کد مطلب: ۲۰۹۲۹۳

فضای مجازی فرصت درک عمیق را از کاربر سلب می‌کند

فضای مجازی فرصت درک عمیق را از کاربر سلب می‌کند

یک پژوهشگر رسانه اظهار داشت: پیوند بیش از حد فضای مجازی با فضای حقیقی بر سلیقه مردم تاثیر گذاشته و تا حدی آن را تغییر داده است.

محمد کریمی با اشاره به تعریف فضای مجازی، گفت: فضا همواره در مقابل مکان معنا می‌گیرد، به طوری که مکان ثبات و ایستایی را همواره به همراه خود دارد؛ در حالی که فضا همواره سیال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به مجازیت و غیر عینیت فضای مجازی، تصریح کرد: در حال حاضر مردم در شئونات مختلف درگیر فضای مجازی شده‌اند، به طوری که این درگیری بیش از حد هویت مجازی این فضا را با حقیقت ترکیب کرده است.

این کارشناس رسانه با اشاره به این که فضای مجازی امروزه با زندگی حقیقی مردم پیوند خورده است، عنوان کرد: فضای مجازی و پیوند بیش از حد این فضا با فضای حقیقی امروزه بر سلیقه مردم تاثیر گذاشته و تا حدی سلیقه مردم تغییر داده است.

وی با اشاره به تغییر سلیقه مردم در دو بعد محتوا و شکل، توضیح داد: در حال حاضر مردم با تاثیر از فضای مجازی به مختصر خوانی روی آورده‌اند، به طوری که بحث‌های مفصل و تحلیلی توجه آن‌ها را جلب نمی‌کند.

محمد کریمی همچنین در ادامه افزود: موضوع هویت‌سنجی و صحت سنجی در فضای مجازی امروزه با ابهامات بسیاری رو به رو شده است، به طوری‌که داده‌های مختلف همواره بدون به منابع معتبر منتشر شده و اطلاع‌رسانی می‌شوند.

وی همچنین در ادامه افزود: موضوع مختصر خوانی در حوزه نگارش‌های خبری می‌تواند آسیب جدی را مورد توجه اخبار نکند، چرا که این فضا همواره فرصت و موقعیت‌های مختلفی را در اختیار دارد.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به ارتباط دستیابی به معرفت با فضای مجازی، اظهار داشت: از منظر روش شناسی فضای مجازی بستر مناسبی برای دستیابی به موضوع معرفت در حوزه تاریخ و یا سایر حوزه‌ها را در اختیار ندارد.

وی با بیان این که معرفت همواره مرتبه‌ای بالاتر از علم دارد، خاطر نشان کرد: عدم وجود بستر مناسب برای وصول و دستیابی به معرفت در فضای مجازی مردم را به سمت اطلاعات سطحی سوق می‌دهد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.