خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۳۱۰۹

بررسی مشکلات جامعه پرستاری در گفتگو با دبیرکل خانه پرستاری کشور:

قانون تعرفه‌گذاری، تحقیر پرستار است

قانون تعرفه‌گذاری، تحقیر پرستار است

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: تعرفه خدمات پرستاری برای امسال 120 هزار تومان تعیین شده است. این نوع تعرفه‌گذاری، تحقیر پرستار است. ارزش 24 ساعت خدمات گروهی چند نفر، کمتر از ویزیت یک پزشک است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها بازنشستگان و کارگران نیستند که به حقوق و دریافتی خود اعتراض دارند. پرستاران نیز دریافتی خود را نسبت به شیفت‌هایی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دارند، ناعادلانه می‌دانند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، یکی از موضوعاتی است که پرستاران نسبت به آن اعتراض دارند. بر اساس این قانون، پرستاران باید در ازای خدماتی که به بیمار ارائه می‌دهند، مبلغی دریافت کنند. تعرفه‌ای که به گفته پرستاران معترض، حداقلی و نادیده انگاشتن زحمات آنهاست.

کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها و همزمان بیکاری موجی از فارغ‌التحصیلان این رشته نیز از دیگر مواردی است که صدای اعتراض آنها را درآورده است. آنطور که پیش از این دبیرکل خانه پرستاری کشور به تجارت‌نیوز گفت، 100 هزار پرستار هم کمبود نیرو داریم تا مردم کف خدمات پرستاری را دریافت کنند. در همین حال 100 هزار پرستار بیکار داریم.

قانون فعلی تعرفه‌گذاری، تحقیر پرستار است

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال‌ها پیش در مجلس تصویب شد. آنطور که عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت این قانون پس از 15 سال، در دولت سیزدهم اجرا شد.

محمد شریفی‌مقدم در این مورد اما می‌گوید: «این قانون با طرح‌ و نظرات اولیه ما بسیار فرق دارد. ما طرح جامعی برای محاسبه تعرفه پرستاری دادیم اما از آن طرح چیزی نماند و به قانون فعلی رسید.»

او ادامه می‌دهد: «در جلسه وزارتخانه و معاونت پرستاری گفتیم که اجرای این طرح تعرفه‌گذاری پرستاری با مشکل مواجه می‌شود. گوش نکردند. نتیجه را هم می‌بینید که در روزهای اخیر بارها پرستاران تجمع و اعتراض کردند.»

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «در نظام سلامت، پزشکان برای خدماتی که می‌دهند، ویزیت هم می‌گیرند و تعرفه دارند. این تعرفه‌ها باعث می‌شود که علاوه بر حقوق، درآمد دیگری هم داشته باشند. حالا شاید در بیمارستان هم حضور نداشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «برای تمام خدمات پرستاری که یک بیمار طی 24 ساعت روی تخت از گروه پرستاری می‌گیرد، تعرفه تعیین شده است. این تعرفه سال گذشته 90 هزارتومان بود، امسال 120 هزارتومان شد. این نوع تعرفه‌گذاری، تحقیر پرستار است. ارزش 24 ساعت خدمت گروهی چند نفر، کمتر از ویزیت یک پزشک است.»

اختلاف 100 برابری درآمد پزشکان با پرستاران

محمد شریفی‌مقدم با انتقاد از اختلاف درآمد پزشکان با پرستاران به به تجارت‌نیوز می‌گوید: «میزان اختلاف درآمدی که بین پزشکان و پرستاران در ایران داریم، در هیچ کشوری مشاهده نمی‌شود. در کشورهای دیگر هم پزشکان بیشتر دریافت می‌کنند، اما تا این اندازه اختلاف درآمد ندارند.»

او ادامه می‌دهد: «ناعادلانه‌ترین سیستم پرداخت در ایران است. برای مثال کارانه یک پزشک در بیمارستان گاهی 100 میلیون تومان هم می‌شود، در حالی‌که در همان بیمارستان، پرستار 900 هزار تومان دریافت می‌کنند.»

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «اختلاف درآمد پزشکان با پرستاران در کشورهای دیگر در نهایت، چهار برابر باشد. برای مثال در عربستان، یک پزشک حدود یک و نیم برابر پرستار و در امارات 1.2 برابر دریافت می‌کند. در ایران اما این اختلاف درآمد تا 100 برابر هم می‌رسد.»

ارائه کمترین خدمات پرستاری به علت کمبود نیرو

شریفی‌مقدم توضیح می‌دهد: «این نوع تعرفه‌گذاری در حالی‌ست که برای مثال اگر بیمار برای مجموع خدماتی که در بیمارستان خصوصی گرفته، هر شب 20 میلیون پرداخت کند، 120 هزار تومان از آن، سهم خدمات پرستاری است.»

او ادامه می‌دهد: «بیماران، هزینه‌های سرسام‌آور درمان را پرداخت می‌کنند، اما حداقل خدمات پرستاری را هم دریافت نمی‌کنند و گاهی جان خود را هم از دست می‌دهند؛ به این دلیل که کمبود نیروی پرستار داریم. کار چند پرستار را یک پرستار انجام می‌دهد. این فشاری است بر دوش پرستاران که نمی‌توانند طولانی‌مدت تحمل کنند.»

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «پرستاران همه این بی‌عدالتی‌ها، حقوق‌های کم و فشار کاری را می‌بینند و بی‌انگیزه می‌شوند. مجموع این مسائل شیب مهاجرت و ترک شغل آنها را تند کرده است. بسیاری از پرستاران یا مهاجرت‌ کرده‌اند یا قصد مهاجرت دارند.»

او در پایان بررسی مشکلات پرستاری می‌گوید: «مشکل استخدام و افزایش دریافتی پرستاران، تنها به وزارت بهداشت خلاصه نمی‌شود. سازمان برنامه و بودجه هم از کمبود بودجه می‌گوید. پرستار استخدام نمی‌کند در حالی‌که به طور همزمان در یک دستگاه دولتی دیگر که نیازی هم ندارند، کارمند استخدام می‌شود؛ فقط به دلیل سفارشی بودن.»

بخش اول گفت‌وگوی تجارت‌نیوز با محمد شریفی‌مقدم در بررسی مشکلات جامعه پرستاری روز چهارشنبه منتشر شد. او از روی آوردن برخی از پرستاران به مشاغل آزاد از جمله رانندگی اسنپ گفت. به گفته او رانندگی اسنپ شغل روتین پرستاران شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.