کد مطلب: ۸۱۹۶۸۰

فیروز نادری، دانشمند ایرانی درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی دقایقی قبل درگذشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر درگذشت فیروز نادری را خواهرزاده وی در صفحه رسمی خود منتشر کرده است.

پنجم خرداد ماه بود که خبر رسید فیروز نادری دانشمند ناسا در پی حادثه‌ای از گردن به پایین فلج شده است. این خبر در صفحه فیس‌بوک نادری و همراه با عکسی از او روی تخت بیمارستان منتشر شد.

در این پست به علت فلج شدن نادری اشاره شده و نوشته شده بود که او در پی افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفته و به دلیل برخورد سرش به دیوار و جابجایی مهره گردن، نخاعش آسیب دیده است و این موضوع باعث شده از گردن به پایین فلج شود.

برای درمان این مشکل، نادری دوشنبه اول خرداد ماه تحت عمل جراحی قرار گرفت و دکترها اعلام کردند که دوره تقاهت این دانشمند ناسا حدود چهار تا پنج ماه طول می‌کشد. اما امروز بیستم خرداد ماه و ۲۰ روز پس از عمل، فیروز نادری درگذشت.

فیروز نادری کیست؟

فيروز نادری‌ متولد سال ۱۳۲۵ در شيراز است که در سن ۷۷ سالگی درگذشت. او تحصيلات دوره متوسطه را در تهران به پایان رساند و پس از آن به آمریکا رفت. وی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

او پس از اتمام تحصیلات برای چند سال به ایران برگشت اما مجددا مهاجرت کرد و در ناسا مشغول به کار شد. فيروز نادری حدود ۳۷ سال در ناسا مشغول فعالیت‌ بود و وظائف متفاوتی‌ را بر عهده داشت.

تا سال ۲۰۰۰ نادر در ناسا مسئولیت‌های مختلفی از جمله مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ فناوری، مدیریت برنامه و پروژه‌ سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای را بر عهده داشت.

اما عمده موفقیت او در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ رخ داد. زمانی‌ که او به سمت ریاست برنامه «اکتشاف مریخ» منصوب شد و توانست در این مدت پرتاب موفقیت‌آمیز مدارگرد «ادیسه مریخ»، پرتاب کاوشگرهای مریخ نورد «روح» و «فرصت» و توسعه مدارگرد «شناسایی مریخ» را در کارنامه خود ثبت کند.

این موفقیت ها در شرایطی به دست آمد که پیش از ریاست نادری چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود.

فیروز نادری، دانشمند نام‌آور ایرانی روز بیستم خرداد ۱۴۰۲ پس از ۲۰ روز بیماری، درگذشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    روحش شاد۔

  • محقق متون مقدس

    تمدن مسیحیت ۶۰۰ سال از تمدن اسلامی کهن تر است.
    ۶۰۰ سال سالهای زیادی هستند ودر این مدت آنها به به فن و تکنیکهایی دست یافته اند که محققان مسلمانان سالهای سال از آن سر در نمیاورند .آنها خیلی چیزها را سانسور میکنند.با وجود اینکه آنها خود را پادشاهان جهان میدانند.اعتقاد دارند باید ۶۰۰ سال بگذرد تا مسلمانان به پادشاهی شبیه آنها برسند در برابر تمدن کهن آنها در حقیقت ما گیج شده ایم. و .نصر من الله و فتح قریب.

  • فرشاد

    روحش شاد باد

    • حسن

      شاد میشه ،وقتی به عالم آخرت اعتقاد نداشت چطور شاد بشه

  • ناشناس

    به جهنمی که بدان اعتقاد نداشت وارد شد. الان می فهمد که نمی توان با خدا و دین ورافتاد. پس بچش آنچه که فکرش را هم نمی کردی

  • ناشناس

    روحش شاد