کد مطلب: ۵۹۷۴۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قانون حمایت از خانواده ابلاغ شد / هشدار درباره افزایش جمعیت معلولان!

قانون حمایت از خانواده ابلاغ شد / هشدار درباره افزایش جمعیت معلولان!

روز گذشته رئیس جمهور قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد. این در حالی است که پیش از این سازمان بهزیستی درباره افزایش جمعیت دارای معلولیت با این قانون هشدار داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته رئیس جمهور قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد. هدف این قانون تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری است اما در این قانون تبصریه‌هایی وجود دارد که احتمال به دنبا آمدن افراد دارای معلولیت بیشتر می‌شود.

طرح حمابت از خانواده و جوانی جمعیت از مجلس نهم کلید خورد و بسیاری از کارشناسان و البته سازمان بهزیستی بر تاثیر اجرای این طرح بر افزایش جمعیت معلول کشور تاکید کرده بودند.

افزایش سالانه تولد بیش از ۷۰۰ مورد فرد دارای معلولیت

با وجود انتقادهای بسیار به این طرح، سرانجام ۱۰ آبان ماه شورای نگهبان از تائید و قانونی شدن آن خبر داد و حالا هم دولت آن را به وزارت بهداشت ابلاغ کرده است.
بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، غربالگری اختیاری می‌شود. بنابراین احتمال اینکه برخی دیگر غربالگری را انجام ندهند، زیاد می‌شود. این در حالی است که همین حالا هم برخی از لزوم غربالگری آگاهی ندارند.

افروز صفاری فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور پیش از تصویب و قانونی شدن «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در این مورد به ایرنا گفته بود: «در ماده ۵۳ و ۵۶ این قانون، غربالگری حذف نشده است اما باتوجه به اینکه فرآیند غربالگری طولانی و پروسه آن سخت‌تر شده است ما پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد مراجعین به غربالگری کاهش یابد. یعنی از طرفی سازمان بهزیستی طی این چند سال تلاش می‌کرد که غربالگری افزایش یابد اما این طرح موجب می‌شود که انگیزه مراجعین ما برای غربالگری کمتر شود.»

آنطور که صفاری فرد گفته بود: از سال ۹۲ تا ابتدای ۱۰۰ حدود ۷۶۰۰ مورد را به پزشکی قانونی برای سقط ارجاع داده شده بود. حالا این طرح می‌تواند موجب افزایش سالانه تولد بیش از ۷۰۰ مورد فرد دارای معلولیت به جمعیت کشور شود و آمار سقط‌های زیرزمینی را افزایش دهد.»

او گفته بود: «سالانه بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ مورد به پزشکی قانونی ارجاع شدند و از تولد جنین دارای اختلالات ژنتیکی پیشگیری شد.» اما حالا با قانون حمایت از خانواده و ابلاغ آن باید منتظر افزایش جمعیت معلول در کشور باشیم.

مسیر طولانی سقط جنین

پیش از این قانون، فرایند سقط درمانی این بود که با تشخیص مشاور ژنتیک و بعد از آن متخصص زنان، مادران به پزشک قانونی ارجاع می‌شدند. حالا اما باید شورایی متشکل از متخصصان تشکیل شود. بعد قاضی رای دهد که سقط انجام شود یا نه!

پروسه‌ای طولانی که ممکن است برخی را از سقط جنین منصرف کند و حتی مشکلات دیگری برای سلامت مادر ایجاد کند! به نظر می‌رسد در این قانون فقط افزایش جمعیت مورد توجه بوده، حالا به هر قیمتی!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا خبری از اینکه جنین‌های سالمی که می‌توانستند سالم بمانند اما با غربالگری غلط از بین رفتند،ما کسانی رو سراغ داریم که در غربالگری مجوز سقط جنین به دلیل اختلالات جنین دادن اما با مخالفت خانواده فرزندی سالم بدنیا امده،این نشان میدهد که غربالگری دقیق نیست وحدت میداند که چه مقدار جنین سالم با طرح غربالگری از بین رفتند،ایا این یک کشتار نیست

    • ناشناس

      سقط جنین بعد از چهر ماهگی قتل نفس محسوب میشه که متاسفانه خیلی راحت دارند انجام میدهند

    • ناشناس

      اگه واقعا میخواند جمعیت را افزایش بدند اولا از همین هایی که بیش از ۲ فرزند کمتر از ۱۰ سال دارند و مستاجر هستن نیز حمایت بکنند و از بدو بارداری آزمایشات غربالگری ، تغذیه و مایحتاج بهداشتی کودک بعد از تولد در طرح را در قانون پیش بینی بشه ضمنا بودجه این طرح را در بودجه سالانه تخصیص بدند نه پیش بینی که بعدا بگند کمبود بودجه داریم.

  • رفاه و آسایش، حق مسلم ماست

    بیشتر مردم اگه دنبال افزایش جمعیت بودند تا حالا اینکار رو می کردن، واقعا تصور می کنید با این همه وقت کشی و صرف هزینه بیت المال برای جلسات،
    می تونید با قانون و دستور پوشالی، جمعیت را افزایش بدین، زهی خیال باطل! خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!

  • ناشناس

    سلام این خبر فقط یک نوشته است من چهار فرزند دارم خانه ندارم بیکارم مستاجر هستم فرزند پنجم تو راه حالا کجا بریم برای اخذه تهسیلات اگه صحت داره کسی جواب گو هست

  • ناشناس

    من متولد ۱۳۶۴ دارای چهار فرزند مستاجر وبیکار اگر کسی جواب گوی این خبر هست

  • ناشناس

    سلام
    من ۳۷سال سن دارم فرزند پنجم هم تازه متولد شده دوماهه هست مستاجربا همسری که شغلش آزاد هست نه خونه نه ماشین خرج تحصیل فرزندانم هم هست وکلی چیزهای دیگه چرا این دولت حمایتمون نمیکنه فرق حرف میزنند به داد ماهم برسین تورو خدا

  • ناشناس

    سلام
    بنده ۵فرزند دارم اول اگر قانون هست باید به بنده رسیدگی شود بنده هم همایت میکنم منتطر تماستان هستم بسم االله

  • فرهاد

    اونایی که این پیشنهادات رو نوشتن اگه مرد بودن اول وام رو میدن بعد میگن بچه دار بشید.