کد مطلب: ۵۹۹۰۶۱

مشخص نبودن قیمت جدید تارا اتوماتیک / دلیل تاخیر در عرضه به بازار

مشخص نبودن قیمت جدید تارا اتوماتیک / دلیل تاخیر در عرضه به بازار

تارا اتوماتیک تا به حال دو مرتبه در طرح‌های پیش فروش شرکت ایران‌خودرو حضور داشته است که هر دو بار در سال ۱۳۹۹، در دی ماه و اسفند ماه بوده است. قیمت نهایی فروش این خودرو در آن طرح ها مشخص نبوده و تنها مبلغ ۱۹۲ میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت از ثبت نام کنندگان اخذ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اولین طرح پیش‌فروش، زمان تحویل تیر الی دی ۱۴۰۰ اعلام شده بود و در دومین طرح بهمن و اسفند ۱۴۰۰ موعد تحویل این خودرو در نظر گرفته شده بود.

تارا اتوماتیک تا به امروز تحویل ثبت‌نام کنندگان به دلیل مشخص نبودن قیمت قطعی این خودرو که می‌بایستی توسط شورای رقابت تعیین می‌شد و این امر صورت نگرفته است، نشده است و همچنان ایران‌خودرو و خریداران این خودرو معطل برای اعلام قیمت این محصول جدید مانده اند.

بی‌تفاوتی ستاد تنظیم بازار نسبت به قیمت تارا

شورای رقابت تا قبل از مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به قیمت‌گذاری تارا اتومات اقدامی نکرد و پس از کنار رفتن از این مسئولیت، ستاد تنظیم بازار وظیفه تعیین قیمت محصولات خودروسازان داخلی را برعهده گرفت.

ولی این ستاد هم نسبت به اتفاقات اخیر و همچنین اعلام قیمت قطعی برای این خودرو اقدامی نکرده است و ظاهراً تصمیم دارند که در آذرماه امسال تشکیل جلسه بدهند و تصمیم گیری کنند.

این بلاتکلیفی باعث شده است که هم خودروساز ناراضی باشد و هم افرادی که این خودرو را ثبت‌نام کرده و منتظر دریافت اتومبیل خود هستند ناراضی و شاکی باشند.

سرمایه‌گذاری ایران خودروی روی پلتفرم تارا

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که روی پلتفرم اختصاصی ایران‌خودرو که تارا نخستین محصول آن بوده، سرمایه‌گذاری زیادی شده است، اظهار کرد: «در نقشه راه استراتژیک این خودروساز محصولات متنوع و متعددی پیش‌بینی شده است و به‌زودی نسخه کراس‌اوور و هاچ‌بک این پلتفرم نیز رونمایی خواهد شد.»

وی با بیان این‌که اواخر سال ۹۸ پروژه تارا آغاز شد و طی مدت ۱۳ ماه به مرحله تولید رسید، بیان کرد: «این خودرو دارای ۷۵ درصد عمق خودکفایی و داخلی‌سازی است و بیش از ۹۲ درصد قراردادهای تأمین قطعات آن با رویکرد توسعه صنعت قطعه‌ با قطعه‌سازان داخلی بسته شده است. چند قطعه از قطعات مهم این خودرو نیز با هدف داخلی سازی، در حال نمونه‌سازی است.»(دنیای خودرو)

تاخیر تحمیلی ازسوی شورای رقابت در تحویل تارا اتومات

به‌گفته مقیمی، کل تعهدات تارا تا پایان سال حدود ۹هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که از این تعداد، ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن با گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته و ۷هزار دستگاه نیز با گیربکس دستی پنج‌سرعته تحویل خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین اعلام کرده بود؛ طبق تعهدی که به مشتریان دادیم، از مهرماه امسال تحویل‌دهی نسخه اتوماتیک تارا نیز آغاز خواهد شد.

اما بنا بر گزارشی که در آبان‌ماه امسال از سوی مقیمی به وزیر صمت ارائه شد؛ به‌رغم آماده‌بودن تارا اتوماتیک برای ارسال دعوت‌نامه به مشتریان، عدم تعیین قیمت برای این محصول از سوی شورای رقابت و موکول‌شدن موضوع به تعیین و استقرار اعضای جدید این شورا، ایران‌خودرو را با جریمه تاخیر ماهانه ۴میلیون تومان به ازای هر دستگاه تارا اتواتیک آماده تحویل، مواجه کرد.

در ۱۸ آبان‌ماه، قیمت این خودرو همراه با نرخ جدید دیگر محصولات ایران‌خودرو ۴۱۵میلیون تومان اعلام شد. اما در عرض چند ساعت این قیمت‌ها از سوی وزارت صمت بنا بر دستور رئیس‌جمهور و به استناد نداشتن مصوبه ستاد تنظیم بازار ملغی اعلام شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اولین قرعه کشی تارا، دستی و اتومات، تیر ۹۹ بود
    و مجموعا در سال۹۹ ۳ بار قرعه کشی براش شد
    قیمت اش هم رسما توسط ستاد ۴۱۵ میلیون اعلام شد
    اخبارهاتون اشتباه، قدیمی و ناقصه

  • ایمان

    الان که قیمت مشخص شده ….دلیل تاخیر در عدم تحویل چیه الله واعلم……من ۱۰ روز تو وضعیت تایید حسابداری مونده…..