کد مطلب: ۶۴۷۸۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت آرد افزایش یافت/ کدام کالاها گران می‌شوند؟

قیمت آرد افزایش یافت/ کدام کالاها گران می‌شوند؟

گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در ابتدای سال جاری اعلام کرد افزایش نرخ گندم تاثیری بر بالارفتن قیمت آرد و نان ندارد، اما بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد در ماه ابتدایی سال جاری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار کالاهای اساسی سال جاری را در شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آغاز کرد. بازار آرد علاوه بر شوک ارزی، تحت تاثیر افزایش قیمت گندم نیز قرار گرفت. اما در سال جدید قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

دولت در سال جدید نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد این روند تاثیری بر افزایش قیمت نان و آرد نمی‌گذارد، اما پس از همین تصمیم قیمت گندم برای صنف و صنعت از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. حال بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد دارد.

گذشته از عوامل داخلی، آغاز جنگ روسیه و اوکراین هم تاثیر بسزایی در بازار آرد و گندم جهان گذاشت. چراکه این دو کشور از تامین‌کنندگان عمده گندم در جهان بودند.

در پی تهاجم نظامی روسیه، اکنون جهان با بحران انرژی و تامین غلات روبه‌روست. از آن‌جایی که مسئولان در ایران تاثیر این اتفاق را بسیار ناچیز می‌دانستند، حال با افزایش احتمال کمبود و گرانی غلات در کشور مواجه هستیم.

قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

افزایش نرخ گندم متعاقبا تاثیری مستقیم بر قیمت محصولات وابسته از جمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … گذاشت.
به‌عنوان مثال می‌توان به مبلغ خرید یک بسته آرد نول ۴۰ کیلویی اشاره کرد که در تاریخ ۵ فرودین ۱۴۰۱ برابر با ۳۸۵ هزار تومان بود. نرخ همین محصول در دوم اردیبهشت به ۶۰۵ هزار تومان رسید. بنابراین قیمت آرد در کمتر از یک ماه رشد ۵۷ درصدی را تجربه کرد.

تصویر زیر فاکتور خرید یکی از فروشگاه‌های قنادی را نشان می‌دهد که مشخصا در هر بار خرید آرد با نرخ‌های بالاتری به دست آن‌ها رسیده است.

قیمت آرد فاکتور خرید آرد توسط یکی از قنادی‌های تهران

فعالان بازار نگرانند مبادا قیمت آرد در روزها و هفته‌های آینده تغییر کند. در این بین علاوه بر مصرف‌کنندگان، کشاورزان و تولیدکنندگان نیز نسبت به وضع موجود ناراضی هستند. گویا سود موجود در این چرخه تنها نصیب واسطه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

گفتنی است پیش از این نیز فعالان صنفی و صنعتی از رشد ۴.۵ برابری نرخ گندم خبر دادند. این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تورم کالاهای وابسته به آرد و گندم بگذارد.

برای مطالعه بیشتر خبر فروش ۵۰ درصد آردهای سهمیه‌ای نانواها در بازار آزاد را بخوانید.

خبرنگار: آوا فلاح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    اینقد دروغ گفتن که عادی شده چون مردم دیگه بهشون اعتماد ندارن

  • ناشناس

    فقط گران گران گران گران گران چه خبره مثل اینکه عادت ومد شده به افزایش قیمتها اینجوری که پیش بره فاتحه همه خونده است

  • ناشناس

    واقعا که …..

  • ناشناس

    مسئولین کی می خواهیدازخواب بیدارشوید،؟دیگه نون خالی روهم ازمردم دریغ کردید؟!!!!

  • ناشناس

    فقط گرانی دیدیم وهیچ

  • ناشناس

    ما که موندیم تو کار این مملکت
    هر روز گرونی ،هر روز بدبختی جدید،هر روز بحران تازه
    پس چه کسی و چه زمانی قراره کاری برای مردم بکنن
    هر روز داریم بدبخت تر و دست تنگ تر میشیم وهیچ کسی ،هیچ مسئولی ،هیچ انسانی نیست ببینه وکاری کنه،وای بحال اونیکه که تو این مملکت مسئوله وکاری نمیکنه ،خدا ان شاءالله جوابشو بده

  • یوسف کاظمی

    وقتی که دولت هیچ گونه حمایتی ازکشاورز زحمت کش نمی کندبرایی خریدیک تراکتورخشک وخالی چرابایدهفت خان رستم راردکند برایی تحویل گرفتن یک تراکتوربعدازکشاورزبیچاره دولت انتظار کمک به اقتصادکشورراداردباچه حمایتی چه بگم که حرف زیاداست فقط خداخودش رحم کند.

  • ناشناس

    بخداقسم یا دولت نمیخواد یا نمیتونه اوضاع رو کنترل کنه غیرازین دوحالت وجود نداره
    اینکه میگه هم میخوایم هم خواهیم توانست دروغ محضه دروغ دروغ دروغ

  • سید حسین موسوی

    سلام نان گرون ساندویچی بیکاری

  • ناشناس

    ما مردم ایرانو با این گرانی تورم بدبخت شدیم. مریض شدیم.خدا ازتون نگذره. نانو از سفره مون
    بریدید.از قدیم گفتن سیراز گرسنه خبر ندارن.