کد مطلب: ۷۲۶۵۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شورای حکام قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر کرد

شورای حکام قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر کرد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش با تشکیل نشستی در وین قطعنامه جدیدی را در محکومیت «عدم همکاری ایران»‌ با این نهاد به تصویب رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در روز ۱۷ نوامبر با تشکیل نشستی در وین قطعنامه جدیدی را در محکومیت «عدم همکاری ایران»‌ با این نهاد به تصویب رساند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه برخی منابع دیپلماتیک از تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهند. طبق گزارشاتی که منتشر شده ۲۶ عضو از ۳۵ عضو این آژانس با متن ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) موافقت کردند. روسیه و چین به پیش‌نویس این قطعنامه رای مخالف داده، پنج کشور رای ممتنع و دو عضو دیگر شورا غایب بوده‌اند.

دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران

این دومین قطعنامه علیه ایران پس از ماه ژوئن ۲۰۲۲ بوده که از دید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلایل مشابهی با یکدیگر دارند. آژانس مدعی است عدم پاسخگویی فنی ایران درباره آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده دلیل اصلی صدور دومین قطعنامه در شورای حکام است.

خبرگزاری فرانسه نیز در همین زمینه نوشته؛ آژانس به دلیل عدم همکاری ایران که مشکلی حل نشده باقی مانده، عمیقا نگران است.

البته این قطعنامه شورای حکام فعلا جنبه عملیاتی و اهمیت چندان بالایی ندارد. اما در صورتی که اختلاف بین ایران و آژانس به شورای امنیت سازمان ملل بکشد امکان اعمال تحریم‌های‌ بیشتر علیه ایران وجود خواهد داشت.

واکنش ایران چه بود؟

وزارت امور خارجه ایران پیش از تصویب این قطعنامه پیش‌نویس چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان را محکوم کرده و مردود دانسته بود. طبق اعلام دولت جمهوری اسلامی ایران، تهران در صورت تصویب قطعنامه پاسخی قاطع و موثر به این اقدام آژانس خواهد داد.

به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ، چهار کشور غربی به عنوان پیشنهاد دهندگان این قطعنامه ضد ایرانی را به سوءاستفاده از شرایط اخیر، متهم کرده و گفته: این کشورها صرفا با انگیزه و هدف اعمال فشار سیاسی بر ایران، پیشنهاد تصویب این قطعنامه را به شورای حکام داده‌اند، اقدامی که تاثیر منفی بر روند حل و فصل فنی موضوعات مدنظر آژانس خواهد گذاشت. هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود نداشته است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر عزم و پایداری ایران در دفاع از منافع و حقوق خود مقابل فشارها و زیاده‌خواهی‌های غرب، تاکید کرد: تصویب این قطعنامه ضدایرانی می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده کشورمان با آژانس اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند.

وی افزود: در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته بینانه سیاسی خود و فراتر از چهارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل کنند.

نذیری تأکید کرد: ما قویا معتقدیم این قطعنامه هیچ نتیجه ای برای بانیان آن به ویژه در زمینه ترمیم وجهه مخدوش شده آنها به عنوان ناقضان اصلی برجام و زمینه سازی برای توجیه تحریم‌های یکجانبه بیشتر علیه ملت ایران، نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.