کد مطلب: ۸۰۹۰۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت دلار کانال عوض کرد/ دلیل ریزش قیمت‌ها چیست؟

قیمت دلار کانال عوض کرد/ دلیل ریزش قیمت‌ها چیست؟

دلار امروز یک پله عقب نشست و وارد کانال 52 هزار تومانی شد. اما علت ریزش قیمت دلار چیست و چرا قیمت دلار ظرف یک روز حدود هزار تومان کاهش داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز 20 اردیبهشت 1402 به 52 هزار و 600 تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار روز گذشته در میانه کانال 53 هزار تومان ایستاده بود.

دلار 20 اردیبهشت

علت کاهش قیمت دلار مشخص نیست. بررسی بازار نشان می‌دهد که نه رویداد سیاسی خاصی رخ داده که قیمت دلار کاهشی شود و نه رویداد اقتصادی خاصی. اما دلار وارد فاز کاهشی شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که این روند کاهشی نتیجه اظهارات روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی است که صادرکنندگان را تهدید کرده و گفته بود باید ارز خود را در بازار عرضه نکنند و حتی این روند را تخلف و قاچاق دانسته بود. این گروه معتقدند که اظهارات فرزین و احتمالا اقدامات دستوری بانک مرکزی، دلار را وارد فاز کاهشی کرده است.
البته برخی از کارشناسان معتقدند که خط و نشان‌های بانک مرکزی تاثیری بر بازار نمی‌گذارد. از آن جمله کامبیز افسری، فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که این خط و نشان‌ها در بازار ارز و برای فعالان اقتصادی وجود دارد اما کمکی به کاهش قیمت دلار یا سایر ارزها نکرده است، به تجارت‌نیوز گفت: «طی سال‌های متمادی ترکش تهدیدهای مختلف نتوانسته روند قیمت در بازار را حتی کاهشی کند. شاید در مقطعی بازار ارز از تب و تاب خارج شود اما نمی‌توان این اسکناس را از مبادلات حذف کرد.»
وی خاطرنشان کرد: « بازار آزاد در سال‌های گذشته بیشتر میزبان فعالان اقتصادی بود و در سال‌های جاری مردم عادی هم از ترس از دست رفتن ارزش دارایی‌هایشان مشتریان ثابت آن هستند.»
وی در پایان تاکید کرد نمی‌توان بازار آزاد را نادیده گرفت و همین حجم ۵ تا ۱۰ درصدی که در این بازار مبادله می‌شود به عنوان بازارگردان اصلی تعیین قیمت در بازارهای داخلی است.
اما دیدگاه دوم این است که دلار وارد فاز استراحت و اصلاح شده و برای همین قیمت دلار کاهشی است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.