کد مطلب: ۸۴۰۹۸۹

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از خرید و فروش تجهیزات نظامی؛

بازار خرید باتوم و شوکر داغ شد/ زنان بیشترین خریدار وسایل دفاع شخصی

بازار خرید باتوم و شوکر داغ شد/ زنان بیشترین خریدار وسایل دفاع شخصی

حضور در بازار میدان حسن‌آباد و خیابان گمرک تهران نشان می‌دهد که به‌رغم رکود تقاضا برای خرید تجهیزات کوهنوردی، تنور خرید و فروش تجهیزان نظامی و دفاع شخصی نظیر باتوم و شوکر داغ شده است. در این بین بیشترین تقاضا برای خرید اسپری اشک آور از سوی زنان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میدان حسن‌آباد و گمرگ تهران از دیرباز بورس فروش اقلام نظامی و پلیسی بوده، اما در چند سال اخیر با رونق طبیعت‌گردی و کوهنوردی تجهیزات آنها نیز در این بازار عرضه می‌شود. با این حال هنوز این کالاهایی نظیر گاز اشک آور و باتوم هستند که رونق را در بازار نگه داشته‌اند.

این بازار هم مانند سایر صنوف دچار رکود تورمی شده و با اینکه اصطلاحاً فصل بازار این صنف است، اما مغازه‌هایی در این خیابان وجود دارند که بیش از دو روز است دشت نگرفته‌اند. اگر خریداری هم در بازار به چشم بخورد برای خرید یک سری کالای خاص نظامی و دفاع شخصی به حسن‌آباد مراجعه کرده‌اند. آن‌طور که فروشندگان حاضر در بازار می‌گویند، طی چند ماه اخیر مشتری یک سری از کالاها چند برابر شده و بازار این کالاها سکه است.

شاید در گذشته خریداران تجهیزات نظامی، بیشتر ارگان‌های انتظامی یا افراد نظامی بودند، اما این روزها زنان بیشترین تقاضا را برای خرید این دسته اقلام، از جمله اسپری اشک‌آور دارند.

به نظر می‌رسد با افزایش چشمگیر تخلفاتی نظیر کیف‌قاپی، سرقت موبایل و اصطلاحاً خفت‌گیری، برخی از زنان آخرین سنگر خود را برای مقابله با مزاحمت‌های خیابانی در همراه داشتن باتوم تلسکوپی، شوکر، اسپری فلفل و گاز اشک آور دیده‌اند.

افزایش 2 برابری فروش اشک آور

رضا، یکی از کاسبان خیابان امام خمینی است که اجاره مغازه خود را از طریق فروش باتوم و تجهیزات دفاعی درمی‌آورد.

او با بیان اینکه از ابتدای سال فروش اقلام دفاع شخصی نظیر اشک آور بیش از 2 برابر شده، به تجارت‌نیوز گفت: اکنون تقریباً در هر خانواده یک نفر درگیر خفت‌گیری یا موبایل‌قاپی شده است. من هم که کاسب این محل هستم ماه پیش در همین خیابان در روز روشن موتور مرا بردند.

وی ادامه داد: قبلا با گذاشتن دوربین مدار بسته، طوری‌که همه متوجه آن باشند، به خیال خود دزد را فراری می‌دادیم، اما اکنون دزدها هم می‌دانند حتی اگر فیلم دوربین را به اداره آگاهی ببری، نمی‌توانند ردی از دزد پیدا کنند. بنابراین با خیال راحت موتور یا موبایل را می‌برند.

خوداتکایی برای مقابله با دزدی

احمد که در خیابان جمهوری مغازه فروش چرخ خیاطی دارد، درباره کارکرد دوربین مداربسته گفت: در گذشته وقتی مال‌باخته‌ای برای بازبینی فیلم ضبط‌شده‌ی دوربین مراجعه می‌کرد، درخواست نامه قضائی داشتیم، اما در چند ماه اخیر به قدری دزدی و زورگیری در خیابان جمهوری که مرکز شهر است زیاد شده، تقریباً هر روز یک نفر برای گرفتن فیلم مراجعه می‌کند. ما هم خسته شدیم از بس گفتیم نامه بیاورند؛ برای همین بلافاصله فیلم را در اختیار مال‌باخته قرار می‌دهیم.

او اعتقاد دارد که با افزایش زورگیری و موبایل‌قاپی و مزاحمت‌های خیابانی بیشتر افراد به فکر خوداتکایی برای مقابه با دزدان و سارقان افتاده‌اند.

طراحی باتوم شیائومی مخصوص ایرانیان!

فروشنده حاضر در یکی از فروشگاه‌هایی که فعالیت اصلی آن فروش پرچم و پارچه است به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: ما چندین مدل باتوم داریم که یک مدل باتوم پلیسی است و ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس محله از آن استفاده می‌کنند که کم‌فروش‌ترین کالای ماست؛ اما فروش اصلی باتوم‌های تلسکوپی و چند تیکه است که مردم عادی خریداران اصلی ان هستند.

وی ادامه داد: رونق فروش باتوم باعث شده تاجرانی که از چین جنس می‌آورند اکنون بخشی از کانتینر خود را به باتوم اختصاص دهند. در این بین باتوم‌های چندتکه به دلیل سهولت حمل در کیف دستی و کوله، مشتری‌های زیادی دارند. حتی برند شیائومی که لوازم الکتریکی و خانگی تولید می‌کند به سفارش تاجرهای ایرانی باتوم طراحی کرده و به‌زودی محموله آن به بازار می‌رسد.

این فعال بازار در خصوص اینکه مشتری این کالاها شاید افراد زورگیر یا دزد باشند، توضیح داد: چنین اتفاقی بعید است؛ زیرا دزد با قمه یا چاقو که ابزار تهدید است کار می‌کند، اما این‌ها جزو وسایل دفاعی بی‌خطر محسوب می‌شوند.

قرق بازار نظامی‌ها توسط زنان

گذشته از بازار وسایل دفاعی بی‌خطر، بازار کالاهای ممنوع یا نیازمند مجوز داغ‌تر است.

رضایی، یکی از کاسب‌های خیابان گمرک، به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: تا چند سال پیش فقط سربازان و نظامیان در بازار گمرک تهران مشاهده می‌شدند، اما اکنون این زنان هستند که بیشترین حضور را برای خرید شوکر و اسپری اشک آور دارند.

وی ادامه داد: به طور متوسط روزانه بین هفت تا هشت نفر برای خرید شوکر یا گاز اشک آور به مغازه مراجعه می‌کنند که بیشتر آن‌ها زن هستند.

این فروشنده درباره قیمت‌های تجهیزات نظامی و دفاع شخصی گفت: هیچ مغازه‌ای کالاهای ممنوعه را به صورت رسمی عرضه نمی‌کند؛ بنابراین مشتری مجبور است از فروشندگان خیابانی این اقلام را تهیه کند و آن‌ها نیز هر قیمتی می‌دهند. حتی مورد داشتیم که اسپری تاریخ گذشته را به یک دختر 20ساله سه میلیون تومان فروخته‌اند.

وی اضافه کرد: به طور کلی با توجه به حجم اسپری قیمت آن بین 1.5 میلیون تا پنج میلیون تومان متغییر است. قیمت شوکر هم از سه میلیون تومان شروع می‌شود و گران‌ترین نوع آن که شوکرهای پرتابی است و مانند کلت عمل می‌کند بین 10 میلیون تا 12 میلیون است. پرفروش‌ترین مدل شوکر مدل باتومی آن است که نزدیک پنج میلیون تا هشت میلیون قیمت دارد.

چرا تقاضا برای خرید اشک آور و باتوم افزایش یافت؟

در حین تهیه گزارش اظهار نظر یکی از ماموران نیروی انتظامی جالب توجه بود. این استوار که در یکی از کلانتری‌های مرکز شهر شاغل است، دلیل افزایش زورگیری و به تبع آن رشد تقاضا برای خرید تجهیزات دفاع شخصی را ضعف قوانین دانست و گفت: هفته گذشته یک کیف‌قاپ را حین ارتکاب جرم دستگیر کردم و به دادسرا بردم، اما عصر همان روز، او زودتر از من به کلانتری رسید تا وسایل خود را تحویل بگیرد.

وی افزود: او توانسته بود وثیقه‌ای که قاضی برای او تعیین کرده بود را تهیه کند. از طرف دیگر، چون اکثر دزدها که بار اول دستگیر می‌شوند کم‌تجربه هستند و بیشتر دستگیرشدگان برای بار اول به زندان می‌روند که حداکثر میزان حبس آن‌ها 91 روز است. متأسفانه آن‌ها در زندان در جوار سارقان حرفه‌ای‌تر هم‌بند خود، تحت آموزش کلاس‌های فشرده روش‌های جدید کیف‌قاپی و زورگیری را آموزش می‌بیند و دوباره وارد اجتماع می‌شوند. اگر برای بار دوم دستگیر شوند، در صورتی که مشمول عفو نشوند، نهایتاً دو سال در زندان خواهند بود.

او همچنین از رفتار برخی مال‌باختگان انتقاد کرد و یادآور شد: از آن جایی که برخی امیدی به پیداشدن مال خود ندارند، به دنبال ثبت شکایت و گزارش پلیس نمی‌روند. در حالی که بارها نیروی انتظامی تصریح کرده که ثبت شکایت می‌تواند به آنها برای تامین امنیت محل کمک کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.