کد مطلب: ۵۶۷۶۲۸

قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی از امروز

قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی از امروز

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، آب مشترکان پرمصرف تهرانی از امروز، روزانه ۲تا۵ساعت قطع خواهد شد. با کاهش ۵۱درصدی بارندگی نسبت به سال قبل و افت ۲۹درصدی ذخایر آب در مخازن سدها، هشدارهای بحران آب پررنگ‌تر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خشکسالی به ورودی سدها رسیده و به‌دلیل افت شدید بارندگی، ورود و ذخیره آب به مخازن سدها نیز منفی شده است؛ در این شرایط، مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، تنها راهکاری است که هم به متولیان تأمین آب و هم به مشترکان کمک می‌کند تا تنش آبی تابستان را با کمترین آسیب و زحمت سپری کنند.

وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز کشور

آخرین آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب از وضعیت بارندگی کشور در سال آبی۱۴۰۰- ۱۳۹۹ حاکی از این است که میانگین بارش‌های جوی در ایران از اول مهر ۱۳۹۹ تا شامگاه ۷مرداد۱۴۰۰ به ۱۵۱میلی‌متر رسیده است که نسبت به دوره مشابه در سال آبی قبل ۵۱درصد و نسبت به میانگین بارش در دوره‌های مشابه بلندمدت ۳۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این دوره زمانی، بارندگی در حوضه آبریز «دریای خزر» به‌عنوان پربارش‌ترین حوضه آبریز ایران ۳۲درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و ۲۱درصد نسبت به میانگین ۵۲سال اخیر افت کرده است. همچنین در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان، میانگین بارش‌های جوی ۵۳درصد نسبت به سال قبل و ۴۰درصد نسبت به بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

در ۲۹۷روز سپری شده از سال آبی۱۴۰۰- ۱۳۹۹، رکورد کمترین میزان کاهش بارندگی به حوضه آبریز دریاچه ارومیه اختصاص داشته که بارش‌های آن نسبت به سال قبل فقط ۱۸درصد افت کرده و در مقایسه با دوره‌های مشابه ۵۲سال اخیر نیز کاهش بارندگی آن از ۱۴درصد فراتر نرفته است.

حوضه آبریز مرزی شرق با سقوط ۷۱درصد بارندگی نسبت به سال قبل و کاهش ۵۷درصدی بارش نسبت به میانگین نیم‌قرن اخیر، رتبه بیشترین کاهش بارندگی را از آن خود کرده است.

در این میان دو حوضه آبریز قره قوم و فلات مرکزی نیز با بحران خشکسالی و کم‌بارانی مواجه بوده‌اند به‌گونه‌ای که بارش‌های حوضه قره قوم ۶۴درصد نسبت به سال قبل و ۵۳درصد نسبت به بلندمدت کاهش پیدا کرده و در فلات مرکزی نیز این آمارها به‌ترتیب ۵۷ و ۳۶درصد بوده است.

رد خشکسالی در سدها

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت نیرو از پرشدگی ۴۹درصدی مخازن سدهای کشور حکایت دارد که حدود ۲۹درصد کمتر از مدت مشابه در سال قبل است.

طبق آمارها همه سدهای کشور کم‌وبیش طعم بی‌آبی را چشیده‌اند و در ۱۰‌ماه گذشته درمجموع تراز آبی آنها از منفی دو میلیارد مترمکعب بیشتر بوده؛ یعنی درمجموع میزان خروج آب از مخازن سدها، ۲میلیارد مترمکعب بیشتر از آب ورودی به مخازن بوده است.

در شرایط فعلی مجموع ذخیره آب در سدهای کشور به ۲۴میلیاردو۹۵۰میلیون مترمکعب رسیده درحالی‌که در زمان مشابه سال قبل، میزان ذخیره آب ۳۵میلیاردو۱۸۰میلیون مترمکعب بود.

قطع آب مشترکان پرمصرف تهرانی از امروز

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پیرو اخطارهای قبلی، آب مشترکان پرمصرف تهرانی از امروز، روزانه ۲ تا ۵ ساعت قطع خواهد شد.

محمدرضا بختیاری، با اشاره به اینکه قطع آب مشترکان پرمصرف از مناطق شمالی تهران آغاز می‌شود، می‌گوید: از ابتدای تیرماه برای ۲۰۰هزار مشترک بدمصرف و پرمصرف تهرانی؛ یعنی مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند، اخطار پیامکی و مکتوب صادر شده و مشترکانی که میزان مصرف خود را کاهش نداده‌اند مشمول این طرح می‌شوند.

به‌گفته او، میزان مصرف آب در تهران نسبت به سال قبل ۲ تا ۳درصد افزایش یافته اما این افزایش نسبت به قبل از کرونا بسیار بیشتر است.

طبق اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از اسفند سال۱۳۹۸ به‌دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش مصرف شهر تهران سیر صعودی بالایی پیدا کرد درحالی‌که قبل از شیوع کرونا، افزایش مصرف آب عمدتا در اول رخ می‌داد اما از ابتدای سال۱۳۹۸ تاکنون هیچ روزی میزان مصرف کمتر از سه میلیون مترمکعب نبوده و به‌طورکلی ۱۰ تا ۱۵درصد مصرف آب شرب در تهران به‌دلیل ویروس کرونا افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: ۳۰درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰درصد مشترکان جزء مشترکان پرمصرف هستند و حدود ۵درصد نیز مصرف فوق‌العاده بالایی دارند.

بختیاری با اشاره به مصرف بالای آب در تهران، اظهار می‌کند: در تهران روزانه سه و نیم میلیون مترمکعب و در سال یک‌میلیاردو۱۰۰میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، به‌عبارت‌دیگر ۱۷ تا ۱۸درصد آب کل کشور در شهر تهران مصرف می‌شود، اگر مردم صرفه‌جویی نکنند، وقوع هر اتفاقی محتمل است.

منبع: همشهری آنلاین

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینکه آب به صورت منطقه ای قطع میشه.پس نمیشه مشترک کم مصرف و پر مصرف رو تفکیک کرد جای سواله !

  • ناشناس

    خیلی زود تر باید سازمان اب این تصمیم را می گرفت خیلی دیره