون انجام می‌دهد. وقتی یک شرکت زیان می‌دهد باید واگذار شود. بعد از یک سال واگذاری می‌توان سود شرکت را با زمان تصدی‌گری دولت مقایسه کرد.

برای مطالعه بیشتر مطلب گزارش تحقیق و تفحص مجلس منتشر شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فساد در صنایع خصوصی شده را هم شاهد بوده ایم.

  • ناشناس

    سلام . آیا رد مال هم می شود ؟
    آیا این دزدی به حساب شرکت فولاد و سهامدارانی که دو سال بهای ریزش بازار سرمایه را داده اند، برمی گردد ؟
    یا این دزدان سهم خود را می گیرند و با آرامش به زندگی لاکچری خود ادامه می دهند؟