کد مطلب: ۲۸۸۹۸۶

قول چینی‌ها برای ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک در پی انصراف ایتالیایی‌ها

قول چینی‌ها برای ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک در پی انصراف ایتالیایی‌ها

استاندار مرکزی گفت: تا این لحظه قراردادهای مربوط به کارخانجات استان از جمله واگن پارس به خوبی در حال انجام است و این امر، امیدوار کننده است.

سیدعلی آقازاده در جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان با ائمه جمعه استان مرکزی گفت: در طول سال‌های اخیر به رغم مشکلات اقتصادی و شرایط بعضا نامناسبی که در فعالیت‌های اقتصادی و تعاملات مان با کشورهای منطقه و دنیا با آن مواجه بودیم، اما در سال‌های اخیر شاخص‌های اقتصادی در کشورمان در زمینه‌های مختلف بسیار بهتر از سال‌های قبل بوده است. در زمینه صنعتی و اقتصادی استان مرکزی نیز براساس آمار وضعیت اقتصادی استان شرایط مطلوبی را نسبت به اهدافی که برای آن تعیین شده، طی می کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: سال گذشته در کارخانه واگن پارس 300 دستگاه واگن باری ساخته شد، در صورتی که در چند سال پیش بحث تعطیلی این کارخانه و پرداخت معوق حقوقان کارگران آن مطرح بود. در طول 11 سال گذشته این شرکت چنین سفارشی نداشته است. این شرکت حدود 29 واگن مسافری و حدود 25 واگن مسافری را مرمت و تعمیر اساسی کرده است و امسال 600 دستگاه واگن باری را در قرارداد قطعی خود دارد، امروز که 24 مردادماه است 121 دستگاه از این واگن‌ها ساخته و تحویل داده شده و بیش از 2 برابر واگن مسافری که سال گذشته ساخته نیز امسال سفارش دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: کارخانه کمباین‌سازی در سال‌های گذشته تا آخرین مرحله تعطیلی پیش رفته بود و سال گذشته در رابطه با این کارخانه بحران‌هایی داشتیم ولی خوشبختانه سال جاری با برنامه‌ریزی‌های که انجام شده توانستیم از مجموع 100 دستگاهی که این کارخانه ساخته بود و مشتری نداشت، بیش از 60 دستگاه را به فروش برسانیم و مابقی دستگاه‌ها در نوبت فروش است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه آذرآب بیش از 800 میلیارد تومان سفارش دارد، گفت: این مقدار سفارش در اثر تلاش‌ها و مذاکرات نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان با مسئولین و وزرای کشور صورت گرفت. شرکت هپکو به عنوان نماد ناموفق در 10 سال اخیر مطرح بود، ولی امروز این کارخانه یک ماه به کارگرانش حقوق بدهکار است و هم‌اکنون فعالیت‌هایی درخصوص نقدینگی، بدهی و دیگر مسائل این کارخانه در حال انجام است که اگر به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم تا پایان سال شاهد آغاز تولید در این کارخانه خواهیم بود.

آقازاده گفت: در ماشین سازی استان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، این کارخانه که در حال تعطیل شدن بود، امروز از استان‌های دیگر، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در حال ثبت سفارش است. در ساوه هم این اتفاق مثبت در حال انجام است، اگر مسائل تحریم‌ها نبود، هم‌اکنون شاهد عملیات اجرایی کارخانه رنو در این شهرستان بودیم، البته هنوز هم بلاتکلیف است و این شرکت قطعا اعلام نکرده است که قصد خروج از کشور را دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: رشد اقتصادی ما در سال 91 به منفی 6 درصد رسید، در سال 92 به منفی 2 درصد رسید، در سال های 93 ،94، 95، 96 این رشد به بالای 6 درصد رسیده است و همه این موارد به برکت برجام است. به عقیده بنده با وجود نقاط ضعف و قوتی که برجام داشت بالاخره تاثیرات مثبتش را بر روی اقتصاد کشورمان گذاشت. نباید کارهایی که در دولت‌ها و این دولت در حال انجام است را یک سویه نگاه کنیم. در واقع سفید و سیاه دیدن اقدامات همیشه خوب نیست و باید همیشه براساس مقتضیات روز مسائل را بررسی، تصمیم گیری و اجرایی کنیم.

آقازاده با اشاره به عقد قرارداد 50 دستگاه لوکوموتیو در شرکت واگن پارس، گفت: خوشبختانه تاکنون این قرارداد به خوبی پیش می‌رود، ممکن است زمانبر باشد و از سال 98 تولید شروع شود، ولی تا این لحظه قراردادهای مربوط به کارخانجات استان از جمله واگن پارس به خوبی در حال انجام است و این امیدوار کننده است.

استاندار مرکزی گفت: موفقیت های بسیاری که در کشور حاصل شده و نتایج آنها را در سال‌های 96 و 97 می بینیم به برکت برجام است. اگر برجام نبود رشد اقتصادی، تثبیت اقتصادی، تثبیت نرخ ارز کشور، خرید هواپیماها، فروش نفت و غیره در هاله‌ای از ابهام بود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه صادرات استان در سال جاری نسبت به سال گذشته از روند افزایشی برخوردار بوده است، گفت: در 4 ماهه اول سال جاری صادرات استان بیش از 18 درصد نسبت به 4 ماهه اول سال گذشته رشد داشته است. امسال استان در 4 ماهه نخست 367 میلیون دلار صادرات داشته است، در صورتی که در سال گذشته این رقم حدود 220 میلیون دلار بوده است و از رشد صادرات غیر نفتی کشور که 16 درصد است، استان حتما صادرات بیشتری داشته است و نشانگر کار بزرگی است که در زمانی انجام می‌شود که دشمنان تلاش می‌کنند اقتصاد ایران را به زمین بزنند.

وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی راه‌اندازی راه‌آهن برقی سریع‌السیر قم به اراک را سال گذشته مصوب کردیم در بودجه مصوب 97 هم لحاظ شد. به دلیل تحریم‌ها شرکت ایتالیایی که قرار بود برای احداث راه‌آهن اقدام کند، هیچ‌گونه اقدامی نکرده است، بنده چندین بار با وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، مدیران راه‌آهن صحبت کردم، آخرین بحثی که بنده در دو روز گذشته با مسئولان راه‌آهن کشور داشتم، قرار بر این شد که احداث این راه آهن را به چین بدهیم، که خوشبختانه چینی‌ها آمادگی خود را برای احداث راه آهن اعلام کردند. این پروژه از محل خط اعتباری بین ایران و چین ساخته می‌شود و تحولی در اقتصاد استان ایجاد می‌کند.

آقازاده ادامه داد: در بحث انرژی خورشیدی هم حدود 1.5 میلیارد دلار در اسفندماه سال گذشته مذاکراتی انجام شد که به نتیجه هم رسید، ولی به دلیل اینکه بخشی از سرمایه‌گذار ما در اروپا بود، کار بخاطر همین تحریم‌ها متوقف شد. متوقف شدن ساخت نیروگاه خورشیدی که تقصیر دولت نیست، تلاشمان بر این است که سرمایه‌گذار را ترغیب به انجام این کار کنیم زیرا 500 مگاوات برق خورشدی توسط این نیروگاه تولید می شود که مثال آن در خاورمیانه وجود ندارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی در 4 ماهه اول امسال با کاهش 9 درصدی طلاق مواجه بودیم و در این شاخص از میانگین کشوری هم جلوتر هستیم. در حوزه بهداشت و درمان در ابتدای دولت دوازدهم 1.6 تخت بیمارستانی در برابر 1000 نفر جمعیت استان داشتیم، با برنامه‌هایی که در استان در حال انجام است و ظرف یک الی دو سال آینده به بهره برداری خواهید رسید، میزان تخت‌ها به 2.2 تخت خواهد رسید و شاخص‌ها ارتقا می‌یابد. در ستاد اقتصاد مقاومتی استان بیش از 95 درصد از مصوبات در حال اجرایی شدن است. اقدام خوبی که در این حوزه در حال انجام است برگزاری جلسات ستادهای اقتصاد مقاومتی استان در شهرستان‌ها و بخش‌های استان، علاوه بر مرکز استان است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.