کد مطلب: ۶۶۵۳۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توافق نفتی خارج از برجام/ ماجرای قرارداد ۲۰ساله ایران و ونزوئلا چیست؟

توافق نفتی خارج از برجام/ ماجرای قرارداد ۲۰ساله ایران و ونزوئلا چیست؟

با مذاکرات صورت‌گرفته میان دولت آمریکا و ونزوئلا پیش‌بینی می‌شود این کشور گزینه جایگزین نفت روسیه باشد. حال با سفر رئیس جمهوری ونزوئلا به تهران و امضای قرارداد ۲۰ساله همکاری میان ایران و ونزوئلا، شائبه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت خارج از چارچوب برجام هم مطرح می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران، برای امضای قرارداد ۲۰ساله بین دو کشور در کنار دیدار مقامات ارشد آمریکایی با مسئولان ونزوئلا، این گمانه‌زنی را مطرح کرد که آمریکا به دنبال خرید نفت ایران برای تعدیل قیمت جهانی نفت است. آیا آمریکا با این سیاست قصد تعدیل قیمت جهانی نفت را از طریق ایران و ونزوئلا دارد؟

روز گذشته (۲۰ خردادماه) نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، برای سفری دو روزه وارد تهران شد. سفری که می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ روابط ایران و ونزوئلا و بازار جهانی نفت باشد. در پایان این سفر نیز دو کشور به توافقاتی دست یافتند.

تاثیر قرارداد ایران و ونزوئلا بر بازار جهانی نفت

یکی از مهم‌ترین موضوعات سفر مادورو به ایران، امضای نقشه راه ۲۰ ساله برای گسترش روابط ایران و ونزوئلا است. اما برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که با امضای این قرارداد چه چشم‌اندازی پیش روی صنعت نفت ایران قرار می‌گیرد؟

برای بررسی این موضوع بد نیست نگاهی گذرا به آنچه در ماه‌های گذشته اتفاق افتاد، بیندازیم. چندی پیش کاخ سفید به بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایالات متحده که در ونزوئلا فعال است، اجازه داد تا با دولت مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا در مورد آینده استخراج نفت مذاکره کند.

همین موضوع شائبه خرید نفت ایران توسط آمریکا را مطرح کرد. البته مسئولان و حتی تحلیلگران ایران احتمال این موضوع را بسیار ضعیف می‌دانند. اما این گمانه‌زنی وجود دارد که آمریکا خارج از موضوع برجام، به دنبال توافق با ایران باشد تا در راستای کاهش ۶۰ درصدی غنی‌سازی، اجازه صادرات نفت را به ایران بدهد.

آمریکا به دنبال نفت ایران و ونزوئلا است؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت در باره قرارداد همکاری بین ایران و ونزوئلا گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور تحریم هستند، امکان اینکه در برخی از حوزه‌ها به یکدیگر کمک کنند وجود دارد.

حمید حسینی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: ونزوئلا بشدت برای اداره و بهره‌برداری از نفت خود به کشورهای دیگر وابسته است. تا حدی که تنها به این دلیل باید ونزوئلا را کشوری وابسته دانست.

او با بیان اینکه ایران در زمینه بهره‌برداری و بخش فنی نفت به این کشور کمک‌هایی زیادی کرد، توضیح داد: بعضاً ایران برای پالایش نفت، فرآورده و نفت خام به پالایشگاه‌های ونزوئلا منتقل می‌کرد. بخش خصوصی ایران نیز در بخش تأمین کالا و حوزه معدن در این کشور فعال هستند. این اقدامات قطعاً به نفع ایران و ونزوئلا تمام می‌شود.

ورود ایران به صنعت ساختمان‌سازی

حسینی به پروژه‌های موفق ساختمان‌سازی در کشور ونزوئلا اشاره و عنوان کرد: قاعدتاً به هر بازار اقتصادی که بتوان ورود کرد، اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

توافق ایران و آمریکا خارج از برجام؟

این فعال بخش خصوصی با رد شائبه خرید نفت ایران توسط آمریکا به واسطه ونزوئلا توضیح داد: این کشور آمریکایی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی دنیاست. آن‌ها به دنبال این هستند که این ذخایر را به بازار بازگرداند. از این رو اگر راهی برای فروش نفت پیدا کنند خود را در اولویت قرار می‌دهند.

حسینی در پایان گفته‌های خود یادآور شد: بحثی مطرح است مبنی بر اینکه، ایران به جای توافق در برجام، با کاهش ۶۰ درصدی غنی‌سازی اجازه صادرات نفت از آمریکا را بگیرد. اتفاقی که در رابطه با ونزوئلا رخ داد.

صداوسیما امروز از امضای توافقنامه همکاری راهبردی جامع ۲۰ساله بین ایران و ونزوئلا خبر داد. نیکلاس مادورو به تهران سفر کرده بود، در کاخ سعدآباد با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، دیدار کرد.

در این توافقنامه همکاری در حوزه‌های نفت، پتروشیمی، اقتصاد، گردشگری، فرهنگی و سیاسی پیش‌بینی شد.

برای مطالعه بیشتر خبر ایران روی همکاری‌ ونزوئلا حساب کند! را بخوانید.

آمریکا به جای روسیه از چه کشوری نفت می‌خرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.به نظرم،کشور ورشکست شده است.امروز سکه طلا به قیمت ۱۶میلیون تومان رسید.دلار نیز به ۳۳هزارتومان رسیده است.مسئولین اقتصادی مملکت استعفاء دهند.باتشکر

  • ناشناس

    درب و داغون تر از ونزوئلا کشوری رو پیدا نکردین!؟

  • ناشناس

    امیدوارم اقتصاد ایران هرچه سریعتراز وابستگی به نفت رهایی یابد