کد مطلب: ۵۰۵۱۲۰

نزول فنی در بازار ارز / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۸ دی

نزول فنی در بازار ارز / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۸ دی

در پنجمین روز هفته، دلار نتوانست بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند و راه کاهشی را در پیش گرفت. آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۸ دی ۹۹ چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پنجمین روز هفته، دلار نتوانست بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند و راه کاهشی را در پیش گرفت. آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۸ دی ۹۹ چقدر بود؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی محدوده ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان ایستاد. این افت در شرایطی به دست آمد که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، روند افزایشی دلار با عبور از مرز ۲۶ هزار تومان ادامه پیدا کند.

به گفته برخی فعالان، احتمال کاهش ریسک‌های سیاسی یکی از عواملی بود که موجب شد میزان فروش‌ها در روز پنجم هفته افزایش پیدا کند. از نگاه آنها زمانی که مشخص شد، یک نامزد دموکرات در انتخابات مجلس سنا پیروز شده است، نوسان‌گیران از بازار ارز تا حدی عقب‌نشینی کردند.

دیگر نامزد دموکرات نیز در انتخابات مجلس سنا در جورجیا از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته بود. برخی فعالان بازار ارز باور داشتند، پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا می‌تواند موجب شود که روند لغو تحریم‌ها سرعت بیشتری بگیرد و بایدن دست بازتری برای حل اختلافات با ایران داشته باشد. روند رای‌گیری انتخابات مجلس سنا در جورجیا یکی از عواملی بود که ریسک‌های سیاسی بازار را تا حدی کاهش داد.

در کنار این بخشی از معامله‌گران ظهر روز چهارشنبه گمان می‌کردند که انتخابات آمریکا برخلاف انتظار ترامپ در کنگره تایید خواهد شد و آخرین زنگ‌ها برای خروج ترامپ از کاخ سفید به صدا درخواهد آمد.

نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرده بود، انتظار می‌رود در نشست کنگره آمریکا به نتایج انتخابات در ایالت‌های آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا اعتراضاتی صورت گیرد، اما در نهایت پس از بحث در مورد این نظرات، پیروزی بایدن تایید شود.

این خبر هم در تغییر جو سیاسی بازار تا اندازه‌ای اثر داشت. فعالان بازار اعتقاد دارند، هر چقدر عبور از ترامپ قطعی‌تر شود، بازار ارز با فروشندگان بیشتری رو به رو خواهد شد. به باور آنها، در دوره ترامپ، فشار اقتصادی و سیاسی زیادی به ایران تحمیل شد و عده زیادی از معامله‌گران خروج او از کاخ سفید را حداقل به معنای پایان دوره فشار حداکثری تلقی می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت که سمت و سوی اخبار سیاسی به گونه‌ای بود که کمی جهت انتظارات در بازار ارز تغییر کند و قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

افت دلار کافی بود که سکه‌بازان را نیز در موقعیت فروش قرار دهد. افزایش میزان فروش موجب شد که سکه ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسد. به نظر می‌رسد رفتار آتی دلار تعیین‌کننده جهت سکه باشد. اما آیا جدا از کاهش ریسک‌های سیاسی، عوامل دیگری نیز در نزول بازار ارز اثر داشتند؟ به نظر می‌رسد در روز چهارشنبه حداقل معامله‌گران فنی نیز فروشنده بودند.

نزول فنی در بازار ارز

برخی از فعالان باور داشتند، بازار جدا از کاهش ریسک‌های سیاسی در روز چهارشنبه با فشار بازیگران فنی مواجه شد. از نگاه آنها، طبیعی بود که با عبور دلار از مرز ۲۶ هزار تومان، عده‌ای از معامله‌گران اقدام به سودگیری از خریدهای گذشته کنند. این دسته از معامله‌گران، بیشتر بر اساس روندهای گذشته موقعیت خود را تعیین می‌کنند و از آنجا که در گذشته، دلار معمولا با عبور از مرز ۲۶ هزار تومان تا حدی با فشار فروش مواجه می‌شد، روز چهارشنبه را دسته‌ای از معامله‌گران فنی تا حدی با سودگیری گذراندند.

در شرایط فعلی، بازار اگر بتواند محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی را حفظ کند، بار دیگر شانس عبور از مرز ۲۶ هزار تومانی را خواهد داشت؛ اما در صورت شکست محدوده ۲۵هزار و ۷۰۰ تومانی، محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰تومان فعال می‌شود که در یک ماه گذشته شکسته نشده است.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عشقی

    اماده پرواز….

  • ناشناس

    نظزی ندارم