کد مطلب: ۶۰۷۹۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز ۶۰ کارخانه سیمان قطع شد/ کرایه حمل مازوت گران‌تر از مازوت!

گاز ۶۰ کارخانه سیمان قطع شد/ کرایه حمل مازوت گران‌تر از مازوت!

بیش از یک ماه است که گاز صنایع سیمان قطع شده است. صاحبان صنایع برای تولید کالا از مازوت استفاده می‌کنند اما نرخ کرایه حمل مازوت از مازوت گران‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چالش بخش صنعت تمامی ندارد. یک روز به دلیل کم‌آبی تولید کم می‌شود و بار دیگر به دلیل قطع برق و گاز.

هر ساله در زمستان به دلیل تامین گاز خانگی، گاز صنایع قطع می‌شود. همین مساله تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. حالا قطع گاز یک طرف ماجراست.

دولت به صاحبان صنایع وعده داده بود جایگزین گاز یعنی مازوت را به موقع به دست تولیدکنندگان برسد اما به نظر می‌رسد وعده‌ها عملیاتی نشده است.

حالا خبر رسیده است از ۷۷ واحد صنعتی سیمان گاز ۶۰ کارخانه قطع شده است. دبیر انجمن تولیدگنندگان سیمان با تائید این خبر گفت: گاز سیمانی‌ها از ۱۵ آبان ماه تاکنون به تدریج قطع شد. حدود ۶۰ کارخانه سیمان به جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند.

عبدالرضا شیخان به تجارت‌نیوز توضیح داد: مازوت به آسانی به دست کارخانه‌ها نمی‌رسد. قرار است مازوت قیمت گاز یعنی ۳۰۰ تومان محاسبه شود اما به دلیل افزایش کرایه حمل مازوت بیشتر از خود مازوت است.

او ادامه داد: کرایه حمل و نقل بیشتر از قیمت مازوت است. به عنوان مثال یک کارخانه سیمان در خراسان جنوبی برای حمل مازوت از بندرعباس باید بیش از ۷۰۰ هزار تومان کرایه حمل بدهد.

قیمت سیمان چه شد؟

گویا با قطع گاز تولید سیمان کم نشده و همین مساله نقشی در تغییر قیمت سیمان نداشته است. شیخان با اشاره به قیمت سیمان گفت: سیمان همچنان در بورس کالا معامله می‌شود. هنوز با قطع گاز، تولید سیمان کم نشده و قیمت سیمان نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده است.

دبیر انجمن سیمان اظهار کرد: چنانچه مازوت به سختی به دست تولیدکنندگان برسد، تولید سیمان متوقف می‌شود و ممکن است در قیمت سیمان اثرگذار باشد. اکنون قیمت سیمان فله بدون ارزش افزوده هر تن ۳۴۵ هزار تومان و قیمت سیمان پاکتی هر تن ۴۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یعنی هر پاکت سیمان با قیمت ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان فروخته شده است.

براساس این گزارش دولت به تولیدکنندگان وعده داده بود که دیگر گاز صنایع قطع نشود. قطع گاز تاکنون خسارت‌های سنگینی به این واحدهای تولیدی وارد کرده است.
مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت با اشاره به مذاکره وزارت صمت با وزارت نفت در مورد گاز صنایع به خبرگزاری مهر گفته بود: وزارت صمت به دنبال این است که تا جایی که امکان دارد جلوی توقف تولید صنایع را بگیرد. در این مسیر می‌توان مدیریت مصرف را اعمال کرد؛ به این معنا که پیک‌ها جا به جا شود اما گاز قطع نشود.

برای مطالعه بیشتر خبر قطع گاز صنایع در زمستان ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    باز هم گزارش مشکل و خوشحالی تجارت نیوزکاش حداقل یکبار به وضعیت سفید کرونایی کشور هم توجه می کردی سایت منفی نگر تجارت نیوز

  • ناشناس

    چرا دروغ میگید چرا به شعور خودتون و ملت توهین میکنید سیمان سال نود و هفت تیپ پنج خوزستان هر پاکت هشت هزار تومن بود سال نود هشت شد دوازده تومن بعد ظرف یکماه شد پونزده تومن و ثابت موند سال نود و نه یکدفعه ناپدید شد رفت تا بیست و پنج هزار تومن سال هزار و چهارصد شد هفتاد هزار تومن تا صد هزارتومن هم رسید بعد دوباره شد هفتاد تومن تا یکماه پیش ۳۸ تومن بود ولی العان خودم خریدم پنجاه هزار تومن هر بدبختی که مثل من توی شهرستان کوچیک بخواد ساخت و ساز کنه روانی و نابودش کردید لعنت بر هفت جد و اباد تون

    • ناشناس

      سلام برادرمن زیاد حرص نخور اگرسیمان خواستی من ازاصفهان کارخونه سیمان سپاهان می تونم برات بفرستم باقیمت مناسب.

    • ناشناس

      اگرسیمان میخوای بگو شماره موبایل بدم وبرات بفرستم باقیمت مناسب

  • ناشناس

    هر کی سیمان ساوه خواست تماس بگیره
    جمشیدی

  • سیمان هرمزگان بندر خمیر

    ما الان بغل کارخونه سیمان هرمزگان نشستیم و کیسه ای ۵۸ هزار داریم میخریم،نابود شدیم بخدا ،از دست این مسولین ایران نابود شد با مردمش

  • ناشناس

    قیمت سیما هر پاکت فله ای امروز سفارش دادم 46 هزار تومان

  • ناشناس

    برق تابستان
    گاز زمستان
    اب و کی قطع می کنید سیمان گرانترشه!

  • ناشناس

    اگر سیمان گران شد مقصر کیه عامل تمام گرانی ها خود دولت هست