کد مطلب: ۶۶۴۸۱۶

قطع ۲۰ دوربین‌ در تأسیسات هسته‌ای ایران/ مذاکرات قطع خواهد شد؟

قطع ۲۰ دوربین‌ در تأسیسات هسته‌ای ایران/ مذاکرات قطع خواهد شد؟

یک دیپلمات که اشاره‌ای به هویت او نشده، مدعی شد که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران ۲۰ دوربین را در تأسیسات هسته‌ای خود خاموش کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اقدام تاسیسات هسته‌ای ایران برای مقابله با قطعنامه شورای حکام چیست؟

به نقل از همشهری‌ ، یک منبع دیپلماتیک در گفتگو با شبکه «الجزیزه» به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران ۲۰ دوربین را از تأسیسات هسته‌ای خود را از کار انداخته است.

این دیپلمات که اشاره‌ای به نام او نشده، مدعی شد: «گروسی می‌گوید که ایران ۲۰ دوربین و یک سری تجهیزات نظارتی آژانس را حذف کرده است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «گروسی اقدام ایران در حذف دوربین‌ها را تأسف‌بار و ضربه‌ای به راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه این کشور می‌داند.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته، با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است.

به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این اقدام در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

شورای حکام، شامگاه چهارشنبه، قطعنامه ضد ایرانی خود را که آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه کرده بودند، به تصویب رساند.

نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موافق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند.

روسیه اعلام کرد که این پنج کشور، نماینده نیمی از مردم دنیا هستند.

مذاکرات قطع خواهد شد؟

لارا روزن روزنامه نگار امریکایی در خبرنامه‌ی خود تحت عنوان «دیپلماتیک» نوشت: یک دیپلمات اروپایی گفت، پیش از اقدام پیش‌بینی‌شده امروز شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در روز‌های اخیر پیام‌هایی مبنی بر برگزاری جلساتی در صورت لغو قطعنامه ارسال کرده است.

این دیپلمات اروپایی در توضیح پیام‌هایی که وزارت خارجه ایران از طریق اتحادیه اروپا و سایر طرف‌ها به ایالات متحده رسانده است، گفت: «هیچ چیز قابل توجهی نیست».

وی افزود که این پیام‌ها فقط در مورد برگزاری جلسات در صورت پس گرفتن قطعنامه بود.

این دیپلمات اروپایی پیش بینی کرد که ایران واکنش شدیدی به قطعنامه نشان دهد.

وی تصریح کرد: «آن‌ها در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی اقداماتی را انجام خواهد داد، اما من هنوز معتقدم که آن‌ها مذاکرات را به طور کامل قطع نخواهند کرد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    چرااکثرکشورهابمب اتم وانرژی صلح آمیزهسته ای دارن..ماهم میخایم…پاینده بادایران