کد مطلب: ۵۲۰۸۸۱

واعظی در حاشیه جلسه دولت:

فقط ایران و کره‌شمالی عضو CFT نیستند / علت افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی

فقط ایران و کره‌شمالی عضو CFT نیستند / علت افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی برخی از کالاهای اساسی علیرغم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: غیر از ما و کره شمالی بقیه کشورهای دنیا به چارچوب پولشویی و چارچوب‌هایی که ما هم تمایل به اجرای آن را داریم، عمل می‌کنند. اگر این حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، اینگونه هم نیست که همه کشورها به غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در رابطه با صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور و شروط لغو تحریم‌ها اظهار کرد: الان مساله برجام و لغو تحریم‌های ایران موضوع جدی است که هم ما در ایران دنبال می‌کنیم و هم بسیاری از کشورهای دوست و کشورهای مختلف از جمله ۱+۵ و خود آمریکا هم دنبال می‌کنند. طبیعی است که هرکدام به خودشان اجازه می‌دهند برای آنکه یک گام برداشته شود، و آنچه که فکر می‌کنند که درست است، آن را بیان کنند. لزوما این نیست مطالبی که بیان می‌شود، با ما توافق شده باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: می‌خواهند مقداری راه را هموار کنند و به هر حال هم آنان و هم ما روی طرح‌هایی کار می‌کنیم و قطعا زمانی که همه اینها نهایی شد اعلام می‌شود. لزوما این نیست که اگر کسی چیزی می‌گوید ما الان روی آن کار می‌کنیم.

وی در رابطه با طرح جدید ظریف و آخرین وضعیت آن گفت: در حال کار کردن روی این طرح هستند و هنوز نهایی نشده است.

واعظی در رابطه با آخرین وضعیت FATF و اظهار نظر محسن رضایی در این رابطه و موضع دولت در قبال تحریم‌های بانکی بیان کرد: غیر از ما و کره شمالی بقیه کشورهای دنیا به چارچوب پولشویی و چارچوب‌هایی که ما هم تمایل به اجرای آن را داریم، عمل می‌کنند. اگر این حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، اینگونه هم نیست که همه کشورها به غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند. در دنیا همه کشورها در پی منافع خود نیستند و همه کشورها به دنبال این نیستند تا بتوانند مراوده داشته باشند؟

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: بیشتر نگاهی که می‌شود سیاسی است و بارها گفتم و رئیس‌جمهور و همکاران دیگر در دولت عنوان کردند، دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا و حتی با کشورهای دوست خودمان نیست.

وی اضافه کرد: چه ما تحریم باشیم، چه نباشیم روابط بانکی جزو ابزارهای اصلی روابط اقتصادی و تجاری ما با دنیا است. اگر بگوییم روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها کار کنیم. صرافی‌ها یعنی همان چیزی که در بازار می‌گوییم. واسطه‌ها که همه چیز را گران می ‌کنند، صرافی‌ها یعنی اینکه پولی را که می‌خواهید جا به جا کنید هم امنیت آن پایین‌تر و هم قیمت آن گران‌تر است. نباید خودمان را تحریم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مجمع تشخیص یک تصمیم درستی بگیرد و براساس تصمیمی که می‌گیرد برای مردم عنوان کند که چرا چنین تصمیمی گرفته و ما به عنوان دولت اعتقاد داریم که تصویب این دو لایحه لازم است و می‌تواند به روابط بانکی با همه کشورهای دنیا کمک کند. امیدوارم اینگونه نباشد که آنقدر این پا و آن پا کنند که این دولت نتواند کاری انجام دهد و در دولت بعد تصویب شود. این خیلی بد است.

واعظی افزود: کسانی در دولت قبل از ما خودشان پیشنهاد دهنده بودند و خودشان در دولت قبل حامی FATF بودند و حالا مخالف سرسخت شدند. نمی‌شود که بعضی چیزها برای یک دولت خوب باشد و برای دولت دیگر بد باشد. فکر می‌کنم آنچه باید در نظر بگیریم مناقع مردم و مصالح کشور است. برای منافع کشور هم فرقی نمی‌کند چه دولتی سرکار است. همه باید به آن متعهد باشند.

وی در رابطه افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی برخی از کالاهای اساسی علیرغم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تلاش دولت این بوده و هست که برای کالاهای روزمره مردم از ارز ترجیحی استفاده شود. بخشی از کالاها وارداتی و بخشی هم در داخل است. مانند مرغ، ذرت و کنجاله و .. از خارج می آید اما وقتی حقوق کارگر و حمل و نقل و مسائل جانبی افزایش پیدا کرده، طبیعی است که روی کالای تمام شده هم اثر می‌گذارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله توزیع بسیار اهمیت دارد، گفت: وزارت صمت و جهاد کشارزی باید در اینکه توزیع به گونه‌ای باشد که دست واسطه‌ها قطع شود تلاش کنند. بخشی از این گرانی‌ها به این دلیل است که واسطه ها نقش دارند و باید راه تولید به مصرف را کوتاه کنیم.

واعظی اضافه کرد: جلساتی هم گذاشتیم. بعد از اینکه مقام معظم رهبری روز جمعه نگرانی خود را در ارتباط با کالاهای مورد نیاز مردم اعلام کردند، جلساتی گذاشته شد تا با هماهنگی شهرداری در بازارهایی که در کل کشور هستند، عرضه مستقیم داشته باشیم. رئیس‌جمهور دستور دادند هم در جهاد کشاورزی و هم در صمت واسطه هایی که منجر به گرانی می شوند را شناسایی کنند.

وی عنوان کرد: در جلسه امروز هم آقای رئیس‌جمهور دستور دادند از حالا تا روز عید کمیته ویژه‌ای تشکیل شود و روی این موضوع کار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در رابطه با جزئیات گزارش مربوط به هواپیمای اوکراینی و اخبار پیرامون انتشار آن گفت: گزارش برای ما فرستاده نشده است. من هم شنیده ام می خواهند گزارش پرونده انتظامی که در قوه قضاییه تشکیل شده است را منتشر کنند.

واعظی اضافه کرد: اعلام این گزارش به دو دلیل خوب است. یکی اینکه حق خانواده جانباختگان است که بدانند در این مدت از نظر بازجویی و محاکمه چه کارهایی انجام شده است. از سوی دیگر کشورهای تبعه هم حق دارند بدانند چه اقداماتی صورت گرفته است. ما به عنوان دولت از این کار حمایت و استقبال می‌کنیم.

منبع: مهر

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کشک

  • ناشناس

    زرررررررشک

  • رضا فرمهینی

    اخه چراکسی به خواست ملت توجه نمیکنه
    مگه من عمرم . سرمایم . اعصابم ارامشم چقدر توان داره ؟!

  • ناشناس

    حالا مقایسه زندگی در این کشور ها با دیگر کشورها دنیا را .عمر و زندگی رو به پایان بدون نتیجه از نعمات الهی

  • ناشناس

    بفرمائید وقتی که تحریم هستیم چه لزومی داره کشور رو دوباره به چالش بکشیم . شما شما یاخیانت کردین یا اینقدر ذوق زده شده بودن که تمام راهکارهای دور زدن تحریمها رو لو دادین وحتی اسامی اونها رو لو دادین بعد میفرمائید که ……

  • ارش کاویانی

    نخدایا ناشکرت نیستم .
    اما به دادمون برس ?

  • Assad

    آقای واعظی خیلی واضح وروشن میگوید چون ما عرضه نداریم با دلالها دربیفتیم ( چون خودمان باهاشون همکاسه ایم) باید FATAرا بپذیریم! عجب استدلالی؟؟