کد مطلب: ۸۶۳۴۰۳

رشد ۹۷ درصدی قیمت جوجه یکروزه/ نرخ تورم تولید مرغداری‌های صنعتی افزایش یافت

رشد ۹۷ درصدی قیمت جوجه یکروزه/ نرخ تورم تولید مرغداری‌های صنعتی افزایش یافت

بنابر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، قیمت جوجه یکروزه در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل ۹۷.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تورم، قیمت تولید و خدمات را افزایش داده و به تبع آن با افزایش قیمت تمام شده، نرخ محصولات برای مصرف کننده هم روند افزایشی دارد.

اکنون هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بین ۸۵ تا ۱۰۵ هزار تومان در نوسان است و قیمت هر کیلو گرم گوشت مرغ گرم در بازار حدود ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بنابر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در فصل بهار ١٤٠٢ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۳۲.۵ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢.٢- درصد)، ٣٤.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

بیشترین میزان افزایش قیمت در میان اقلام مرغداری‌های صنعتی، مربوط به قیمت جوجه یکروزه (۹۷.۱ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط تخم‌مرغ خوراکی (۸.۴- درصد) است.

قیمت جوجه یکروزه در بازار بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است

در همین راستا دبیر انجمن صنفی جوجه یکروزه، قیمت جوجه یکروزه گوشتی را ۵ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد که قیمت مصوب آن بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است. همچنین رئیس هیئت‌مدیره انجمن مرغداران میهن نرخ جوجه یکروزه مرغ تخم‌گذار را حدود ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

افزایش تورم نقطه به نقطه

در فصل بهار ١٤٠٢ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۹۷.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٧٨.١ درصد) ١٩.٣ واحد درصد افزایش داشته‌است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به فصل بهار ١٤٠١، ٩٧.٤ درصد افزایش یافته است. در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (۲۶.۸ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم جوجه یک روزه (۱۵۴.۱ درصد) است.

افزایش تورم سالانه

در بهار ١٤٠٢ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۸۸.۷ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٧٦.٦ درصد)، ١٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به «کود» (۴۶.۷ درصد) و بیشترین آن مربوط به «مرغ گوشتی» (۱۰۶.۲ درصد) است.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در بهار ١٤٠٢ نشان می‌دهد که بیشترین میزان افزایش شاخص کل نسبت به فصل قبل مربوط به استان خراسان رضوی با ۷۴.۷ درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان تهران با (٤.٣- درصد) بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، در همه استان‌ها با افزایش روبه‌رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان اردبیل با ۲۴۶.۶ درصد و کمترین میزان افزایش آن مربوط به استان تهران با ٤٠.١ درصد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با شادی و خرسندی و تبریک به دولت سیزدهم و تیم اقتصادی آن برای کسب موفقیتهای پی در پی اقتصادی ، ملت باید منتظر مرغ کیلویی ۲۰۰ هزار تومانی باشند ! خسته نباشی … دلار ، شیر بابات حلالت …..