کد مطلب: ۷۹۹۷۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟/ باز شدن پای دلالان عراقی به نرخ‌گذاری گندم

نرخ خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟/ باز شدن پای دلالان عراقی به نرخ‌گذاری گندم

تاخیر در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم باعث شد تا برخی از استان‌هایی که در حال برداشت گندم هستند، محصول خود را به دولت تحویل ندهند، این در حالی است که گفته می‌شود برخی از دلالان از کشورهای همسایه مشتری گندم ایران با قیمت به مراتب بالاتری هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ، به‌تازگی عطاا… هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، نسبت به تاخیر در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم انتقاد شدید کرد و به نود اقتصادی گفت: اگر تا هفته آینده در قیمت خرید تضمینی گندم تجدیدنظر نشود، نام کسانی که در تعیین قیمت سنگ‌اندازی می‌کنند را افشا خواهم کرد.

او عنوان کرده است که دلالان عراقی حاضر هستند گندم کشاورزان ایرانی را با نرخ نزدیک به 30 هزار تومان بخرند.

بنا به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران در صورت عدم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، حدود دو میلیون تن گندم تولیدشده خوراک دام و طیور خواهد شد؛ از همین رو اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند، خرید تضمینی بشدت کاهش می‌یابد و دولت ناچار به واردات گندم می‌شود.

چرا جلسه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برگزار نشد؟

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل تاخیر تشکیل جلسه شورا برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم توضیح داد: از آنجایی که شعار سال جدید، مهار تورم و رشد تولید است، جلال ساداتی‌نژاد، وزیر سابق کشاورزی، این نگاه را داشت که اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند تورم افزایش می‌یابد؛ از این رو او به دلایل مختلف جلسات را به تعویق انداخت و در نهایت برکنار شد.

وی عنوان کرد: روز گذشته نیز کمیسیون کشاورزی مجلس در نشستی که با سرپرست جدید وزارت کشاورزی برگزار کرد، نسبت به عدم برگزاری این شورا انتقاد داشت.

گندم‌کاران بوشهری محصول خود را تحویل ندادند

ایمانی با تاکید بر اینکه کشاورزان به دلیل عدم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم سردرگم هستند، عنوان کرد: در حال حاضر گزارش‌ها نشان می‌دهد در بوشهر میزان گندم برداشت‌شده و میزان گندم تحویلی با یکدیگر همخوانی ندارند. این نشان می‌دهد که گندمکاران، محصول خود را به دولت تحویل نداده‌اند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، گفت: کشاورزان طبق قانون خواستار اصلاح قیمت گندم با توجه به افزایش هزینه تولید هستند.

ایمانی با بیان اینکه با درنظر گرفتن تمام مولفه‌های تولید، نرخ پیشنهادی بنیاد ملی گندمکاران 17 هزار تومان بود که کمیسیون کشاورزی مجلس آن را پذیرفت و عنوان کرد که این قیمت منصفانه و کارشناسی‌‌شده‌ است.

او افزود: حال اگر برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که این نرخ پایین است و شورای قیمت‌گذاری خلاف قانون عمل می‌کند، می‌توانند به شورا ورود و دلایل خود را مطرح کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این سوال که درخواست دلالان عراقی با نرخ پیشنهادی بالاتر نسبت به دولت منجر به این نخواهد شد که گندمکاران به دنبال فروش محصول خود به غیر از دولت بیفتند؟ عنوان کرد: در هر صورت کشاورزان نیز فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و به دنبال درآمد بیشتر هستند؛ از این رو اگر فروش محصول به غیر از دولت سود بیشتری برای کشاورز داشته باشد، قطعا این کار را انجام خواهد داد.

برای مطالعه بیشتر گزارش تعیین قیمت گندم در هاله‌ای از ابهام را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    سلام اگر پول مردم درست پرداخت بشه گندم کاران تشویق به کشت مجدد میشون ودیگه نیاز به وارد کردن گندم نیست اینجاست که‌ تجاران دیگه راهی برای دست اندازی ندارن برا همین سنگ اندازی میکنن گور پدرمن که کشاورز هستم‌