کد مطلب: ۳۸۸۹۰۴

فاطمی خبر داد:

ققنوس به دنبال دریافت مجوز از بانک مرکزی

ققنوس به دنبال دریافت مجوز از بانک مرکزی

مدیرعامل ققنوس گفت: کنسرسیوم ققنوس متشکل از بانک‌های ملی، ملت، پارسیان و پاسارگاد به دنبال دریافت امتیاز فعالیت از بانک مرکزی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید ولی الله فاطمی اردکانی درباره بیانیه بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها و اعلام قرار داشتن انتشار ارز رمزنگاری شده با پشتوانه ریال، طلا، فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی، افزود: انحصار در بیانیه بانک مرکزی به معنای حاکمیت است و اعتقاد دارم در این بیانیه مشکلی وجود ندارد چرا که حاکمیت و رگولاتور با بررسی‌های لازم می‌تواند نسبت به اعطای مجوز به کسب و کار اقدام کند.

فعالیت ققنوس محدود نمی‌شود

مدیرعامل ققنوس ادامه داد: بخشنامه بانک مرکزی به هیچ عنوان محدود کننده فعالیت ققنوس نیست و حتی این بخشنامه و پیگیری بانک مرکزی به عنوان رگولاتور می‌تواند با جلوگیری از فعالیت کسب و کارهایی که در زمینه رمز ارزهایی غیر رسمی و بدون پشتوانه و ارتباط بانکی را بگیرد.

این کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک افزود: بانک مرکزی در این اطلاعیه به دنبال آن بوده تا نسبت به ساماندهی و هشدار اقدام کند؛ اعتقاد دارم در این بیانیه مغایرتی با پیش نویس قبلی بانک مرکزی وجود ندارد و یک دستور است تا تمامی کسب و کارها حتی ققنوس باید در یک چارچوب مشخص عمل کنند.

بانک مرکزی به دنبال جلوگیری از فعالیت شهرام کوین‌ها است

فاطمی در خصوص افزایش بسیار زیاد تعداد رمز ارزهای بدون هویت و پشتوانه با عنوان اشخاص و سازمان‌ها در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر برخی کسب و کارها و حتی افراد خارج از نظام بانکی بدون هیچگونه مجوز، نظارت و … با ارائه یک رمز ارز در حال فعالیت هستند؛ همین موضوع باعث شده تا در بازار از شهرام کوین تا رمز ارزهایی با عنوان یک برند سازمانی یا شخص رونمایی و فروخته شود که در بازار آشوب ایجاد کرده است.

بانک مرکزی مجوزی در حوزه رمز ارز ندارد / ققنوس به دنبال دریافت مجوز از بانک مرکزی

مدیرعامل ققنوس با بیان این که بانک مرکزی مجوزی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده ندارد گفت: بانک مرکزی پیش نویس سند رمز ارزها را منتشر کرده و در حال تصمیم گیری برای اعلام وضعیت و سیاست‌ها به منظور رسیدن به چارچوب فعالیت در این بخش است اما بانک مرکزی در زمینه ارزهای رمزنگار مجوزی ندارد که به کسب و کاری اعطا کرده باشد؛ کنسرسیوم ققنوس متشکل از چهار بانک ملی ایران، ملت پارسیان و پاسارگاد از بانک مرکزی درخواست مجوز خواهد کرد و با توجه به این که شرکایی از نظام بانکی دارد، می‌تواند در زمان اعلام سیاست‌ها و تهیه مجوز به عنوان اولین کسب و کار امتیاز فعالیت در بخش رمز ارز را از بانک مرکزی دریافت کند.

این کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک با اشاره به عدم وجود تضمین در بازار رمز ارزها اظهار کرد: در ذات ارزهای رمزنگاری شده تضمین وجود ندارد بر همین اساس در این بخش نمی‌تواند کسب و کار یا بانک تضمین قیمت داشته باشد؛ بانک مرکزی در همین بخش نیز تاکید کرده تا رمز ارزها را تضمین نمی‌کند و مسئولیت ناشی از رمز ارز به عهده معامله کنندگان یعنی ناشرین و استفاده کنندگان است.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار شرکت ناشر رمز ارز تضمین کننده قیمت ارز رمزنگاری، تولید و منتشر شده به شمار می‌رود و این مسئله مهمی است که بانک مرکزی به آن توجه ویژه دارد.

ضرورت استفاده از فناوری بلاکچین و رمز ارزها در مسیر اقتصاد هوشمند

فاطمی با اشاره به نقش فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار در اقتصاد هوشمند، اظهار کرد: در مسیر اقتصاد هوشمند و استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اقتصادی به منظور افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور باید از فناوری‌هایی همچون بلاک‌چین و رمز ارزها استفاده شود و نباید این فناوری‌های انقلابی را به دلیل برخی از دغدغه‌ها حذف کرد چرا که اقتصاد کشور با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

برنامه ققنوس برای ورود به بازارهای جهانی

مدیرعامل ققنوس در خصوص برنامه این کنسرسیوم برای ورود به بازارهای جهانی اظهار کرد: ققنوس بعد از رسیدن به پوشش مناسبی در داخل کشور به دنبال آن است تا با هماهنگی دولت و حاکمیت بازار خود را در کسب و کار خصوصی و دولتی خارج از کشور گسترش دهد؛ معتقدم تبادل بین المللی رمز ارزهای تولید شده در داخل کشور فرآیندی پیچیده خواهد بود اما ورود به بازارهای جهانی ضرورت است.

وی افزود: هدف ققنوس تسهیل تجارت کسب و کارها، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های مبادلات مالی است؛ پیمان یک توکن دارایی با پشتوانه طلا برای تسهیل تجارت به شمار می‌شود.

منبع: ایبِنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.