کد مطلب: ۶۸۴۰۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تولید روغن موتور برای بالابردن قیمت‌ها/ بازار در قبضه کالاهای تقلبی

کاهش تولید روغن موتور برای بالابردن قیمت‌ها/ بازار در قبضه کالاهای تقلبی

مدت‌ها بود که شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور به دلیل افزایش هزینه تولید خواستار مجوز افزایش قیمت بودند. در نهایت نیز سازمان حمایت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها موافقت کرد. با این حال برخی تولیدکنندگان با کاهش تولید سعی در بالابردن قیمت‌ها بیش از مجوز سازمان حمایت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان حمایت در حالی با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور موافقت کرد که عمده سهام شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور متعلق به دولت و نهادهای حاکمیتی است. این در حالی است که انتظار می‌رفت، دولت برای کنترل بازار، فعلا مجوز افزایش قیمت این محصول را صادر نکند.

حتی چندی پیش ایرنا نسبت به افزایش قیمت روغن موتور واکنش نشان داد. این سایت نوشت: تقریباً تمام روغن موتور تولیدی کشور در شرکت‌های ایرانول، بهران، نفت پارس و نفت سپاهان تولید می‌شود. تمامی این شرکت‌ها از وضعیت سوددهی بالایی برخوردارند. به همین جهت مساله زیان‌دهی بدون افزایش قیمت عملاً منتفی است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با توجه به اینکه صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش قیمت به‌طور معمول منوط به بررسی وضعیت مالی تولیدکنندگان و با هدف حفظ روند تولید و زیان‌ده نشدن واحدهای تولیدی است، ارقام سود شرکت‌ها در سامانه کدال، مجوز سازمان حمایت برای افزایش قیمت را زیر سؤال می‌برد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: نکته دیگر در مورد شرکت‌های تولیدکننده این محصول آن است که عمده سهام آنها متعلق به دولت یا نهادهای حاکمیتی است. با توجه به مالکیت دولتی و حاکمیتی این شرکت‌ها، صدور مجوز افزایش قیمت برای این شرکت‌ها آن هم در میانه تلاش‌های دولت برای کنترل تورم و بازگرداندن ثبات به بازارها، قابل دفاع نیست.

این گزارش نشان می‌دهد حتی رسانه‌هایی هم که به هر ترتیب سعی در تلطیف فضای بازارها و عادی‌انگاری تورم و افزایش قیمت‌ها در دولت جدید دارند، نسبت به افزایش قیمت روغن موتور معترضند.

سوءاستفاده از کاهش تولید روغن موتور

عضو سابق اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: کاهش تولید روغن موتور ، منجر به افزایش قیمت این محصول شد.

رضا آیین‌نیک با بیان اینکه اگر این محصول در بازار به‌وفور بود، منجر به افزایش قیمت نمی‌شد، ابراز کرد: متأسفانه دولت خود اقدام به بالابردن قیمت این محصول کرد.

او در بخشی از صحبت‌های خود به حضور دلالان و سودجویان اشاره کرد و توضیح داد: کاهش تولید این محصول منجر به این شد که یک‌سری از افراد سودجو، اقدام به دپو موجودی روغن موتور خود کنند. این موضوع در افزایش قیمت این محصول تأثیر داشت.

وی اضافه کرد: متأسفانه مردم نیز به دلیل اینکه ناچار به خرید این دست کالاها هستند، با هر قیمتی آن را می‌خرند. این موضوع فرصتی برای افراد سودجویان ایجاد کرد.

دولت باید قیمت‌گذاری کند

آیین‌نیک تأکید کرد: بیشتر روغن موتور موجود در بازار در داخل تولید می‌شود. دولت باید در این زمینه ورود و قیمت‌گذاری کند تا جلوی سودجویی را بگیرد. قیمت و برند روغن موتورهای موجود در بازار متنوع است. اما این محصول اخیراً به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت.

وی از وجود روغن موتورهای تقلبی و فاقد استاندارد در بازار خبر داد و تاکید کرد: باید قوه قضائیه به صورت جدی‌تر در این زمینه ورود کند.

بر اساس این گزارش، آن‌طور که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند افزایش نرخ این محصول منشأ داخلی دارد. آنها می‌گویند: از سال گذشته با افزایش قیمت بیشتر اقلام کالایی در کشور مواجه بودیم که در نتیجه افزایش نرخ تورم بود. اما در این میان روغن موتور در کشور هیچ افزایش نرخی نداشت.

این در حالی است که چهار پالایشگاه بزرگ در کشور ۷۰ تا ۷۵ درصد از محصولات روانکار و انواع روغن موتور در ایران را تولید و همچنین بخشی از محصول خود را صادر می‌کنند. قسمت محدودی از مواد اولیه توسط پالایشگاه‌ها از خارج کشور تأمین می‌شود. لذا تغییر نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های تولید آنها بی‌تأثیر نبود.

برای مطالعه بیشتر مطلب روغن موتور چند درصد گران شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.