کد مطلب: ۱۵۳۸۵۲

قطر در رشد اقتصادی از عربستان سبقت گرفت

قطر در رشد اقتصادی از عربستان سبقت گرفت

علی‌رغم وجود تحریم‌ها، قطر عرستان سعودی را در رشد اقتصادی پشت سر گذاشته است. انعطاف‌پذیری بی‌نظیر اقتصاد قطر نقش مهمی در شکل‌دهی جایگاه این کشور در منطقه دارد.

هرچند گزارش‌های سیل‌آسایی مبنی بر عدم تاثیر بایکوت قطر توسط عربستان بر رشد اقتصادی این کشور به گوش می‌رسد، اما تحلیل‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۵ به این طرف، سال ۲۰۱۷ کم سرعت‌ترین سال برای رشد تولید ناخالص داخلی قطر بوده است.

مطالعه‌ای که پیش از این در ماه ژوئن انجام شده بود، برای امسال و سال آینده به ترتیب رشد اقتصادی ۳.۱ درصد و ۳.۲ درصد را پیش‌بینی کرده بود. اما حالا این اعداد کاهش پیدا کرده و ۲.۵ درصد برای ۲۰۱۷ و ۳.۲ درصد برای ۲۰۱۸ تعیین شده است. کسری بودجه هم از تخمین قبلی ۴.۶ درصد به ۵.۱ افزایش یافته است.

کشمکش امروزه بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از پنجم ژوئن شروع شد و عربستان سعودی خشم خود را از نافرمانی همسایه کوچک خود اعلام کرد.

منافع مربوط به انرژی به ویژه سهیم بودن قطر در میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا، جلوی قطع رابطه قطر با ایران، عمده‌ترین رقیب عربستان در منطقه خاورمیانه را می‌گیرد.

ویلیام جکسون، در مصاحبه‌ای که با نشریه World Oil داشت گفت: حتی قبل از این‌که بحران منطقه‌ای رخ بدهد، به نظر می‌رسید که بخش اقتصاد غیرانرژی قطر کاهش رشد خواهد داشت. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد از ماه ژوئن تحریم‌ها به اقتصاد قطر ضربه زده‌اند. به نظر می‌رسید این تاثیرات موقتی باشند اما معلوم است که رشد اقتصادی کاهش پیدا کرده است.

اما آنچه که واضح است این است که صادرات گاز طبیعی قطر دچار اختلال نشده است. اما بیشترین تاثیر را پروژه‌هایی متحمل شده‌اند که سرمایه‌گذاری آنها بر عهده شورای همکاری خلیج‌فارس بوده است. پروژه‌هایی مثل فرآوری مواد غذایی و کار بر روی تاسیسات بندری، که حالا با آینده‌ای نامعلوم دست به گریبان هستند.

شیخ حمد، ‌امیر قطر می‌گوید: اقدامات غیرقانونی همسایگان ما به عنوان محرکی برای تسریع برنامه‌های اقتصادی قطر عمل خواهد کرد و تعهد ما را نسبت به متنوع‌سازی و پایدارسازی اقتصادمان بیشتر خواهد کرد. ما مطمئن هستیم رشد اقتصادی قطر ادامه خواهد یافت.

از طرفی اویل‌پرایس نوشته، قطر پترولیوم متعهد شده است که بین پنج تا هفت سال آینده تولید خود را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

به اعتقاد این پایگاه خبری، انعطاف‌پذیری بی‌نظیر اقتصاد قطر نقش مهمی در شکل‌دهی جایگاه این کشور در منطقه دارد. در ۱۲ ماه آینده، تنوع هم‌پیمانان این کشور، مصونیت آن را در برابر دیسیپلین عربستان صعودی به نمایش خواهد گذاشت.

فرخ سوسا از سیتی‌گروپ خاورمیانه به اویل‌پریس می‌گوید: ما انتظار داریم سال آینده تاثیر آشفتگی حاصل از این بایکوت فروکش کند. مسیر بازرگانی دوباره شکل خواهد گرفت، اطمینان به بازار برخواهد گشت، ساخت‌وسازها آغاز خواهد شد.

هرچند توسعه اقتصادی قطر حالا با موانعی روبه‌رو شده است. اما هنوز هم این توسعه اقتصادی از دیگر همتایان این کشور در شورای همکاری خلیج فارس پیشی گرفته است.

توسعه قطر از عربستان سعودی ۰.۵ درصد و از امارات متحده عربی ۲ درصد پیش افتاده است. و این خود مشکل دیگری است برای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی.

اویل پرایس می‌نویسد: با فرا رسیدن موسم حج، دوحه هر نوع ممانعت از ورود مسلمان به مکه و مدینه را رد کرده است. اداره امور هوانوردی قطر روز دوشنبه اعلام کرد، به هیچ عنوان مانع ورود و خروج هواپیماهای عربستان سعودی به قطر نخواهد شد.

عربستان سعودی هم چنین منشی را پیش گرفته است.

پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی هنوز ادامه دارد. اینکه آیا قطر به رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی خود خواهد رسید یا نه، بستگی به قدرت، فوت‌وفن بروکراتیک و دیپلماسی بین‌المللی این کشور،‌ به ویژه در زمانی دارد که قطر بزرگ‌ترین هم‌پیمانان منطقه‌ای خود را از دست داده باشد.

اویل پرایس معتقد است انعطاف‌پذیری قطر هیچ نوع شکاف قابل پیش‌بینی را نشان نداده است.

منبع: انرژی امروز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.