کد مطلب: ۵۰۱۷۳۱

فوت و فن‌های بقای کسب‌وکارها از زبان پیمان فخاریان

فوت و فن‌های بقای کسب‌وکارها از زبان پیمان فخاریان

فرقی ندارد در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، کسب‌وکارتان سنتی است یا مدرن، بزرگ است یا یک کسب‌وکار خانگی کوچک، داشتن اطلاعات دربارۀ روش‌های جدید تبلیغاتی به شما کمک می‌کند در شرایط سخت، صدمۀ کمتری ببینید و کسب‌وکارتان را حفظ کنید.

با گسترش ویروس کرونا و در پی آن قرنطینه و قوانین منع تردد، کسب‌وکارها تا حد زیادی با مشکل مواجه شدند. بسیاری از کسانی که در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری مشغول به کار بودند به دلیل کاهش فروش و عدم توانایی پرداخت اجارۀ مغازه‌هایشان، به فکر اینترنتی کردن کسب‌وکار خود افتادند. این موضوع باعث شد استفاده از انواع تبلیغات اینترنتی هم رواج پیدا کند.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که: «چرا تبلیغات اینترنتی؟». همۀ ما روزانه ساعات زیادی را در گوشی تلفن همراه مشغول گشت‌وگذار در فضای مجازی هستیم. با گسترش این ویروس و قرنطینۀ خانگی، بخش زیادی از کار و تحصیل افراد نیز وارد فضای مجازی شد و عملا ساعات کمی را بدون گشتن در این فضا سپری می‌کنیم. در چنین شرایطی نفوذ تبلیغات بیشتر از همیشه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟

فرقی ندارد در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، کسب‌وکارتان سنتی است یا مدرن، بزرگ است یا یک کسب‌وکار خانگی کوچک، داشتن اطلاعات دربارۀ روش‌های جدید تبلیغاتی به شما کمک می‌کند در شرایط سخت، صدمۀ کمتری ببینید و کسب‌وکارتان را حفظ کنید.

پیمان فخاریان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت یکتانت، در برنامۀ پایش از نقش تبلیغات در کسب‌وکارهای مختلف صحبت کرده است. در این گفتگو، آقای فخاریان ابتدا از تجربیات خود صحبت می‌کنند و سپس با بیانی ساده به بررسی اهمیت تبلیغات در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار می‌پردازند.

او می‌گوید: «در سال 1393 وقتی هنوز دانشجو بودم، وارد فضای استارتاپی شدم و کسب‌وکاری راه انداختم، اما در سال 94 با شکست مواجه شدم، در سال 94 دوباره شروع کردم و سال 95 شکست خوردم.» او دلیل این شکست‌ها را ضعف در دسترسی به کسانی می‌داند که برای اولین بار از ابزار یا پلتفرم او استفاده کرده بودند. از همین‌جا بود که ایدۀ پایه‌گذاری یک شرکت تبلیغاتی در ذهن او شکل گرفت.

در ادامه پیمان فخاریان از نیاز کسب‌وکارها به تبلیغات صحبت می‌کند و مثال می‌زند که اگر شما یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنید و در آن به فروش گوشی موبایل بپردازید، از ابتدای کار کسی شما را نمی‌شناسد و از شما خرید نمی‌کند. تنها راه شما برای شناساندن خود به دیگران، استفاده از تبلیغات است. درست مانند وقتی که در فضای کسب‌وکارهای سنتی، شخصی که یک مغازه داشت، بروشور پخش می‌کرد یا به دوستان و آشنایانش می‌سپرد تا کسانی را که به حرفه یا محصولات او نیاز داشتند را به سمتش هدایت کنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از تبلیغات در گوگل ؛ راحت تر از همیشه

آقای فخاریان با یک مثال دیگر بحث را ادامه می‌دهد. او یک تعمیرکار آب‌گرمکن‌های خانگی را در فضای سنتی و مدرن با یکدیگر مقایسه می‌کند. طبق گفته‌های او در فضای سنتی، شخص تعمیرکار به تبلیغات در محله روی می‌آورده است و یا بیلبورد و استوری‌بورد کرایه می‌کرده تا بقیه او را بشناسند و معمولا زمان زیادی طول می‌کشید تا مردم به او اعتماد کنند و کارشان را به او بسپارند. اما یکتانت این امر را تسهیل کرده است. او اضافه می‌کند با توجه به رشد استفاده از اینترنت، وقتی آب‌گرمکن منزل کسی خراب می‌شود فورا به سراغ گوشی می‌رود و جستجو می‌کند :«چطور آب‌گرمکن را تعمیر کنم؟» و روی یکی از لینک‌ها کلیک می‌کند. کاری که یکتانت انجام می‌دهد این است که با توجه به موقعیت مکانی شخص به او تبلیغ یک تعمیرکار آب‌گرمکن را حوالی محل زندگی‌اش نشان می‌دهد.

هم‌بنیان‌گذار یکتانت در پاسخ به سؤال مجری دربارۀ نوع گردش مالی شرکت و چگونگی به صرفه بودنش برای همه می‌گوید کاری که یکتانت انجام می‌دهد سه گروه را درگیر می‌کند. یک دسته افرادی که برای نمایش تبلیغ به یکتانت مراجعه می‌کنند، یک دسته وب‌سایت‌هایی که تبلیغات را نمایش می‌دهند و یک طرف هم خود شرکت یکتانت قرار دارد. مزیت یکتانت این است که به ازای اقدامی که شما تعریف کنید از شما هزینه می‌گیرد. برای مثال می‌خواهید وقتی شخص با شما تماس گرفت و به ازای هر تماس هزینه کنید یا می‌خواهید به ازای هر بازدید از وب‌سایت هزینه کنید؛ این بستگی به شما دارد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا مهمترین روش برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه آنلاین

سؤال بعدی مجری برنامۀ پایش از پیمان فخاریان این است که چطور مشتریان خود را احراز صلاحیت می‌کنید؟ او در جواب به پروسۀ بررسی وب‌سایت‌های مشتریانشان اشاره می‌کند. داشتن ای‌نماد (enamad)، مدت زمانی که وب‌سایت یا صفحۀ مجازی در حال فعالیت است و مطالب قرار گرفته در آن‌ها بررسی می‌شوند و درصورت تایید، قرارداد منعقد می‌شود.

در بخش سؤالات مردمی برنامه، از آقای فخاریان پرسیده شد کسب‌وکارهایی که به فکر ورود به فضای مجازی نبوده‌اند و صرفا در مغازه‌هایشان مشغول فعالیت بوده‌اند با شرایط پیش‌ آمده و کاهش خرید مردم، چگونه می‌توانند کسب درآمد کنند؟ پاسخ ایشان به این سؤال توصیه‌ای بود مبنی بر اینکه هرچه سریع‌تر وارد صفحات مجازی شوند و شروع به تبلیغات کنند. او در جواب به سؤال مجری که پرسید آیا این پروسه زمان‌بر نیست؟ گفت همۀ پروسه‌ها زمان‌بر هستند. در زمان‌های گذشته شما برای چنین کاری ملزم به ساخت وب‌سایت بودید که 1 الی 2 ماه زمان می‌خواست اما ایجاد صفحات اجتماعی نهایتا 1 ساعت وقت می‌برد. شما با قرار دادن تصاویر مناسب، کپشن‌های جذاب و سپس سفارش تبلیغات می‌توانید در این زمینه پیشرفت کنید و درآمد کسب کنید. حتی اگر هزینۀ اولیه برای تبلیغات گسترده ندارید، می‌توانید صفحه را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و کارتان را تا حدی گسترش دهید. او همچنین اضافه کرد که بخش خوبی از صنایع دستی و محصولات کشاورزی ما، بی واسطه، در فضای مجازی توسط خود تولید کننده به فروش می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.