کد مطلب: ۴۹۰۵۶۱

قیمت خودرو در کارخانه ارزان نمی‌شود

قیمت خودرو در کارخانه ارزان نمی‌شود

بازار خودرو از ابتداي هفته جاري متاثر از روند كاهشي قيمت ارز با كاهش قابل‌توجه قيمت‌ها در انواع مدل‌ها روبه‌رو شد البته فعالان اين بازار روند كاهشي قيمت خودرو را ناشي از جو رواني بازار و متاثر از قيمت دلار عنوان مي‌كنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو از ابتداي هفته جاري متاثر از روند كاهشي قيمت ارز با كاهش قابل‌توجه قيمت‌ها در انواع مدل‌ها روبه‌رو شد البته فعالان اين بازار روند كاهشي قيمت خودرو را ناشي از جو رواني بازار و متاثر از قيمت دلار عنوان مي‌كنند. هم‌اكنون ريزش قيمت‌ها در بازار خودرو دقيقه‌اي شده و فعالان بازار معتقدند هنوز جا براي كاهش بيشتر قيمت‌ها هم وجود دارد و حباب قيمتي در بازار خودرو نتركيده است.

در حال حاضر وضعيت به‌گونه‌اي است كه خريداران براي خريد خودرو دست نگه داشته‌اند و عده‌اي هم از اين بازار عقب‌نشيني كرده‌اند در عين حال آگهي‌هاي فروش خودرو نيز بيشتر شده كه نشان از افزايش رفتارهاي هيجاني براي فروش خودرو در بازار است هر چند هنوز اتفاق خاصي صورت نگرفته اما جو رواني همان‌طور كه حباب قيمتي ايجاد كرده بود باعث كاهش قيمت‌ها نيز شده است.

فعالان بازار خودرو معتقدند: تنها در صورت ادامه روند نزولي نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزايش توليد خودروسازان و مديريت صنعت خودرو سبب ادامه روند نزولي قيمت‌ها در بازار خودرو خواهد بود در غير اين صورت كاهش قيمت خودرو مقطعي است. اين در حالي است كه احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان معتقد است: با كاهش قيمت ارز هزينه‌هاي توليد هم كاهش يافته و خودروساز ابتدا از زيان خارج شده و شايد به سود حداقلي دست پيدا كند اما اين امر به معني تغيير در قيمت كارخانه خودروها نيست.

او در پاسخ به اينكه آيا با كاهش قيمت ارز تغييري در قيمت تمام شده خودروها ايجاد و محصولات به سمت ارزاني خواهند رفت يا خير؟ تصريح كرد: با كاهش قيمت ارز بالطبع هزينه‌هاي توليد هم كاهش يافته و خودروساز ابتدا از زيان خارج شده و شايد به سود حداقلي دست پيدا كند اما اين امر به معني تغيير در قيمت كارخانه خودروها نيست.

نعمت‌بخش با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد با كاهش قيمت ارز عرضه خودرو در بازار افزايش يافته و همين امر شكاف قيمتي كارخانه تا بازار را كاهش دهد، افزود: بسياري از مردم براي سود بيشتر به خريد خودرو اقدام كرده بودند كه با شرايط فعلي و كاهش قيمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهاي خود هستند و همين عرضه بيشتر باعث كاهش قيمت خودرو در بازار مي‌شود.

انتظار افت قيمت‌ها خريد خودرو را سخت كرد

سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي تهران در اين باره گفته است: مصرف‌كنندگان در انتظار كاهش بيشتر قيمت بوده و دست از خريد خودرو كشيده‌اند و اگر دلار حدود يك ماه روي قيمت پايه‌اي بايستد، معاملات از سر گرفته خواهد شد اما نوسانات فعلي اجازه ورود مشتري به بازار و نيز تصميم‌گيري به فروشنده را نمي‌دهد.

به گفته او بررسي قيمت خودروهاي داخلي و خارجي نشان مي‌دهد كه قيمت‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵درصد كاهش داشته و در صورت رسيدن دلار به كانال ۲۰ هزار تومان شاهد كاهش ۱۵درصدي قيمت‌ها خواهيم بود، چراكه بازگشت به عقب نشان مي‌دهد در زمان دلار ۱۸ هزار توماني پرايد كمتر از ۸۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شد.

آيا ريزش قيمت خودرو مقطعي است؟

اميرحسين كاكايي، عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در اين باره معتقد است: هيچ اتفاق جدي براي توليد و صنعت خودرو در كشور رخ نداده و ريزش قيمت خودرو در چند روز گذشته تنها جنبه رواني داشته و اخبار سياسي مربوط به انتخابات امريكا باعث افت قيمت‌ها شده است. او در اين خصوص به «اعتماد» مي‌گويد: افت قيمت خودرو در بازار از يك هفته قبل و پيش از اعلام انتخاب رييس‌جمهور امريكا آغاز شد و از زماني كه تقويت ارزش پول ملي شروع شد و نرخ دلار كاهش يافت قيمت خودرو نيز همسو با نرخ دلار در بازار افت كرد.

او مي‌گويد: اگر نرخ ارز روند صعودي داشته باشد قيمت خودرو نيز همپاي آن افزايشي مي‌شود و اگر نرخ ارز كاهشي شود، بازار نيز روند نزولي به خود مي‌گيرد. به اين ترتيب قيمت‌ها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است.

عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودروي دانشگاه علم و صنعت ادامه مي‌دهد: واقعيت اين است كه متاسفانه بازار خودرو تحت‌تاثير عوامل كلان اقتصادي و تصميمات سياستگذاران است در حال حاضر نيز ظاهرا يك‌سري گشايش‌هاي ارزي صورت گرفته و بايد ديد تا چه زماني ادامه دارد.

واردات خودرو شايد وقتي ديگر

کاكايي در مورد زمزمه‌هاي واردات مجدد خودرو به كشور بر اين باور است: موضوعات مهم‌تر از خودروي خارجي در كشور وجود دارد كه نيازمند منابع ارزي است مانند تامين دارو كه بسيار مهم است و با‌توجه به منابع محدود ارزي در كشور واردات خودرو مي‌تواند منجر به تقاضاي خودروي وارداتي و در نتيجه بالا رفتن تقاضاي ارزي در كشور شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت مي‌گويد: زماني كه ميزان ارز ۱۰۰ ميليارد دلار باشد و ۲ ميليارد دلار به واردات خودرو تخصيص داده شود با زماني كه ميزان منابع ارزي ۱۰ ميليارد دلار باشد و ۲ ميليارد دلار به اين بخش اختصاص پيدا كند كه حدود ۲۰‌درصد از كل منابع ارزي مي‌شود وضعيت متفاوت خواهد بود.كاكايي با اشاره به زيان سنگين خودروسازان در ادامه توضيح مي‌دهد: زيان خودروسازان در حال حاضر بيش از ۶۰ هزار ميليارد تومان است كه اين زيان هر روز در حال افزايش است و در صورتي كه سياستگذاري درستي در اين مدت از سوي دولت و خودروسازان صورت نگيرد و اين زيان سنگين‌تر شود با رشد قيمت خودرو مواجه خواهيم شد.

او در ادامه مي‌گويد: تاكنون بايد دو تا سه تصميم كليدي در مورد توليدات خودرو گرفته مي‌شد كه هر روز به تعويق افتاده و به نظر مي‌رسد اين كاهش قيمت‌ها در بازار هم مقطعي باشد.

معامله‌گران خودرو هيجاني عمل نكنند

اين عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت معتقد است: افرادي كه قصد فروش خودروي خود را دارند نبايد عجله كنند و ممكن است ارزش دارايي‌شان تا چند روز بعد بيشتر شود و برعكس افرادي كه قصد خريد خودرو دارند الان بهترين زمان براي خريد به نظر مي‌رسد و بهتر است زودتر اقدام به خريد كنند.

براساس اين گزارش، شوك قيمتي ماه‌هاي گذشته بر بازار و افزايش لحظه‌اي كالا‌هاي مصرفي، زندگي روزمره مردم را تحت‌‌تاثير قرار داده است. در اين ميان بازار خودرو نيز از ساير بازار‌ها مستثنا نبود و تنها در يك ماه قيمت خودرو‌ها افزايش چشمگير داشته است.

با اين حال در چند روز گذشته قيمت خودرو روند نزولي به خود گرفته است.قيمت خودرو از انتخابات امريكا تاكنون تغيير چشمگير داشته است به‌گونه‌اي كه در حال حاضر قيمت پژو پارس از ۲۶۰ به ۲۴۰ميليون تومان، پژو ۴۰۵ از۲۴۰ ميليون تومان به ۲۰۵ ميليون تومان، تيبا دو از ۱۶۰ ميليون تومان به ۱۴۰ ميليون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتيك از ۶۰۰ ميليون تومان به ۵۰۰ ميليون تومان كاهش يافته است. همچنين قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۲ از ۲۳۰ ميليون تومان به ۲۰۵ ميليون تومان و پژو ۲۰۶ تيپ ۵ از ۳۵۰ ميليون تومان به ۳۱۰ ميليون تومان رسيده است.

ساندرو نيز از ۶۰۰ ميليون به ۴۸۰ ميليون تومان و سانتافه از سه ميليارد و ۵۰۰ به دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان قيمت پژو ۲۰۰۸ از يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان به ۸۰۰ ميليون تومان، سمند ال ايكس از ۲۴۰ ميليون به ۱۹۵ ميليون تومان، رسيده است. تيبا صندوق‌دار از ۱۴۵ ميليون تومان با هفت ميليون تومان كاهش به قيمت ۱۳۸ ميليون تومان رسيده است.كوئيك نيز از قيمت ۱۷۰ ميليون تومان با ۱۲ ميليون تومان كاهش به قيمت ۱۵۸ ميليون تومان رسيد.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آیا اگر واقعا با این قیمتهایی که برای خودرهای بنجل داخلی تعیین شده است هنوز هم کارخانه های ایران خودرو و سایپا دارن ضرر میدن بهتر نیست که این بنجل سازان را تعطیل کنید و به عوض وارد کردن بنجلهای چینی با قیمتهای نجومی خودروهای با کیفیت را وارد و در اختیار این ملت در آرزوی خودروی خوب قرار دهید.

  • ناشناس

    نتیجه کلی یعنی نمیذاریم ماشین ارزون بشه و واردات خودرو هم به بهانه ارز بری جلوشو میگیرم!

  • نفيس

    يني خدا انشالله سرتون بياره
    ما مصرف كننده هستيم يكماه مونده تا ماشينمون و با كلي قرض و اينور اونمو تحويل بگيريم يهووووو رانا+ كردن ١٨٠ تومن
    خدا ازتون نميگذره فقط بشينين ببينين…
    نميدونم چطوري ميخوايين بريد تو دومتر جا بخوابين؟؟!!!!!!!
    همين جوري اميد جوونارو نااميد كردين الان چرا اينهمه ماشين ارزون شده كارخونه رو ارزون نميكنيد????
    صداي گروني مياد گرون ميكنيد ولي الان ميگين كارخونه تغيير نميكنه?????

  • ناشناس

    خدا لعنتتون بکنه آخه قیمت کارخانه کوییکو رو چه حسابی گذاشتین ۱۳۰ میلیون ؟ بیشرفها کی آخه کوییکو واسه دلالی میگیره؟ ماشینی که پارسال قیمت بازارش ۸۰ بود الان قیمت کارخانه اش شده ۱۳۰ . خدا کارحانه تونو رو سرتون خراب کنه مردم با خر و اسب تردد کنن بهتره که منت شما بی پدر مادرها رو بکشه

  • خادم ااحسین

    سلام نمیدونم این مسؤلین که بقول خودشون نگران مردم هستن. باظاهر اما عمل ندارن.. آخه چرا هی دم از قیمت بازار می‌زنید اما قیمت کارخانه هیچ روندی کاهشی نداره چرا مسولین سکوت کردین هیچ کاری انجام نمیدین واقعا بی انصافیه من کارگر پارسال 28ابان ثبت نام کردم قیمت بوده تیبا44که با کمک خودنمایندگی پولم کم بوده بهم معرفی نامه دادن بدلیل کم بودپولم وام دادن بهم.. باچه خوشحالی 1سال انتظار ماشین بعد بااین روند که الان پیش اومده من پارکبان شهرداری. مستاجر و3فرزنددارم تواین اوضاع گرونی بعد1سال انتظار واقعا حقم چنینه از کجا بیارم. خداوکیلی مسولی که این مطلب نظربنده رو خوندی جان بچت فکروچاره ای بحال منم بکنید من پشت ندارم کسی کمکم کنه بچها م دلشون بشکنه غرورم لح میشه… خدایا من بنده حقیرت شاید آهی بدرگاهت نداشته باشم اما بچهام روسفیدکن تمنا میکنم ناامیدم نکنید. ???

  • بنده خدا

    متاسفم برای شما آقای مسئول .چطور قیمت خودرو و طلا و ماشین ریزش کرد ولی قیمت حلبی های شما نباید ریزش کنه شما ضررتونو دارید جبران میکنید با پول یه عده از مردم زحمتکش و کارگر ایرانی .خدا ازتون نگذره شما مسئولین در قبال خون شهیدان باید جوابگو باشید

  • حامد

    سلام از قوه قضاییه خواهشمندیم به فکر مردم باشد من خودم برنده شدم توقرعه کشی برج ۴ امسال قیمت پژو ۴۰۵رو۶۸میلیون زده بودن الان ۱۰۸میلیون افزایش ۱۰۰درصدی این ظلم نیس قیمت بازاردوهفتس کاهش ولی همچنان خبری لطافت قیمت کارخونه کسی نمیگه مسولان هم پیگیر نیستن

  • ناشناس

    خوب این ینی کارخانه قیمتو پایین نمیاره معلومه نمیخوان قیمت ماشین بیاد پایین چهار روز دیگه میره بالا

  • ناشنا

    خدا لعنت کنه بایس این همه بد بختی .نمیدونم این همه پولو کجا میخوان ببرن .هرچی بدبختی سر ملت ایرانه .

  • ناشناس

    چی میشه دولت به اونایی که خودرو ندارند یک سهمیه خودرو از کارخانه به قیمت کارخانه بدون قرعه کشی بده
    اینطوری ما هم دربه در بازار با قیمت بالا نمیشیم