کد مطلب: ۷۴۷۱۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پتروشیمی خراسان؛ قربانی جدید قطعی گاز/ زمستان سخت به شرق ایران رسید

پتروشیمی خراسان؛ قربانی جدید قطعی گاز/ زمستان سخت به شرق ایران رسید

با شروع فصل سرما، رسانه‌های نزدیک به دولت تکیه خود را بر «زمستان سخت» اروپا گذاشته‌اند. کلیدواژه‌ای که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران آن را برگ برنده خود می‌دانستند. اما حالا زمستان سخت به شرق ایران رسیده و پتروشیمی خراسان آخرین قربانی آن شناخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تداوم و افزایش برودت هوا، شرکت گاز اقدام به قطع گاز ورودی مجتمع پتروشیمی خراسان کرد. این پتروشیمی اعلام کرد که واحدهای آمونیاک و اوره به طور کامل از سرویس خارج شده‌اند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد سناریوی زمستان سخت، پیش از اروپا به ایران رسیده و در حال قربانی‌ کردن صنایع و پتروشیمی‌هاست.

چنان که پتروشیمی خراسان اولین قربانی این زمستان نیست. چندی پیش محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت گاز، از قطع یا کاهش فشار گاز ۱۰ مجتمع مرجان، مسجد سلیمان، زاگرس، شیراز، فن‌آوران، مارون، بندر امام، فجر، پردیس و متانول کاوه خبر داد.

دولت برای حل مشکل پتروشیمی‌ها هیچ اقدامی نمی‌کند

بسیاری از کارشناسان سهم گاز پتروشیمی‌‌ها در مصرف کل سوخت کشور را بین پنج تا هفت درصد می‌دانند. این در حالی است که آن‌ها سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور می‌آفرینند.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، درباره قطع گاز پتروشیمی‌ها و اخیراً پتروشیمی خراسان به تجارت‌نیوز گفت: دو محصول عمده از خوراک گاز تولید می‌شود که شامل اوره و متانول است. پتروشیمی خراسان اوره‌ساز است که در حال حاضر خوراک گاز آن قطع شده است.

او عنوان کرد: پتروشیمی‌ها سال گذشته 680 میلیون دلار زیان و عدم‌النفع از محل قطعی گاز متحمل شدند. چراکه سهم گاز پتروشیمی‌‌ها نصیب مصارف خانگی می‌شود که هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشتند. در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که زیان امسال این پتروشیمی‌ها چقدر برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل وضعیت بحرانی فعلی پتروشیمی‌ها تنها دو راه‌ حل وجود دارد که مسئولان از آن آگاه هستند، اما هیچ اقدامی برای حل آن نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری و صرفه‌جویی دو راه حل موثر در این زمینه است که دولتمردان در هیچ‌یک از این دو مولفه موفق عمل نکرده‌اند.

ابهری افزود: بارها به شرکت گاز تذکر داده شد که تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود و با اجرای طرح یارانه گاز نقدینگی را از دسترس مردم خارج و از طریق آن نسبت به سرمایه‌گذاری در میادین گازی اقدام کنند. با این حال همچنان پیگیری جدی در این باره رخ نداده است. در طرح پرداخت یارانه گاز قرار شد پتروشیمی‌ها در ازای عدم قطعی گاز، 80 درصد قیمت خوراک را به مشترکان کم‌مصرف گاز بپردازند.

وی تشریح کرد: تا زمانی‌که سرمایه‌گذاری در میادین گازی انجام نشود و مصرف گاز خانوارها مدیریت نشود وضعیت پتروشیمی‌ها تغییری نمی‌کند و هر سال قطعی گاز رخ خواهد داد.

مردم مقصر قطعی گاز پتروشیمی خراسان هستند؟

فارغ از صنایع ۱۴۴۲ سازمان و نهاد دولتی و عمومی به دلیل عدم رعایت الگو، اخطار و سپس قطع شده است. با این حساب به نظر می‌رسد گزاره زمستان سخت که بارها توسط دولتمردان ایران تکرار شد خیال محض بوده است و نتیجه این توهم را صنایع ارزآور و البته مردم باید بپردازند.

همچنین بارها مردم مقصر مصرف بی‌رویه گاز برشمرده شدند. در حالی که وحید گودرزی، کارشناس ارشد تعرفه در شرکت ملی گاز، به طور مشخص درباره میزان کمبود گاز در فصل زمستان به تجارت‌نیوز گفت: بخش خانگی در این ایام حدود 50 تا 55 درصد است و بخشی از میزان باقی مانده صرف نیروگاه‌هایی می‌شود که علاوه بر آلودگی راندمانی ندارند.

بنابراین صرفه‌جویی مردم و قطع گاز صنایع به تنهایی نمی‌تواند برای حل بحران ناترازی گاز موثر باشد و توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی باید در اولویت چاره‌اندیشی متولیان قرار بگیرد. به گفته احمد زراعتکار، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، بحران کمبود گاز حداقل تا سال 1420 در کشور ماندگار است. بنابراین نباید حل مشکل را پشت گوش انداخت.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر مقصر کمبود گاز؛ مردم یا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    آقا خواهشاسهام عدالت مارا برسی کنید من آلن ۲۲ساله زنم مرده پسرم ۵ سالش اون موقع بوده آلن ۲۷سالشه ن زن ن زندگی خودم ۲۲ساله مجردن خونه ن درامدوووووخداوکیلی ما ازواجبات دست اول این مملکت هستیم انصاف نیست حقمون ضایع بشه ن زیرنظربهزیست ن کمیته هیج هیج دادمان ب کجا ببریم

  • سیمرغ

    قرار بود گاز اروپا قطع شود زمستان سرد هه هه

  • ناشناس

    قربانی قطعی گاز، یا قربانی کاغذ پاره های تحریم؟

  • ناشناس

    سلام دولت باعث شد ه

  • امیر

    معنی زمستان سخت رو می دونید یا دارید خوشمزگی در میارید؟! قیمت گاز خانگی در اروپا 5 برابر شده و نصف صنعت تعطیل شده تولید فولاد آلمان رو چک کنید!! در ایرلن هر سال در زمستان مصرف صنعت رو کاهش میدن و چون قیمت خانگی رو تغییر نمی دن مصرف میره بالا! بعدم خیلی از این شرکت ها از ادل سال می دونند زمستان دو تا سه هفته تعمیرات دوره ای ایشون رو می اندازن تا این مشکل ضربه ای تولید سالیانه نزنه!! اگر اینا رو می دونید و اینگونه تیتر می زنید که قطعا خائنید

  • ناشناس

    این اتفاق توی ایران هر سال میفته
    توی فصل سرد مصرف خانگی و تجاری به خاطر قیمت های مفت سهم بقیه بخش ها رو میخوره. تا قیمت مقاله کسی هم میزان مصرف براش مهم نیست

  • امیر

    تو رو خدا یکم صرفه جویی کنید
    الان خیلی ها بیکار میشن

  • عابد

    سلام در تعریف الگوی مصرف خانوار جمعیت هر خانوار را هم در نظر بگیرند خانوار شش نفره در مقایسه با خانوار دو نفره نیاز بیشتری یه گرمایش و تعداد اتاق دارد

  • ناشناس

    از زمستان سخت اروپا چه خبر ؟😂😂😂😂