کد مطلب: ۳۹۶۴۷۵

فقط ۵ درصد افراد از كارت سوخت استفاده می‌كنند

فقط 5 درصد افراد از كارت سوخت استفاده می‌كنند

بيژن زنگنه در حضور نمايندگان فراكسيون ولايی گفت: بيش از ۹۰ درصد مردم کارت سوخت دارند اما تنها ۵ درصد از كارت خود استفاده می‌كنند.

حميدرضا حاجی‌بابايی، رييس فراكسيون نمايندگان ولايی مجلس شورای اسلامي در تشريح جلسه ديروز اين فراكسيون با حضور بيژن زنگنه وزير نفت گفت: نمايندگان و اعضای فراكسيون در اين نشست سوالاتی را از وزير نفت پرسيدند و درخواست كردند كه به آنها پاسخ داده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از 22 مرداد ماه استفاده از کارت سوخت در برخي كلان‌شهر‌ها اجباری شد و قرار است افرادی كه هنوز کارت سوخت ندارند تا زمانی كه كارت‌ها به دست‌شان می‌رسد، از كارت جايگاه‌داران استفاده كنند. هر چند چندی پيش استفاده از كارت جايگاه‌داران نيز با محدوديت‌هايی همراه شد. در اين راستا شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران با صدور اطلاعيه‌ای اعلام كرد: از تاريخ اول شهريور ميزان سوخت‌گيری با كارت آزاد جايگاه در هر بار سوخت‌گيری از ۶۰ ليتر به ۳۰ ليتر كاهش يافته است. هدف از اين كار ترغيب افراد برای استفاده از کارت سوخت و كنترل ميزان مصرف بنزين در كشور است. بيژن زنگنه در اين خصوص و در حضور نمايندگان فراكسيون ولايی گفت: بيش از ۹۰ درصد مردم کارت سوخت دارند اما تنها ۵ درصد از كارت خود استفاده می‌كنند.

بخش ديگر سخنان وزير نفت در فراكسيون ولايی به توليد پتروشيمی‌ها در راستای برنامه ششم توسعه اختصاص داشت. بر اساس اين برنامه، توليد پتروشيمی‌ها بايد به 100 ميليون تن برسد.

زنگنه در اين خصوص توضيحاتی ارايه كرد: وزارت نفت در مورد پتروشيمی‌ها فقط مسوول توليد است و مسئول فروش و بازار نيست، تمام كود كشور نيز توسط وزارت دفاع توليد می‌شود و وزارت نفت تاثيری در قيمت آن ندارد.

او افزود: ما حدود ۲ و نيم تا ۳ برابر مصرف داخلی توليد كود داريم. به نظر می‌رسد نمايندگان اين فراكسيون به دنبال دانستن برنامه‌های وزارت نفت برای جلوگيری از خام‌فروشی و تقويت بخش پتروشيمی هستند.

وزير نفت با تاكيد بر اينكه وزارت نفت در بحث قير مسئوليت و نظارتی ندارد، اظهار كرد كه توليد پتروشيمی‌ها طبق برنامه ششم تا اواخر سال 1399 به 100 ميليون تن می‌رسد، در اين زمينه جهش خوبی داريم و عمليات فاز 11 نيز امسال شروع خواهد شد. ضرورت بهره‌برداری بيشتر از ميادين مشترک و تبديل آن به فرآورده‌ها نيز از ديگر سوالاتی بود كه زنگنه به آن پاسخ داد. از نظر او پيشرفت ايران در ناحيه پارس جنوبی كه با قطر مشترک است، بسيار محسوس بوده به گونه‌ای كه توليد در حال حاضر دو برابر شده و از نظر توليد روزانه نيز از قطر جلوتر افتاده‌ايم.

او به بهره‌برداری از دريای خزر نيز اشاره كرد و گفت: در دريای مازندران حدود و تفكيكی برای نفت تعيين نشده است. عضو كابينه در خصوص ميدان مشترک با عراق نيز توضيحاتی ارايه كرد. به گفته او در ناحيه غرب كارون ظرفيت برداشت ما 300 هزار بشكه در روز است؛ هر چند كه در حال حاضر توان توليد 50 هزار بشكه به صورت روزانه وجود دارد اما برداشت و پيشرفت‌مان از عراق بسيار بيشتر است. ميزان بازگشت ارز حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به كشور نيز از ديگر سوالاتي بود كه نمايندگان از زنگنه پرسيدند كه او پاسخ داد: بيش از ۹۰ درصد ارز پتروشيمی به سامانه نيما برمی‌گردد، سال گذشته صادرات پتروشيمی بالاي ۱۱ ميليارد دلار بوده كه بيش از ۹ ميليارد دلار آن به سامانه برگشته و مابقی مصرف پتروشيمی‌ها شده است. عملكرد پتروشيمی‌های خصوصي نيز خوب بوده است. تمام منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی توسط دولت نيز به خزانه برمی‌گردد و كاملا در اختيار بانک مركزی است.

وزير نفت در خصوص فروش فرآورده‌ها نيز گفت: در اين مورد هيچ مشكلي وجود ندارد، بالاترين رقم صادرات كشور در فرآورده‌ها در ماه مرداد اتفاق افتاد و بيش از ۴ برابر دولت قبل فرآورده صادر كرديم. قير نيز از طريق بورس عرضه می‌شود و قيمت آن نزديک به قيمت بين‌المللی است. در واقع شركت نفت وزارتخانه قير توليد نمی‌كند و اين اقلام توسط بخش خصوصی توليد می‌شود.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.