کد مطلب: ۶۶۱۷۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت تن ماهی و سس مایونز افزایش یافت؟/ افت تقاضا برای خرید کنسرو ماهی

قیمت تن ماهی و سس مایونز افزایش یافت؟/ افت تقاضا برای خرید کنسرو ماهی

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. همچنین قیمت سس مایونز بر اساس ضوابط هیات تعیین قیمت‌ها به تشخیص واحدهای تولیدی افزایش می‌یابد. آن‌طور که دبیر سندیکای کنسرو ایران می‌گوید با این روند قیمت تمام‌شده تن ماهی بیشتر از حدی می‌شود که فروش و صادرات آن به‌صرفه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تن ماهی که روزی به‌عنوان غذای جایگزین استفاده می‌شد، مدتی است به دلیل قیمت‌های نجومی خریدار کمتری دارد. امروز نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۱۵ درصدی قیمت تن ماهی موافقت کرد. این سازمان همچنین اعلام کرد: قیمت انواع سس مایونز راسا توسط واحدهای تولیدی در چارچوب ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها تعیین می‌شود.

در حالی امروز تولیدکنندگان این محصولات مجوز افزایش قیمت گرفتند که کمتر از یک سال پیش قیمت تن ماهی ۸۵ درصد افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب در طول یک سال اخیر قیمت رسمی این محصول حدوداً دو برابر شد. البته نرخ‌های جدید باید مورد تائید ستاد تنظیم بازار هم قرار بگیرد.

دبیر سندیکای کنسرو ایران نیز در همین زمینه به تجارت‌نیوز گفت: هنوز از ابلاغیه رسمی و قطعی مبنی بر افزایش نرخ تن ماهی خبری نیست. تا زمانی که قطعیتی حاصل نشود نمی‌توان دیدگاه نهایی را ابراز کرد.

تأثیر افزایش قیمت تن ماهی بر بازار فروش

محمد میررضوی درباره تأثیر این تصمیم بر بازار کنسرو توضیح داد: با توجه به تجربیات گذشته احتمالاً میزان فروش به خاطر وضعیت عمومی اقتصاد کشور و معیشت مردم، کاهش یابد. از این رو، هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت تن ماهی استقبال نمی‌کند، زیرا این اتفاق منجر به کاهش فروش می‌شود.

او افزود: زمانی که فروش کاهش یابد طبیعتاً میزان تولید از آن پیروی می‌کند. بدین ترتیب واحدهای تولیدی کوچک می‌شوند و در چنین شرایطی چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند.

وی با اشاره به تجربیات سایر بازارها تشریح کرد: چندی پیش، قیمت لبنیات بالا رفت و فروش آن کاهش یافت. اکنون نیز فقط اقشار خاصی توان خرید لبنیات را دارند. حال با افزایش قیمت تن ماهی و سس مایونز احتمالاً در این دو بازار هم شاهد چنین روندی باشیم.

میررضوی درباره احتمال صادرات مازاد تولید نیز تأکید کرد: برای صادرات باید زمینه خاص فراهم باشد. چند ماه دیگر که فصل صید قرا می‌رسد باید ببینیم قیمت ماهی در چه حدودی است. هزینه‌های تولید باید در حدی باشد که مشتری داخلی و خارجی، حاضر به خرید آن باشد. اما با مجوزهای اخیر برای افزایش قیمت تن ماهی بعید است که خرید آن به‌صرفه باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر قاچاق گسترده ماهی به دبی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر فاتح

    قیمت ماهی دو برابر شده روغن سه برابر قیمت همه تولیدات بالا رفتنش طبیعیه
    روی اون گیربکس ی محافظ استیل بزارید خوب میشه

  • ناشناس

    آره جون خودتون قراربود فقط روغن ولبنیات گرون بشن

  • ناشناس

    خیر نبینند الاهی

  • ناشناس

    میخوان نظرمو پخش کنید میخواید نکنید ولی بدونید خیلی وقته همه چی لحظه به لحظه در حال گران شدنه .ما چند ساله این مواد غذایی و نمیخریم.

  • علی

    پوشک بچه از 133 هزارتومان شده 183 تومان فروشنده می گفت قرار دوباره بشود 240 هزار تومان هنوز یک ریال به حقوق کارگر اضافه نشده مدبران کشور درخواب غفلت هستند نظراتی وجود ودارد خدا به داد ملت برسد